Dreptul
securitatii sociale
An IV
2013 - 2014
MULTIPLE CHOICE
1. Securitatea socială vizează:
a. |
Răspunderea
juridică pentru īncălcarea normelor legale; |
b. |
Protecţia
persoanelor şi a bunurilor; |
c. |
Garanţia
acordată fiecărei persoane şi grupurilor familiale de a
beneficia de mijloacele care să permită accesul la bunuri şi
servicii vitale. |
ANS: C PTS: 1
2. Riscurile sociale a căror
consecinţă se ameliorează prin sistemul de securitate
socială vizează:
a. |
Situaţia
socială a indivizilor, prin diminuarea veniturilor; |
b. |
Siguranţa
vizică a indivizilor; |
c. |
Proprietatea
publică şi cea privată. |
ANS: A PTS: 1
3. Riscurile sociale a căror consecinţă se ameliorează
prin sistemul de securitate socială vizează:
a. |
Proprietatea
publică şi cea privată ; |
b. |
Siguranţa
fizică a indivizilor; |
c. |
Situaţia
economică a indivizilor, prin creşterea cheltuielilor. |
ANS: C PTS: 1
4. Riscurile sociale se clasifică īn:
a. |
Riscuri fizice şi
riscuri economice; |
b. |
Riscuri asumate
şi riscuri neasumate; |
c. |
Riscuri determinate
şi riscuri nedeterminate. |
ANS: A PTS: 1
5. Riscurile sociale fizice se īmpart īn:
a. |
Riscuri
de natură conflictuală sau neconflictuală; |
b. |
Riscuri
de origine profesională sau extraprofesională; |
c. |
Riscuri
posibile şi riscuri asumate. |
ANS: B PTS: 1
6. Fac parte dintre evenimentele considerate riscuri sociale:
a. |
Boala,
maternitatea, invaliditatea; |
b. |
Executarea
unei pedepse privative de libertate; |
c. |
Situaţia de victimă a unui furt. |
ANS: A PTS: 1
7. Fac parte dintre evenimentele considerate riscuri sociale:
a. |
Neplata
asigurărilor de sănătate; |
b. |
Bătrāneţea,
şomajul, accidentul de muncă şi boala profesională; |
c. |
Neplata
asigurărilor pentru bunuri. |
ANS: B PTS: 1
8. Obiectul de studiu al dreptului securităţii
sociale īl constituie:
a. |
Raporturile
juridice din cadrul dialogului social instituţionalizat; |
b. |
Raporturile
juridice de muncă şi cele conexe acestora; |
c. |
Raporturile
juridice de asigurări sociale şi de asistenţă
socială. |
ANS: C PTS: 1
9. Componentele structurale ale dreptului
securităţii sociale sunt:
a. |
Dialogul
social şi asistenţa socială; |
b. |
Parteneriatul
social şi asigurările sociale; |
c. |
Asigurările
sociale şi asistenţa socială |
ANS: C PTS: 1
10. Asigurările sociale cuprind:
a. |
Asigurările de sănătate, de deces, pentru şomaj
şi cele vizānd dreptul la pensie; |
b. |
Asigurările sociale de sănătate, exclusiv cele legate de
maternitate, şi creşterea copilului, de deces, pentru şomaj
şi cele vizānd dreptul la pensie; |
c. |
Asigurările
de sănătate, pentru şomaj şi cele vizānd dreptul al
pensie. |
ANS: A PTS: 1
11. Īntre trăsăturile caracteristice raporturilor
de asigurări sociale sunt:
a. |
Prestaţiile
au un cuantum forfetar şi nu sunt īn mod obligatoriu succesive; |
b. |
Sunt reglementate
exclusiv prin lege; |
c. |
Se nasc
de regulă, ex lege, neavānd la bază voinţa părţilor. |
ANS: C PTS: 1
12. Pentru a beneficia de asistenţă socială, persoanele īn
cauză este necesar:
a. |
Să aibă
calitatea de cetăţean; |
b. |
Să
se afle īntr-o stare de nevoie socială; |
c. |
Să aibă
calitatea de asigurat. |
ANS: B PTS: 1
13. Nevoia socială este un ansamblu de cerinţe:
a. |
Pentru asigurarea condiţiilor strict necesare de
viaţă; |
b. |
Pentru asigurarea condiţiilor
necesare de viaţă, chiar dacă nu sunt indispensabile; |
c. |
Pentru
asigurarea unui trai decent. |
ANS: A PTS: 1
14. Īntre trăsăturile caracteristice raporturilor de
asistenţă socială, sunt:
a. |
Prestaţiile au
un cuantum forfetar şi sunt īn mod obligatoriu succesive; |
b. |
Reglementate exclusiv
prin lege; |
c. |
Persoanele asistate
social trebuie să aibă calitatea de asigurat. |
ANS: B PTS: 1
15. Īntre principiile specifice dreptului
securităţii sociale sunt:
a. |
Principiul
legalităţii; |
b. |
Principiul
egalităţii şi justiţiei; |
c. |
Principiul
finanţării de la bugetul statului a prestaţiilor necontributive. |
ANS: C PTS: 1
16. Īntre principiile specifice dreptului
securităţii sociale, sunt:
a. |
Principiul
responsabilităţii; |
b. |
Principiul
asigurării obligatorii; |
c. |
Principiul
legalităţii. |
ANS: B PTS: 1
17. Constituie izvoare specifice dreptului
securităţii sociale:
a. |
Contractele īncheiate,
īn temeiul legii, īntre asiguraţi şi asiguratori; |
b. |
Actele normative īn
materia dreptului securităţii sociale; |
c. |
Deciziile Curţii
Constituţionale vizānd materia dreptului securităţii sociale. |
ANS: A PTS: 1
18. Constituie izvoare internaţionale ale dreptului
securităţii sociale:
a. |
Acordurile şi
tratatele politico-militare vizānd securitatea naţională; |
b. |
Normele europene vizānd
securitatea socială; |
c. |
Acordurile şi
tratatele care generează locuri de muncă. |
ANS: B PTS: 1
19. Asigurările de sănătate compensează:
a. |
Riscul
de bătrāneţe; |
b. |
Riscul
de deces; |
c. |
Riscul
de boală. |
ANS: C PTS: 1
20. Sunt asiguraţi īn sistemul de asigurări sociale
de sănătate:
a. |
Cetăţenii
romāni, indiferent de domiciliu; |
b. |
Cetăţenii
străini şi apatrizii cu domiciliul īn Romānia; |
c. |
Cetăţenii
străini cu domiciliul īn state din Uniunea Europeană. |
ANS: B PTS: 1
21. Sunt asiguraţi īn sistemul de asigurări de sănătate:
a. |
Cetăţenii
romāni cu domiciliul īn ţară; |
b. |
Apatrizii
īn tranzit pe teritoriul Romāniei; |
c. |
Cetăţenii
romāni, indiferent de domiciliu. |
ANS: A PTS: 1
22. Au calitatea de asiguraţi, fără plata
contribuţiei de asigurări sociale de sănătate:
a. |
Studenţii
şi uncenicii īntre 18 şi 26 de ani, dacă nu realizează
venituri din muncă, femeile īnsărcinate şi lăuzele,
pentru servicii medicale legate de evoluţia sarcinii; |
b. |
Cetăţenii
romāni cu domiciliul īn străinătate care se află temporar īn |
c. |
Membrii misiunilor
diplomatice acreditate īn Romānia. |
ANS: A PTS: 1
23. Asigurarea socială de sănătate este
facultaivă pentru:
a. |
Cetăţenii
romāni cu domiciliul īn |
b. |
Cetăţenii
romāni şi apatrizii cu viză de lungă şedere īn |
c. |
Membrii misiunilor
diplomatice acreditate īn Romānia |
ANS: C PTS: 1
24. Persoanele care nu fac dovada calităţi de asigurat
beneficiază de servicii medicale pentru tratarea:
a. |
Bolilor cu caracter cancerigen; |
b. |
Urgenţelor
medico-chirurgicale şi a bolilor cu potenţial endemoepidemic; |
c. |
Afecţiunilor
cardiace |
ANS: B PTS: 1
25. Serviciile medicale suportate din Fondul
naţional unic de asigurări sociale de sănătate sunt:
a. |
Servicii medicale
profilactice şi servicii medicale curative; |
b. |
Servicii medicale
profilactice şi servicii medicale stomatologice; |
c. |
Servicii medicale
curative şi servicii medicale stomatologice. |
ANS: A PTS: 1
26. Contribuţia bănească lunară pentru asigurările
de sănătate se stabileşte sub forma cotei legale aplicată
asupra:
a. |
Veniturilor din salarii
sau asimilate salariilor; |
b. |
Veniturilor din pensii, indiferent de
cuantumul acestora; |
c. |
Plăţilor
compensatorii acordate īn cazul concedierilor colective. |
ANS: A PTS: 1
27. Contribuţia bănească
lunară pentru asigurările de sănătate se stabileşte
sub forma cotei legale, aplicate asupra:
a. |
Veniturilor
din pensii, indiferent de cuantumul acestora; |
b. |
Plăţilor
compensatorii acordate īn cazul concedierilor colective; |
c. |
Indemnizaţiilor de
şomaj. |
ANS: C PTS: 1
28. Asigurările voluntare de sănătate pot fi:
a. |
De tip
complementar şi suplimentar; |
b. |
De
tip complementar şi totale; |
c. |
De
tip complementar şi parţiale. |
ANS: A PTS: 1
29. De regulă, durata concediului pentru
incapacitate temporară de muncă este de cel mult:
a. |
91 de
zile īn interval de un an, socotite din prima zi de īmbolnăvire; |
b. |
183 de
zile īn interval de un an, socotite din prima zi de īmbolnăvire; |
c. |
190
de zile īn interval de un an, socotite din prima zi de īmbolnăvire. |
ANS: B PTS: 1
30. Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei
pentru incapacitate temporară de muncă se determină prin
aplicarea asupra bazei lunare de calcul a unui procent de:
a. |
85% |
b. |
75% |
c. |
100% |
ANS: B PTS: 1
31. Indemnizaţia pentru incapacitate
temporară de muncă se suportă de către angajator:
a. |
din prima zi pānă īn a 6-a zi de incapacitate; |
b. |
din prima zi pānă īn a 10-a zi de incapacitate; |
c. |
din prima zi pānă īn a 5-a zi de incapacitate. |
ANS: C PTS: 1
32. Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei
pentru carantină se determină prin aplicarea asupra bazei legale de
calcul a unui procent de:
a. |
80% |
b. |
85% |
c. |
75% |
ANS: C PTS: 1
33. Concediul de maternitate are o durată de:
a. |
90 de zile
calendaristice; |
b. |
126 de zile calendaristice; |
c. |
126 de zile
lucrătoare. |
ANS: B PTS: 1
34. Īn cadrul concediului de maternitate, asiguratele au
dreptul la:
a. |
60 de zile concediu pentru sarcină
şi 60 de zile concediu pentru lăuzie; |
b. |
63 de
zile concediu pentru sarcină şi 63 de zile concediu pentru
lăuzie; |
c. |
80 de
zile concediu pentru sarcină şi 42 de zile concediu pentru
lăuzie. |
ANS: B PTS: 1
35. Concediile pentru sarcină şi pentru
lăuzie se pot compensa īntre ele, asigurāndu-se o durată minimă
obligatorie a concediului de lăuzie de:
a. |
42 de zile
calendaristice; |
b. |
42 de zile
lucrătoare; |
c. |
45 de zile calendaristice. |
ANS: A PTS: 1
36. Cuantumul
brut lunar al indemnizaţiei de maternitate este de:
a. |
80 %
din baza lunară de calcul; |
b. |
75 %
din baza lunară de calcul; |
c. |
85 %
din baza lunară de calcul. |
ANS: C PTS: 1
37. Īn cazul copilului născut mort sau īn
situaţia īn care moare īn perioada concediului de lăuzie,
indemnizaţia de maternitate se acordă:
a. |
pentru perioada de concediu deja
efectuată, anterior decesului; |
b. |
pe
toată durata concediului de maternitate; |
c. |
pe toată durata concediului de
sarcină sau, după caz, de lăuzie, īn funcţie de momentul
decesului copilului. |
ANS: B PTS: 1
38. Pentru a beneficia de concediul şi
indemnizaţia pentru creşterea copilului, condiţia legală
este de a fi realizat īn ultimul an, anterior datei naşterii copilului,
venituri profesionale supuse impozitului pe venit timp de:
a. |
6 luni; |
b. |
9 luni; |
c. |
12 luni. |
ANS: C PTS: 1
39. Indemnizaţia lunară care se acordă pe timpul concediului
pentru creşterea copilului se determină prin aplicarea asupra bazei legale
de calcul a unui procent de:
a. |
85%; |
b. |
75%; |
c. |
80% |
ANS: A PTS: 1
40. Concediul pentru creşterea copilului īn vārstă de pānă la
2 ani sau 3 ani īn cazul copilului cu handicap, se acordă:
a. |
din
oficiu, la īndeplinirea condiţiilor legale; |
b. |
la cererea expresă
a persoanei īndreptăţite; |
c. |
pe baza acordului dintre angajator şi salariat. |
ANS: B PTS: 1
41. Pensionarii care lucrează pe bază
de contract individual de muncă sau raport de serviciu:
a. |
beneficiază de concediu pentru incapacitate
temporară de muncă, fără indemnizaţia aferentă,
īntrucāt au pensie; |
b. |
beneficiază
de concediu pentru incapacitate temporară de muncă, şi
indemnizaţia aferentă, īn aceleaşi condiţii cu
ceilalţi asiguraţi; |
c. |
beneficiază
de concediu pentru incapacitate temporară de muncă şi 50 % din
indemnizaţia aferentă. |
ANS: B PTS: 1
42. Concediul pentru creşterea copilului se acordă:
a. |
la cerere, numai īn continuarea concediului
de maternitate; |
b. |
la cerere, oricānd pānă la īmplinirea
vārstei de 2 ani a copilului sau 3 ani, īn
cazul copilului cu handicap; |
c. |
la cerere, imediat
după naşterea copilului. |
ANS: B PTS: 1
43. Indicatorul social de referinţă (ISR) are o valoare:
a. |
Stabilită
prin Hotărāre a Guvernului; |
b. |
Determinată
statistic de Institutul Naţional de Statistică; |
c. |
Stabilită anual
prin legea bugetului asigurărilor sociale. |
ANS: A PTS: 1
44. Īn cazul īn care incapacitatea de muncă a asiguraţilor a
survenit īn timpul concediului de odihnă, aceştia:
a. |
nu beneficiază de concediu pentru incapacitate de muncă,
īntrucāt sunt deja īn concediu; |
b. |
beneficiază de concediu pentru incapacitate temporară de
muncă şi de indenizaţia aferentă concediului de
odihnă; |
c. |
īntrerup concediul de odihnă şi beneficiază de concediu
pentru incapacitate de muncă şi indemnizaţia aferentă. |
ANS: C PTS: 1
45. Īn cazul copiiilor născuţi īntr-o
sarcină gemelară, de tripleţi sau multipleţi, īncepānd cu
al doilea copil, indemnizaţia pentru creşterea copilului se
majorează pentru fiecare copil cu:
a. |
0,5 ISR; |
b. |
1 ISR; |
c. |
1,2
ISR. |
ANS: C PTS: 1
46. Persoanele care au dreptul la
indemnizaţiea pentru creşterea copilului şi realizează
venituri profesionale beneficiază de un stimulent īn cuantum de:
a. |
0,5
ISR; |
b. |
0,2
ISR; |
c. |
0,3
ISR. |
ANS: B PTS: 1
47. Concediul pentru creşterea copilului şi indemnizaţia
aferentă se cuvin pentru fiecare din primele:
a. |
2
naşteri; |
b. |
4
naşteri; |
c. |
3
naşteri. |
ANS: C PTS: 1
48. Persoanele care īndeplinesc condiţiile legale, după primele
trei naşteri:
a. |
beneficiază
de concediu pentru creşterea copilului, cu durată de 6 luni,
fără plata indemnizaţiei; |
b. |
beneficiază de concediu pentru
creşterea copilului, cu durată de 4 luni, fără plata
indemnizaţiei; |
c. |
beneficiază de concediu pentru creşterea copilului, cu
durată de 4 luni, cu plata indemnizaţiei. |
ANS: B PTS: 1
49. Concediul pentru creşterea copilului
fără plata indemnizaţiei se acordă:
a. |
la
cerere, integral, o singură dată; |
b. |
la
cerere, fracţionat-opţional; |
c. |
la cerere, integral sau
fracţionat. |
ANS: A PTS: 1
50. Perioada īn care o persoană
beneficiază de concediu pentru creşterea şi īngrijirea copilului
fără plata indemnizaţiei:
a. |
este asimilată stagiului de cotizare pentru pensie şi
şomaj; |
b. |
nu constituie şi nu se asimilează stagiului de cotizare; |
c. |
este asimilată stagiului de
cotizare numai pentru pensie. |
ANS: A PTS: 1
51. Pe perioada īn care se beneficiază de indemnizaţie pentru
creşterea copilului:
a. |
nu se datorează contribuţiile sociale obligatorii stabilite de
lege; |
b. |
nu se datorează contribuţiile sociale obligatorii stabilite de
lege, cu excepţia contribuţiei individuale de asigurări
sociale de sănătate; |
c. |
nu se datorează contribuţiile sociale obligatorii stabilite de
lege, cu excepţia contribuţiei de asigurări sociale pentru
pensie. |
ANS: B PTS: 1
52. Concediul pentru īngrijirea copilului bolnav
se acordă asiguraţilor pānă la īmplinirea vārstei de:
a. |
7 ani, sau 18 ani īn cazul copilului cu handicap; |
b. |
6 ani, sau 18 ani īn cazul copilului cu handicap; |
c. |
8 ani sau 18 ani īn cazul copilului cu handicap. |
ANS: A PTS: 1
53. Cuantumul indemnizaţiei pentru
īngrijirea copilului bolnav se stabileşte prin aplicarea asupra bazei
legale de calcul a unui procent de:
a. |
75
%; |
b. |
80
%; |
c. |
85%. |
ANS: C PTS: 1
54. Durata maximă a concediului pentru
īngrijirea copilului bolnav este de:
a. |
60 de zile calendaristice pe an, pentru un copil; |
b. |
45 de zile calendaristice pe an, pentru un copil; |
c. |
90 de zile calendaristice pe an, pentru un copil. |
ANS: B PTS: 1
55. Cu titlu de excepţie, concediul pentru
īngrijirea copilului bolnav, poate fi prelungit pānă la 90 de zile pe an,
de către:
a. |
medicul
curant; |
b. |
medicul
curant, cu aprobarea medicului expert al asigurărilor sociale; |
c. |
medicul
medicul specialist, cu aprobarea medicului expert al asigurărilor
sociale. |
ANS: A PTS: 1
56. Durata concediului de risc maternal este de
maxim:
a. |
90 de zile; |
b. |
80
de zile; |
c. |
120
de zile. |
ANS: C PTS: 1
57. Cuantumul indemnizaţiei de risc maternal
se stabileşte prin aplicarea asupra bazei legale de calcul a unui procent
de:
a. |
75%; |
b. |
80%; |
c. |
85%. |
ANS: A PTS: 1
58. Angajatorii sunt obligaţi să acorde salariatelor care
alăptează două pauze de cāte o oră, fără
diminuarea salariului, pānă la īmplinirea vārstei de:
a. |
8
luni a copilului; |
b. |
1 an
a copilului; |
c. |
6 luni a copilului. |
ANS: B PTS: 1
59. Concediul paternal se acordă, la cerere,
tatălui asigurat, īn primele:
a. |
8 săptămāni de la naşterea copilului; |
b. |
6 săptămāni de la naşterea copilului; |
c. |
12 săptămāni de la naşterea copilului. |
ANS: A PTS: 1
60. Durata concediului paternal este de:
a. |
5
zile lucrătoare; |
b. |
5
zile calendaristice; |
c. |
10
zile calendaristice. |
ANS: A PTS: 1
61. Concediul paternal poate fi prelungit īn cazul taţilor
asiguraţi care:
a. |
sunt părinţi uniparentali; |
b. |
fac dovada că mama copilului este bolnavă; |
c. |
au absolvit cursul de puericultură. |
ANS: C PTS: 1
62. Durata concediului paternal poate fi
prelungită, īn condiţiile legii, cu:
a. |
10
zile calendaristice; |
b. |
10
zile lucrătoare; |
c. |
15
zile lucrătoare. |
ANS: B PTS: 1
63. Indemnizaţia pentru concediul paternal este:
a. |
īn cuantum de 85 % din baza lunară de
calcul; |
b. |
īn cuantum de 80 % din baza lunară de calcul; |
c. |
egală
cu salariul tatălui, din perioada respectivă. |
ANS: C PTS: 1
64. La decesul unui asigurat sau pensionar,
persoana care a suportat cheltuielile de īnmormāntare, are dreptul la un ajutor
de deces care nu poate fi mai mic decāt:
a. |
valoarea salariului minim brut pe economie; |
b. |
valoarea salariului mediu brut pe economie; |
c. |
valoarea unui punct de pensie. |
ANS: B PTS: 1
65. Cunatumul ajutorului de deces, īn cazul
decesului unui membru de familie al unui asigurat sau pensionar, care nu era,
la data decesului, asigurat sau pensionar, reprezintă:
a. |
jumătate
din valoarea salariului minim brut; |
b. |
jumătate din valoarea unui punct de
pensie; |
c. |
jumătate din cuantumul stabilit legal
pentru un asigurat sau pensionar. |
ANS: C PTS: 1
66. Īn cazul asigurărilor pentru accidente
de muncă şi boli profesionale, părţile raporturilor de
asigurare sunt:
a. |
asiguraţii,
asigurătorii şi angajatorii asiguraţilor; |
b. |
asiguraţii, asigurătorii şi beneficiarii
asigurărilor; |
c. |
asiguraţii,
asigurătorii şi inspectoratele teritoriale de muncă. |
ANS: A PTS: 1
67. Prestaţii şi servicii de asigurare pentru accidente
de muncă şi boli profesionale sunt:
a. |
reabilitarea
medicală şi recuperarea capacităţii de muncă, precum
şi reabilitarea şi reconversia profesională; |
b. |
acordarea de īngrijiri medicale la domiciliu; |
c. |
asigurarea unui trai
decent. |
ANS: A PTS: 1
68. Prestaţii şi servicii de asigurare
pentru accidente de muncă şi boli profesionale sunt:
a. |
indemnizaţii pentru: incapacitate temporară de muncă,
trecerea temporară īn alt loc de muncă şi pentru reducerea
timpului de muncă; |
b. |
compensaţii
pentru atingerea integrităţii şi asigurarea unor servicii de
asistenţă socială; |
c. |
despăgubiri şi ajutor īn
caz de deces, precum şi rambursarea de cheltuieli. |
ANS: A PTS: 1
69. Baza de calcul a indemnizaţiilor pentru
incapacitate temporară de muncă, pentru reducerea timpului de
muncă sau pentru trecerea temporară īn alt loc de muncă, se
calculează ca:
a. |
medie
a veniturilor nete realizate lunar īn ultimele 6 luni anterioare
manifestării riscului; |
b. |
medie
a veniturilor brute realizate lunar īn ultimele 6 luni anterioare
manifestării riscului; |
c. |
medie
a veniturilor brute realizate lunar īn ultimele 12 luni anterioare
manifestării riscului. |
ANS: B PTS: 1
70. Durata tratamentului balnear stabilit de medicul
asigurătorului este de:
a. |
10-20
de zile; |
b. |
15-20
de zile; |
c. |
15-21
de zile. |
ANS: C PTS: 1
71. Indemnizaţia cuvenită pe timpul
cursurilor de calificare sau reconversie profesională a asiguraţilor
pentru accidente de muncă şi boli profesionale reprezintă:
a. |
80 % din salariul de bază brut al asiguratului; |
b. |
70 % din salariul de bază brut al asiguratului; |
c. |
100% din salariul de bază brut al asiguratului. |
ANS: B PTS: 1
72. Indemnizaţia cuvenită pe durata
cursurilor de calificare sau reconversie profesională, īn cazul
accidentelor de muncă sau bolilor profesionale, nu se acordă
asiguratului dacă:
a. |
beneficiază de indemnizaţie pentru incapacitate de muncă
sau de pensie pentru invaliditate gradul III; |
b. |
beneficiază
de salariu; |
c. |
beneficiază de alte surse de venit (salarii, dividente, etc.) |
ANS: A PTS: 1
73. Cuantumul indemnizaţiei pentru
incapacitate temporară de muncă, īn urma unui accident de muncă
sau a unei boli profesionale este de:
a. |
70 % din media venitului lunar asigurat din ultimele 6 luni anterioare
manifestării riscului; |
b. |
75 % din media venitului lunar asigurat din ultimele 6 luni anterioare
manifestării riscului; |
c. |
80 % din media venitului lunar asigurat din ultimele 6 luni anterioare
manifestării riscului. |
ANS: C PTS: 1
74. Durata de acordare a indemnizaţiei
pentru incapacitate temporară de muncă, īn urma unui accident de
muncă sau a unei boli profesionale este de:
a. |
120 de zile īn intervalul de un an, socotită din prima zi de
concediu medical; |
b. |
120 de zile īn intervalul de un an, socotită din prima zi de
concediu medical; |
c. |
90 de zile īn intervalul de un an, socotită din prima zi de concediu
medical. |
ANS: B PTS: 1
75. Prelungirea concediului medical se face
pentru cel mult:
a. |
60
de zile; |
b. |
90
de zile; |
c. |
120
de zile. |
ANS: B PTS: 1
76. Indemnizaţia pentru trecerea
temporară īn alt loc de muncă, salarizat inferior celui deţinut
la momentul depistării afecţiunii este:
a. |
egală
cu diferenţa dintre media veniturilor asigurate īn ultimele 6 luni şi
venitul salarial brut realizat la noul loc de muncă; |
b. |
80%
din diferenţa dintre media veniturilor asigurate īn ultimele 6 luni
şi venitul salarial brut realizat la noul loc de muncă; |
c. |
90 % dintre media veniturilor asigurate īn ultimele 6 luni şi venitul
salarial brut realizat la noul loc de muncă. |
ANS: A PTS: 1
77. Indemnizaţia pentru reducerea timpului
de lucru cu o pătrime din durata normală, ca urmare a unor accidente
de muncă sau boli profesionale, este:
a. |
egală
cu diferenţa dintre media veniturilor asigurate īn ultimele 6 luni
şi venitul salarial brut realizat prin reducerea timpului normal de
muncă; |
b. |
egală
cu diferenţa dintre media veniturilor asigurate īn ultimele 6 luni
şi venitul salarial brut realizat prin reducerea timpului normal de
muncă, fără a depăşi 25 % din baza de calcul; |
c. |
egală
cu diferenţa dintre media veniturilor asigurate īn ultimele 6 luni
şi venitul salarial brut realizat prin reducerea timpului normal de
muncă , fără a depăşi 30 % din baza de calcul. |
ANS: B PTS: 1
78. Indemnizaţiile pentru trecerea
temporară īn alt loc de muncă şi cea pentru reducerea timpului
de lucru cu o pătrime din durata normală, se acordă:
a. |
cel mult 120 de zile īntr-un an calendaristic, īn una sau mai multe
etape; |
b. |
cel mult 90 de zile īntr-un an calendaristic, obligatoriu īntr-o
etapă; |
c. |
cel
mult 90 de zile īntr-un an calendaristic, īn una sau mai multe etape. |
ANS: C PTS: 1
79. Compensaţiile pentru atingerea
integrităţii se acordă asiguraţilor care, īn urma
acidentelor de muncă sau bolilor profesionale, rămān cu leziuni:
a. |
permanente, care reduc capacitatea de muncă īntre 20-50 % ; |
b. |
permanente, care reduc capacitatea de muncă īntre 30-50 %; |
c. |
temporare,
care reduc capacitatea de muncă īntre 20-50 %. |
ANS: A PTS: 1
80. Compensaţia pentru atingerea integrităţii se acordă:
a. |
o
singură dată, eşalonat, īn cel mult două tranşe; |
b. |
o
singură dată, integral; |
c. |
o
singură dată, eşalonat, īn cel mult trei tranşe. |
ANS: B PTS: 1
81. Cuantumul compensaţiei pentru atingerea
integrităţii se stabileşte īn funcţie de gravitatea
leziunii, īn limita unui plafon maxim de:
a. |
10
salarii medii brute pe |
b. |
15
salarii medii brute pe |
c. |
12
salarii medii brute pe |
ANS: C PTS: 1
82. Īn cazul decesului asiguratului, ca urmare a
unui accident de muncă sau a unei boli profesioanle, beneficiază de
despăgubiri:
a. |
o
singură persoană, care face dovada suportării cheltuielilor de
deces; |
b. |
moştenitorii stabiliţi īn condiţiile dreptului comun; |
c. |
soţul
supravieţuitor. |
ANS: A PTS: 1
83. Cuantumul despăgubirilor de deces este
de:
a. |
2
salarii medii brute pe |
b. |
4
salarii medii brute pe |
c. |
6
salarii medii brute pe |
ANS: B PTS: 1
84. Tarifele şi clasele de risc, īn
funcţie de care se stabiliesc contribuţiile de asigurare pentru
accidente de muncă şi boli profesionale, se stabilesc prin:
a. |
Legea
bugetului asigurărilor sociale; |
b. |
Legea
bugetului de stat; |
c. |
Hotărārea
guvernului. |
ANS: C PTS: 1
85. Fapte pentru care se angajează răspunderea penală, īn
materia asigurărilor pentru accidente de muncă şi boli
profesionale, sunt:
a. |
nerespectarea
obligaţiilor de plată; |
b. |
utilizarea
sumelor destinate īn alte scopuri; |
c. |
nerespectarea
prevederilor privind producerea accidentelor de muncă. |
ANS: B PTS: 1
86. Fapte pentru care se angajează
răspunderea penală, īn materia asigurărilor pentru accidente de
muncă şi boli profesionale, sunt:
a. |
nerespectarea metodologiei de īncadrare īn clasele de risc; |
b. |
nedepunerea
declaraţiei privind contribuţia de asigurări sociale; |
c. |
furnizarea de informaţii false la stabilirea prestaţiilor
cuvenite. |
ANS: C PTS: 1
87. Acţiunile īn instanţă şi
actele procedurale privind litigiile avānd ca obiect drepturi sau
obligaţii de asigurare pentru accidente de muncă şi boli
profesionale se judecă īn primă instanţă;
a. |
de
tribunal; |
b. |
de
judecătorii; |
c. |
de
curţile de apel. |
ANS: A PTS: 1
88. Īn sistemul asigurărilor pentru şomaj sunt asigurate
obligatoriu, prin efectul legii;
a. |
persoanele care desfăşoară activităţi pe
bază de contract individual de muncă, inclusiv dacă au
calitatea de pensionari; |
b. |
persoanele
care desfăşoară activităţi pe bază de contract
individual de muncă, cu excepţia contractelor pe durată
determinată; |
c. |
persoanele care desfăşoară activităţile pe
bază de contract individual de muncă, exclusiv pensionarii. |
ANS: C PTS: 1
89. Se pot asigura īn sistemul asigurărilor pentru şomaj;
a. |
funcţionarii publici; |
b. |
membrii
asociaţiilor familiale; |
c. |
soldaţii
şi gradaţii voluntari. |
ANS: B PTS: 1
90. Care sunt condiţiile legale ce trebuie īndeplinite cumulativ pentru
a beneficia de indemnizaţia de şomaj:
a. |
un
stagiu de cotizare de minim 12 luni īn ultimele 24 de luni premergătoare
datei īnregistrării cererii, lipsa veniturilor sau venituri mai mici
decāt valoarea ISR, neīndeplinirea condiţiilor de pensionare,
īnregistrarea persoanei la agenţia pentru ocuparea forţei de
muncă; |
b. |
un
stagiu de cotizare de minim 6 luni īn ultimele 12 de luni premergătoare
datei īnregistrării cererii, lipsa veniturilor sau venituri mai mici
decāt valoarea ISR, neīndeplinirea condiţiilor de pensionare,
īnregistrarea persoanei la agenţia pentru ocuparea forţei de
muncă; |
c. |
un
stagiu de cotizare de minim 12 luni īn ultimele 24 de luni premergătoare
datei īnregistrării cererii, lipsa veniturilor sau venituri mai mici
decāt valoarea ISR, īnregistrarea persoanei la Agenţia pentru ocuparea
forţei de muncă. |
ANS: A PTS: 1
91. Pentru ca un absolvent al unei instituţii de
īnvăţămānt să fie asimilat şomerilor, trebuie să
īndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a. |
să
fie īnregistrat la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă,
să nu realizeze venituri sau acestea să fie mai mici ca valoarea
ISR şi să nu īndeplinească condiţiile de pensionare; |
b. |
veniturile
realizate să fie mai mici ca valoarea ISR şi să nu
īndeplinească condiţiile condiţiile de pensionare; |
c. |
să
fie īnregistrat la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă,
să nu realizeze venituri şi să nu īndeplinească
condiţiile condiţiile de pensionare. |
ANS: A PTS: 1
92. Īn funcţie de stagiul de cotizare,
indemnizaţia de şomaj, se acordă pe perioade stabilite
diferenţiat, astfel:
a. |
6 luni-la un stagiu de cel puţin un an, 9 luni la un stagiu de cel
puţin 6 ani, 10 luni-la un stagiu mai mare de 10 ani; |
b. |
8 luni-la un stagiu de cel puţin un an,
9 luni la un stagiu de cel puţin 5 ani, 10 luni-la un stagiu mai mare
de 10 ani; |
c. |
6 luni-la un stagiu de cel puţin un an, 9 luni la un stagiu de cel
puţin 5 ani, 10 luni-la un stagiu mai mare de 10 ani. |
ANS: C PTS: 1
93. Cuantumul indemnizaţiei de şomaj se
acordă lunar, astfel:
a. |
75 % din valoarea ISR la data stabilirii indemnizaţiei,indiferent de
stagiul de cotizare; |
b. |
75 % din valoarea ISR la data
stabilirii indemnizaţiei, pentru un stagiu de cotizare de cel puţin
un an; |
c. |
75 % din valoarea ISR la data stabilirii indemnizaţiei, pentru un
stagiu de cotizare de cel puţin 6 luni. |
ANS: B PTS: 1
94. Cuantumul indemnizaţiei de şomaj se
acordă lunar, astfel:
a. |
75 % din valoarea ISR la data stabilirii indemnizaţiei, la care se
adaugă o cotă aplicată la media salariului de bază lunar
brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, pentru persoanele cu stagiu
mai mare de un an; |
b. |
75 % din valoarea ISR la data stabilirii indemnizaţiei, la care se
adaugă o cotă aplicată la media salariului de bază lunar
brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, pentru persoanele cu stagiu
mai mare de 6 luni; |
c. |
75 % din valoarea ISR la data stabilirii indemnizaţiei, la care se
adaugă o cotă aplicată la media salariului de bază lunar
brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, pentru persoanele cu stagiu
mai mare de 10 luni. |
ANS: A PTS: 1
95. Cota procentuală care se ia īn calcul la
stabilirea indemnizaţiei de şomaj este diferenţiată astfel:
a. |
3 % la un stagiu de cel puţin 3 ani, 5 % - la un stagiu de cel
puţin 5 ani, 7 % -la un stagiu de cel puţin 20 de ani; |
b. |
3 % la un stagiu de cel puţin
3 ani, 6 % - la un stagiu de cel puţin 5 ani, 7 % -la un stagiu de cel
puţin 20 de ani; |
c. |
3 % la un stagiu de cel puţin 3 ani, 5 % - la un stagiu de cel
puţin 6 ani, 7 % -la un stagiu de cel puţin 20 de ani. |
ANS: A PTS: 1
96. Nu beneficiază de indemnizaţie de
şomaj:
a. |
absolvenţii care la data solicitării dreptului urmează o
formă de īnvăţămānt de stat; |
b. |
absolvenţii
care la data solicitării dreptului urmează o formă de
īnvăţămānt privată; |
c. |
absolvenţii care la data
solicitării dreptului urmează o formă de
īnvăţămānt. |
ANS: C PTS: 1
97. Īncetarea plăţii indemnizaţiei de şomaj are loc:
a. |
la data īncadrării īn muncă, pentru o perioadă mai mare de
6 luni; |
b. |
la data īncadrării īn muncă, pentru o perioadă mai mare de
8 luni; |
c. |
la data īncadrării īn muncă, pentru o perioadă mai mare de
12 luni. |
ANS: C PTS: 1
98. Suspendarea plăţii indemnizaţiei
de şomaj are loc:
a. |
la data īncadrării īn muncă, pentru o perioadă de cel mult
12 luni; |
b. |
la data īncadrării īn
muncă, pentru o perioadă mai mare de 8 luni; |
c. |
la data īncadrării īn muncă, pentru o perioadă mai mare de
6 luni. |
ANS: A PTS: 1
99. Beneficiarii indemnizaţiei de şomaj sunt asiguraţi:
a. |
īn sistemul asigurărilor sociale de stat, dar nu şi īn cel al
asigurărilor sociale de sănătate; |
b. |
īn sistemul asigurărilor sociale de stat şi īn cel al
asigurărilor sociale de sănătate; |
c. |
īn sistemul asigurărilor sociale de sănătate, dar nu
şi īn cel al asigurărilor sociale de stat. |
ANS: B PTS: 1
100. Īn materie de şomaj, sunt fapte care angajează
răspunderea penală:
a. |
necomunicarea lunară de către angajatori a locurilor de
muncă vacante; |
b. |
reţinerea de către angajatori a contribuţiilor la bugetul
asigurărilor pentru şomaj şi nevirarea acestora īn termen de
20 de zile; |
c. |
reţinerea de către angajatori a contribuţiilor la bugetul
asigurărilor pentru şomaj şi nevirarea acestora īn termen de
15 de zile. |
ANS: C PTS: 1
101. Īn materie de şomaj, sunt fapte care
angajează răspunderea contravenţională:
a. |
neplata
de către angajator a contribuţiilor la bugetul asigurărilor
pentru şomaj; |
b. |
necomunicarea lunară de către angajatori a locurilor de
muncă vacante; |
c. |
reţinerea de către angajatori a contribuţiilor la bugetul
asigurărilor pentru şomaj şi nevirarea acestora īn termen de
15 de zile. |
ANS: B PTS: 1
102. Contractul de asigurare socialć este:
a. |
contractul
īncheiat voluntar īntre persoane fizice ŗi casele teritoriale de pensii īn
scopul asigurćrii īn sistemul public de pensii; |
b. |
contractul īncheiat obligatoriu
īntre persoane fizice ŗi casele teritoriale de pensii īn scopul
asigurćrii īn sistemul public de pensii; |
c. |
contractul
īncheiat voluntar īntre persoane fizice ŗi casele teritoriale de pensii īn
scopul asigurćrii īn sistemul privat de pensii. |
ANS: A PTS: 1
103. Stagiul minim de cotizare reprezintć:
a. |
perioada de timp cerutć de lege pentru a beneficia de pensie pentru limitć
de vārstć, anticipatć sau anticipatć paržialć; |
b. |
perioada de timp cerutć de lege pentru a beneficia de pensie pentru
limitć de vārstć; |
c. |
perioada minimć de timp prevćzutć de lege,
īn care asiguražii au realizat stagiu de cotizare, pentru a beneficia de
pensie, la īmplinirea vārstei standard de pensionare. |
ANS: C PTS: 1
104. Vārsta standard de pensioanare
reprezintă:
a. |
vārsta
care dă dreptul la pensie anticipată; |
b. |
vārsta legală la
care se obţine pensie pentru limită de vārstă, inclusiv pentru
cei care beneficiază de reduceri, īn condiţiile legii; |
c. |
vārsta
legală la care se obţine pensie pentru limită de vārstă. |
ANS: C PTS: 1
105. Īn sistemul de pensii sunt asigurate
obligatoriu, următoarele categorii de persoane:
a. |
persoanele care
desfăşoară activităţi pe bază de contract
individual de muncă, inclusiv soldaţii şi gradaţii
voluntari; |
b. |
orice persoană
care doreşte să se asigure; |
c. |
avocaţii. |
ANS: A PTS: 1
106. Īn sistemul de pensii sunt asigurate
obligatoriu, următoarele categorii de persoane:
a. |
persoanele care sunt
numite īn cadrul autorităţii executive sau legislative, dacă
au statutul de funcţionari publici; |
b. |
şomerii; |
c. |
personalul clerical. |
ANS: B PTS: 1
107. Se pot asigura īn sistemul public de pensii,
pe bază de contract de asigurare socială, īn condiţiile legii,
următoarele categorii de persoane:
a. |
persoanele care
desfăşoară activitatea īn funcţii elective; |
b. |
cei care
lucrează la cabinetele demnitarilor, pe durata mandatului; |
c. |
avocaţii |
ANS: C PTS: 1
108. Contractul de asigurare socială se
īncheie īntre:
a. |
persoana
interesată şi casa teritorială de pensii; |
b. |
persoana
interesată şi Casa Naţională de Pensii Publice; |
c. |
persoana interesată şi angajator. |
ANS: A PTS: 1
109. Declaraţiile nominale de asigurare se
īntocmesc de către:
a. |
casele teritoriale de
pensii; |
b. |
angajatori; |
c. |
persoanele
interesate. |
ANS: B PTS: 1
110. Constituie stagiu de cotizare īn sistemul
public de pensii:
a. |
periaodele lucrate ca
profesionişti liberali, indiferent de contribuţia datorată; |
b. |
perioadele
pentru care s-a datorat contribuţia de asigurări sociale de
sănătate de către angajator; |
c. |
orice perioadă
īn care s-a lucrat, īn condiţiile legii. |
ANS: B PTS: 1
111. Īn sistemul public de pensii se
asimilează stagiului de cotizare, următoarele perioade
necontributive:
a. |
a
fost şomer; |
b. |
a fost liber
profesionist; |
c. |
a
beneficiat de pensie de invaliditate. |
ANS: C PTS: 1
112. Īn sistemul public de pensii se
asimilează stagiului de cotizare, următoarele perioade
necontributive:
a. |
a fost şomer; |
b. |
a
urmat cursurile de zi ale īnvăţămāntului universitar,
organizat legal, pe durata studiilor, cu condiţia absolvirii acestora cu
diplomă; |
c. |
a urmat cursurile de zi
ale īnvăţămāntului universitar, organizat legal, pe durata
normală a studiilor, cu condiţia absolvirii acestora cu
diplomă. |
ANS: C PTS: 1
113. Cota de contribuţii de asigurări
sociale de sănătate datorată de angajaţi, potrivit legii
este de:
a. |
10,5 %,
indiferent de condiţiile de muncă; |
b. |
9,5 %, indiferent de condiţiile de
muncă, |
c. |
10,5
%, pentru condiţii normale de muncă. |
ANS: A PTS: 1
114. Condiţiile de muncă īn care o
persoană asigurată īn sistemul public de pensii īşi poate
desfăşura activitatea, indiferent de categoria profesională,
sunt:
a. |
normale, deosebite
şi speciale; |
b. |
normale şi
deosebite; |
c. |
normale,
deosebite, speciale şi alte condiţii. |
ANS: C PTS: 1
115. Contribuţia de asigurări sociale se
impozitează ?
a. |
da, īn mod normal cu
16 % ; |
b. |
nu se impozitează; |
c. |
da, cu 10,5 % . |
ANS: B PTS: 1
116. Baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări
sociale pentru pensii este plafonată?
a. |
da,
īn sensul că nu poate fi mai mare decāt valoarea corespunzătoare a
de cinci ori cāştigul salarial mediu net; |
b. |
da, īn
sensul că nu poate fi mai mare decāt valoarea corespunzătoare a de
cinci ori cāştigul salarial mediu brut; |
c. |
nu este
plafonată. |
ANS: B PTS: 1
117. Contribuţia de asigurări sociale se
virează periodic, astfel:
a. |
trimestrial; |
b. |
semestrial; |
c. |
lunar. |
ANS: C PTS: 1
118. Īn sistemul public de pensii se acordă
următoarele categorii de pensii:
a. |
pentru
limită de vārstă, anticipată, anticipată
parţială, de invaliditate şi de urmaş; |
b. |
pentru
limită de vārstă, anticipată, anticipată
parţială, pentru limită de vārstă şi de urmaş; |
c. |
pentru
limită de vārstă, anticipată, anticipată
parţială, pentru boală profesională şi de
urmaş. |
ANS: A PTS: 1
119. Vārsta standard de pensionare este:
a. |
65 de
ani pentru bărbaţi şi 62 de ani pentru femei; |
b. |
65 de
ani pentru bărbaţi şi 63 de ani pentru femei; |
c. |
65 de
ani pentru bărbaţi şi 60 de ani pentru femei. |
ANS: B PTS: 1
120. Condiţiile cumulative pentru pensie pentru
limită de vārstă sunt:
a. |
īmplinirea
vārstei standard de pensionare şi realizarea stagiului complet de
cotizare; |
b. |
īmplinirea
vārstei standard de pensionare, indiferent de stagiul de cotizare realizat; |
c. |
īmplinirea
vārstei standard de pensionare şi realizarea stagiului minim de
cotizare. |
ANS: C PTS: 1
121. Stagiul minim de cotizare este de:
a. |
15 ani,
pentru bărbaţi şi femei; |
b. |
15
ani pentru bărbaţi şi 10 ani - pentru femei; |
c. |
10
ani, pentru bărbaţi şi femei. |
ANS: A PTS: 1
122. Stagiul complet de cotizare este de:
a. |
30 de
ani, pentru bărbaţi şi femei; |
b. |
35 de
ani - pentru bărbaţi şi 30 de ani pentru femei; |
c. |
35 ani,
pentru bărbaţi şi femei. |
ANS: C PTS: 1
123. Se recunosc reciproc stagiile de cotizare īntre sistemul
public de pensii şi sistemele proprii de asigurări sociale
neintegrate acestuia?
a. |
nu se recunosc; |
b. |
se
recunosc numai pentru deschiderea dreptului la pensie; |
c. |
se
recunosc, luāndu-se īn calcul la stabilirea pensiei. |
ANS: B PTS: 1
124. Condiţiile cumulative pentru a beneficia de pensie
anticipată sunt:
a. |
cel
puţin 8 ani de stagiu de cotizare peste stagiul complet de cotizare
şi cel mult 5 ani īnaintea vārstei standard de pensionare; |
b. |
cel
puţin 5 ani de stagiu de cotizare peste stagiul complet de cotizare
şi cel mult 8 ani īnaintea vārstei standard de pensionare; |
c. |
cel
puţin 10 ani de stagiu de cotizare peste stagiul complet de cotizare
şi cel mult 5 ani īnaintea vārstei standard de pensionare. |
ANS: A PTS: 1
125. Condiţiile cumulative pentru a beneficia de pensie
anticipată parţială sunt:
a. |
cel puţin 8 ani de stagiu de cotizare
peste stagiul complet de cotizare şi cel mult 5 ani īnaintea vārstei
standard de pensionare; |
b. |
cel
puţin 5 ani de stagiu de cotizare peste stagiul complet de cotizare
şi cel mult 8 ani īnaintea vārstei standard de pensionare; |
c. |
pānă
la 8 ani de stagiu de cotizare peste stagiul complet şi cel mult 5 ani
īnaintea vārstei standard de pensionare. |
ANS: C PTS: 1
126. Īn raport cu pensia pentru limită de vārstă,
cuantumul pensiei anticipate parţială este:
a. |
egal; |
b. |
diminuat
cu 0,75 % pentru fiecare lună de anticipare; |
c. |
diminuat
cu 0,80 % pentru fiecare lună de anticipare. |
ANS: B PTS: 1
127. Pensia pentru invaliditate de gradul I se
caracterizează prin:
a. |
pierderea totală a
capacităţii de muncă şi a capacităţii de
autoīngrijire; |
b. |
pierderea
totală a capacităţii de muncă, cu păstrarea
capacităţii de autoīngrijire; |
c. |
pierderea a cel
puţin jumătate din capacitatea de muncă. |
ANS: A PTS: 1
128. Pensia pentru invaliditate de gradul II se
caracterizează prin:
a. |
pierderea totală a
capacităţii de muncă şi a capacităţii de
autoīngrijire; |
b. |
pierderea
totală a capacităţii de muncă, cu păstrarea
capacităţii de autoīngrijire; |
c. |
pierderea a cel
puţin jumătate din capacitatea de muncă. |
ANS: B PTS: 1
129. Pensia pentru invaliditate de gradul III se
caracterizează prin:
a. |
pierderea
totală a capacităţii de muncă şi a capacităţii
de autoīngrijire; |
b. |
pierderea
totală a capacităţii de muncă, cu păstrarea
capacităţii de autoīngrijire; |
c. |
pierderea a cel
puţin jumătate din capacitatea de muncă. |
ANS: C PTS: 1
130. Pensionarii pentru invaliditate de gradul III, pot să
desfăşoare activitate profesională:
a. |
da, cel mult jumătate din timpul normal
de muncă; |
b. |
nu,
īntrucāt sunt pensionari; |
c. |
da,
cel mult 25 % din timpul normal de muncă. |
ANS: A PTS: 1
131. Cuantumul indemnizaţiei pentru īnsoţitor, in
cazul pensionarilor de invaliditate de gradul I, este de:
a. |
60 %
din valoarea unui punct de pensie; |
b. |
80 %
din valoarea unui punct de pensie; |
c. |
90 %
din valoarea unui punct de pensie. |
ANS: B PTS: 1
132. Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de
urmaş, pe tot timpul vieţii, īn următoarele condiţii:
a. |
la
īmplinirea vārstei standard de pensionare, dacă durata
căsătoriei a fost de cel puţin 15 ani; |
b. |
la
īmplinirea vārstei standard de pensionare, dacă durata
căsătoriei a fost de cel puţin 10 ani; |
c. |
la īmplinirea
vārstei standard de pensionare, dacă durata căsătoriei a fost
de cel puţin 20 ani. |
ANS: A PTS: 1
133. Copiii au dreptul la pensie de urmaş īn
următoarele condiţii:
a. |
pānă
la vārsta de 14 ani; |
b. |
dacă īşi
continuă studiile īntr-o formă de īnvăţămānt
organizată potrivit legii, pānă la terminarea acestora,
fără a depăşi 25 de ani; |
c. |
dacă īşi
continuă studiile īntr-o formă de īnvăţămānt
organizată potrivit legii, pānă la terminarea acestora,
fără a depăşi 26 de ani. |
ANS: C PTS: 1
134. Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte procentual din
punctajul mediu anual realizat de susţinător, astfel:
a. |
50 %
- pentru un singur urmaş, 70 % - pentru doi urmaşi şi 100
pentru 3 sau mai mulţi urmaşi; |
b. |
50 % -
pentru un singur urmaş, 75 % - pentru doi urmaşi şi 100 pentru
3 sau mai mulţi urmaşi; |
c. |
60 %
- pentru un singur urmaş, 70 % - pentru doi urmaşi şi 100
pentru 3 sau mai mulţi urmaşi. |
ANS: B PTS: 1
135. Īn cazul copiilor orfani de ambii
părinţi, cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte:
a. |
acordāndu-se
pensia īn cuantum mai mare; |
b. |
acordāndu-se
pensia īn cuantum mai mare, la care se adaugă 50 % din pensia celuilalt
părinte decedat; |
c. |
prin
īnsumarea drepturilor de pensie de urmaş, calculate după fiecare
părinte. |
ANS: C PTS: 1
136. Cuantumul pensiei se determină prin:
a. |
īnmulţirea
punctajului mediu anual realizat de asigurat cu valoarea unui punct de
pensie; |
b. |
īnmulţirea
punctajului anual realizat de asigurat cu valoarea unui punct de pensie; |
c. |
īnmulţirea
punctajului anual realizat de asigurat cu valoarea ISR. |
ANS: A PTS: 1
137. Īn perioada, asimilată stagiului de
cotizare, īn care sunt urmate cursurile de zi ale īnvăţămāntului
universitar, la determinarea punctajului lunar se utilizează:
a. |
25 % din cāştigul
salarial mediu brut lunar din perioada respectivă; |
b. |
25 % din
cāştigul salarial minim brut lunar din perioada respectivă; |
c. |
30 % din
cāştigul salarial minim brut lunar din perioada respectivă. |
ANS: A PTS: 1
138. Cumulul pensiei cu venituri provenite din
situaţii pentru care asigurarea este obligatorie, este permisă
următoarelor categorii de pensionari:
a. |
pensionarii
de invaliditate gradul III, inclusiv cu program īntreg de lucru; |
b. |
pensionarii
pentru limită de vārstă; |
c. |
pensionarii care
beneficiază de pensie anticipată parţială. |
ANS: B PTS: 1
139. Administrarea sistemului public de pensii se
realizează prin:
a. |
Casa
Naţională de Pensii şi casele teritoriale; |
b. |
Casa
Naţională de Pensii, casele teritoriale şi casele sectoriale; |
c. |
Casa
Naţională de Pensii şi casele sectoriale. |
ANS: C PTS: 1
140. Casele de pensii sectoriale
funcţionează īn subordinea:
a. |
Ministerului
Apărării Naţionale, Ministerului Administraţiei şi
Internelor şi Serviciului Romān de Informaţii; |
b. |
Casei Naţionale
de Pensii; |
c. |
Ministerului Apărării
Naţionale, Ministerului Administraţiei şi Internelor şi
Serviciului Romān de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe,
Serviciului de Protecţie şi Pază. |
ANS: A PTS: 1
141. Constituie infracţiune, īn materia
sistemului public de pensii, următoarele fapte:
a. |
nedepunerea
la termen a declaraţiei nominale de asigurare; |
b. |
nedepunerea
declaraţiei individuale de asigurare; |
c. |
Completarea declaraţiei
nominale de asigurare cu date nereale. |
ANS: C PTS: 1
142. Constituie contravenţie, īn materia
sistemului public de pensii, următoarele fapte:
a. |
completarea
declaraţiei nominale de asigurare cu date nereale; |
b. |
nedepunerea
la termen a declaraţiei nominale de asigurare; |
c. |
neplata
de către angajator, timp de 2 luni consecutiv, īn condiţiile legii,
a contribuţiei de asigurări sociale. |
ANS: B PTS: 1
143. Termenul de contestare, pe cale
administrativă, a contestaţiilor deciziilor de pensie este de:
a. |
30 de
zile de la emitere; |
b. |
30 de
zile de la comunicare; |
c. |
45 de
zile de la comunicare. |
ANS: B PTS: 1
144. Soluţionarea, pe cale
administrativă, a contestaţiilor deciziilor de pensie se face īn
termen de:
a. |
30 de
zile de la data īnregistrării contestaţiilor; |
b. |
45 de
zile de la data īnregistrării contestaţiilor; |
c. |
45 de
zile de la data formulării contestaţiei. |
ANS: B PTS: 1
145. Hotărārile comisiilor de
contestaţii a deciziilor de pensie pot fi atacate la instanţa
judecătorească īn termen de:
a. |
30 de
zile de la emitere; |
b. |
30 de
zile de la comunicare; |
c. |
45 de
zile de la comunicare. |
ANS: B PTS: 1
146. Īn primă instanţă, litigiile
privind asigurările sociale de pensii se soluţionează de
către:
a. |
judecătorie; |
b. |
tribunal; |
c. |
curtea de apel. |
ANS: B PTS: 1
147. Hotărārile pronunţate īn primă
instanţă, īn litigiile privind asigurările sociale de pensii,
sunt supuse:
a. |
numai apelului; |
b. |
apelului şi
recursului; |
c. |
numai recursului. |
ANS: A PTS: 1
148. Condiţiile cumulative pentru acordarea
pensiei de serviciu pentru limită de vārstă magistraţilor sunt:
a. |
60 de
ani vārstă şi 25 de ani vechime īn specialitate ca magistrat
sau pe funcţii juridice, īn condiţiilel legii; |
b. |
55 de
ani vārstă şi 25 de ani vechime īn specialitate ca magistrat
sau pe funcţii juridice, īn condiţiilel legii; |
c. |
60 de
ani vārstă şi 30 de ani vechime īn specialitate ca magistrat
sau pe funcţii juridice, īn condiţiilel legii. |
ANS: A PTS: 1
149. Magistraţii se pot pensiona anticipat,
dacă īndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a. |
să
depăşească vechimea īn magistratură cu cel puţin 3
ani şi să aibă vārstă de cel puţin 55 de ani
īmpliniţi; |
b. |
să
depăşească vechimea īn magistratură cu cel puţin 5
ani şi să aibă vārstă de cel puţin 55 de ani
īmpliniţi; |
c. |
să
depăşească vechimea īn magistratură cu cel puţin 3
ani şi să aibă vārstă de cel puţin 50 de ani
īmpliniţi. |
ANS: B PTS: 1
150. Cuantumul pensiei de serviciu a
magistraţilor este de:
a. |
60 %
din baza de calcul reprezentată de salariul de bază brut lunar
şi sporurile avute īn ultima lună de activitate; |
b. |
80 %
din baza de calcul reprezentată de salariul de bază brut lunar
şi sporurile avute īn ultima lună de activitate; |
c. |
80 %
din baza de calcul reprezentată de salariul de bază brut lunar. |
ANS: B PTS: 1
151. Īn cazul īn care se depăşeşte
vechimea īn magistratură de 25 de ani, la cuantumul pensiei se
adaugă:
a. |
2 %
pentru fiecare an, fără a se depăşi baza de calcul; |
b. |
1 % pentru fiecare
an; |
c. |
1 %
pentru fiecare an, fără a se depăşi baza de calcul. |
ANS: C PTS: 1
152. Īn sistemul propriu de asigurări sociale
pentru avocaţi, constituie stagiu de cotizare:
a. |
perioadele īn care un
avocat şi-a plătit contribuţia de asigurări sociale īn
sistem propriu; |
b. |
perioadele
īn care un avocat şi-a plătit contribuţia de asigurări
sociale īn sistem propriu şi īn sistemul public de pensii; |
c. |
perioadele īn care un
avocat şi-a plătit contribuţia de asigurări sociale īn
sistem propriu şi īn sistemul public de pensii sau īn alte sisteme
neintegrate. |
ANS: A PTS: 1
153. Neachitarea contribuţiei individuale
lunare de către avocaţi, timp de 6 luni, atrage:
a. |
excluderea din
profesie; |
b. |
aplicarea de
penalităţi, |
c. |
Suspendarea din
profesie. |
ANS: C PTS: 1
154. Vārsta standard de pensionare pentru
avocaţi este:
a. |
62 de
ani pentru femei şi 65 de ani pentru bărbaţi; |
b. |
63 de
ani pentru femei şi 65 de ani pentru bărbaţi; |
c. |
60 de
ani pentru femei şi 65 de ani pentru bărbaţi; |
ANS: C PTS: 1
155. Stagiul minim de cotizare pentru avocaţi
este de:
a. |
15 ani,
atāt pentru femei, cāt şi pentru bărbaţi; |
b. |
10
ani, atāt pentru femei, cāt şi pentru bărbaţi; |
c. |
10
ani - pentru femei şi 15 ani - pentru bărbaţi. |
ANS: A PTS: 1
156. Stagiul complet de cotizare pentru
avocaţi este:
a. |
30 de
ani, indiferent de sex; |
b. |
35 de
ani, indiferent de sex; |
c. |
30 de
ani-pentru femei şi 35 de ani pentru bărbaţi. |
ANS: C PTS: 1
157. Pensia de retragere din profesie se
acordă avocaţilor dacă:
a. |
au
īmplinit vārsta standard de pensionare şi stagiul complet de cotizare; |
b. |
au
īmplinit vārsta standard de pensionare şi stagiul minim de cotizare; |
c. |
indiferent
de vārstă, dacă au realizat stagiul complet de cotizare sau l-au
depăşit. |
ANS: B PTS: 1
158. Pensia de retragere anticipată din
profesie se acordă avocaţilor dacă
a. |
au
depăşit stagiul complet de cotizare cu cel puţin 5 ani, cu cel
mult 5 ani īnaintea vărstelor standard de pensionare; |
b. |
au
depăşit stagiul complet de cotizare cu cel puţin 8 ani, cu cel
mult 8 ani īnaintea vărstelor standard de pensionare; |
c. |
au
depăşit stagiul complet de cotizare cu cel puţin 10 ani, cu
cel mult 10 ani īnaintea vărstelor standard de pensionare. |
ANS: A PTS: 1
159. Durata căsătoriei
prevăzută de lege pentru ca soţul supravieţuitor să
beneficieze de pensie de urmaş, īn sistemul propriu de asigurări
sociale al avocaţilor este:
a. |
12 ani; |
b. |
10 ani; |
c. |
15 ani. |
ANS: B PTS: 1
160. Punctajul lunar realizat de avocaţi se
calculează:
a. |
prin
raportarea venitului brut lunar individual la venitul mediu brut lunar pe
baroul din care face parte avocatul; |
b. |
prin
raportarea venitului brut lunar individual la venitul mediu brut lunar pe
economie; |
c. |
prin
raportarea venitului brut lunar individual la venitul mediu brut lunar pe
profesie. |
ANS: C PTS: 1
161. Punctajul mediu anual realizat de avocaţi, este plafonat?
a. |
Da, la maximum 3
puncte; |
b. |
Da, la maximul 5
puncte; |
c. |
Nu |
ANS: A PTS: 1
162. Īn sistemul de asigurări sociale al
avocaţilor, se recunosc stagiile de cotizare īn alte sisteme de
asigurări sociale?
a. |
Nu se recunosc; |
b. |
Se recunosc integral; |
c. |
Se
recunosc, numai la deschiderea dreptului la pensie. |
ANS: C PTS: 1
163. Valoarea unui punct de pensie, īn sistemul de
asigurări sociale al avocaţilor este:
a. |
aceeaşi
cu cea din sistemul public de pensii; |
b. |
cel
puţin 40 % din venitul mediu brut lunar pe profesie şi se
prognozează anual la CAA; |
c. |
cel
puţin 50 % din venitul mediu brut lunar pe profesie şi se
prognozează anual la CAA. |
ANS: B PTS: 1
164. Care este, potrivit legii, numărul minim
de participanţi, pentru constituirea unui fond de pensii privat?
a. |
50 000 de
participanţi; |
b. |
70 000 de
participanţi; |
c. |
30 000 de
participanţi. |
ANS: A PTS: 1
165. Comisia de supraveghere a Sistemului de
Pensii Private este:
a. |
autoritate
administrativă autonomă, cu personalitate juridică,
aflată sub controlul Guvernului Romāniei; |
b. |
autoritate
administrativă autonomă, cu personalitate juridică,
aflată sub controlul Parlamentului Romāniei; |
c. |
autoritate
administrativă autonomă, cu personalitate juridică,
aflată sub controlul Casei Naţionale de Pensii Publice. |
ANS: B PTS: 1
166. O persoană poate participa, īn
acelaşi timp, la mai multe fonduri de pensii private:
a. |
Da; |
b. |
legea nu
reglementează această problemă; |
c. |
NU |
ANS: C PTS: 1
167. Participarea la un fond de pensii privat
este obligatorie?
a. |
Da, opţiunea
vizează doar fondul la care aderă; |
b. |
Nu, participarea este
facultativă; |
c. |
Da,
numai pe bază de opţiune individuală. |
ANS: A PTS: 1
168. Statutul de participant la un fond de pensii
privat se dobāndeşte prin:
a. |
numai prin semnarea
unui act de aderare individual; |
b. |
numai
prin repartizarea de către instituţia de evidenţă; |
c. |
semnarea unui act de
aderare individual sau repartizarea de către instituţia de
evidenţă, după caz. |
ANS: C PTS: 1
169. Instituţia de evidenţă a
persoanelor care fac obiectul participării la un fond de pensii privat,
poate fi:
a. |
casele teritoriale de
pensii; |
b. |
Casa
Naţională de Pensii Publice şi casele sectoriale; |
c. |
Casa
Naţională de Pensii Publice. |
ANS: B PTS: 1
170. Transferul participantului la un alt fond de
pensii privat este permis de lege?
a. |
Numai
cu acordul administratorului fondului la care este participant; |
b. |
Nu
este permis de lege; |
c. |
Da, pe baza unui nou
act de aderare. |
ANS: C PTS: 1
171. Contribuţia la fondul de pensii privat
este separată de cea pentru sistemul public de pensii?
a. |
da,
īntrucāt vizează o pensie suplimentară celei publice; |
b. |
se
cumulează cu cea pentru sistemul public de pensii; |
c. |
este
parte din contribuţia datorată sistemului public de pensii. |
ANS: C PTS: 1
172. Activul din contul individual al unui
participant la un fond de pensii privat, poate fi cesionat, gajat sau poate
face obiectul unei executări silite?
a. |
da, ca orice bun
aflat īn proprietate; |
b. |
Numai cesionat, |
c. |
Nu. |
ANS: C PTS: 1
173. Constituie contravenţii īn materia pensiilor private,
următoarele fapte:
a. |
neinformarea de
către administrator a participanţilor şi beneficiarilor, cu
datele prevăzute de lege; |
b. |
nevirarea contribuţiei de asigurări
sociale datorate de angajat la bugetul asigurărilor sociale de stat ; |
c. |
modificarea
neautorizată a schemelor de pensii private. |
ANS: A PTS: 1
174. Constituie infracţiuni īn materia pensiilor private,
următoarele fapte:
a. |
neinformarea de
către administrator a participanţilor şi administratorilor
şi beneficiarilor, cu datele prevăzute de lege; |
b. |
nerespectarea
de către membrii consiliului a interdicţiilor legale; |
c. |
Modificarea neautorizată
a schemelor de pensii private. |
ANS: C PTS: 1
175. Raportat la celelalte activităţi,
societăţile de investiţii sau de asigurare, autorizate să
administreze fonduri de pensii facultative, pot transfera activele şi
pasivele:
a. |
Da,
cu condiţia obţinerii unei rate de rentabilitate; |
b. |
Nu, |
c. |
Da,
numai īn cadrul aceleiaşi societăţi. |
ANS: B PTS: 1
176. Capitalul social minim necesar pentru
administrarea de fonduri de pensii facultative, la data constituirii, este de:
a. |
1,5 milioane euro; |
b. |
5 milioane euro; |
c. |
3 milioane euro. |
ANS: A PTS: 1
177. Numărul minim de participanţi la un
fond de pensii facultative, prevăzut de lege este de:
a. |
150; |
b. |
200; |
c. |
100 |
ANS: C PTS: 1
178. Actul individual/contractul scris īntre
persoana fizică care aderă la un fond de pensii facultative şi
administratorul fondului conţine:
a. |
acordul
persoanei la contractul de societate civilă şi la prospectul
schemei de pensii facultative; |
b. |
acordul
persoanei la prospectul schemei de pensii facultative; |
c. |
acordul
persoanei la contractul de societate civilă. |
ANS: A PTS: 1
179. Contribuţia la un fond de pensii facultative
poate fi de pānă la:
a. |
20 %
din venitul salarial brut lunar; |
b. |
10 %
din venitul salarial brut lunar; |
c. |
15 %
din venitul salarial brut lunar; |
ANS: C PTS: 1
180. Participanţii la un fond de pensii
facultative pot modifica, suspenda sau īnceta contribuţiile la un fond de
pensii facultative:
a. |
Nu,
odată ce au īncheiat un act de aderare; |
b. |
Da,
īntrucāt este o opţiune individuală; |
c. |
Da,
īn ceea ce priveşte suspendarea, exclusiv īncetarea. |
ANS: B PTS: 1
181. Activul personal al unui participant la un
fond de pensii facultative, poate fi executat silit, cesionat sau gajat?
a. |
poate fi executat
silit; |
b. |
Numai
gajat, pentru garantarea de credite; |
c. |
Nu. |
ANS: C PTS: 1
182. Dreptul la pensia facultativă se
deschide la cererea participantului, dacă sunt īndeplinite, cumulativ,
următoarele condiţii:
a. |
vārsta
de 60 de ani, plata a minim 90 de contribuţii, activul personal să
fie cel puţin egal cu suma necesară obţinerii pensiei facultative
minime stabilite; |
b. |
vārsta
de 65 de ani, plata a minim 90 de contribuţii, activul personal să
fie cel puţin egal cu suma necesară obţinerii pensiei
facultative minime stabilite; |
c. |
vārsta
de 62 de ani, plata a minim 90 de contribuţii, activul personal să
fie cel puţin egal cu suma necesară obţinerii pensiei
facultative minime stabilite. |
ANS: A PTS: 1
183. Īn materia pensiilor facultative, sunt fapte care angajează
răspunderea contravenţională, următoarele:
a. |
nerespectarea
obligaţiilor de virare a contribuţiilor de către angajator; |
b. |
modificarea
neautorizată a schemelor de pensii facultative; |
c. |
īncetarea
de către participant a contribuţiei la fondul de pensii
facultative. |
ANS: A PTS: 1
184. Īn materia pensiilor facultative, sunt fapte care angajează
răspunderea penală, următoarele:
a. |
nerespectarea
obligaţiilor de virare a contribuţiilor de către angajator; |
b. |
modificarea
neautorizată a schemelor de pensii facultative; |
c. |
īncetarea
de către participant a contribuţiei la fondul de pensii
facultative. |
ANS: B PTS: 1
185. Īn funcţie de scopul lor, beneficiile de
asistenţă socială, pot fi:
a. |
pentru
susţinerea familiei şi a copilului; |
b. |
acordarea
concediului de risc maternal; |
c. |
acordarea
concediului pentru īngrijirea copilului bolnav. |
ANS: A PTS: 1
186. Beneficii de asistenţă socială pentru susţinerea
copilului şi a familiei pot fi:
a. |
acordarea
concediului de risc maternal; |
b. |
acordarea
concediului pentru īngrijirea copilului bolnav; |
c. |
Alocaţii pentru
copii şi indemnizaţii pentru creşterea copiilor. |
ANS: C PTS: 1
187. Reprezentantul familie care solicită
acordarea de beneficii sociale se stabileşte de către:
a. |
soţi, de comun
acord; |
b. |
soţi,
īmpreună cu autoritatea tutelară; |
c. |
Numai de autoritatea
tutelară. |
ANS: A PTS: 1
188. Serviciile sociale se acordă:
a. |
numai
la solicitarea persoanei sau, după caz, a reprezentantului său
legal; |
b. |
la solicitarea
persoanei şi din oficiu; |
c. |
Numai din oficiu. |
ANS: B PTS: 1
189. Acordarea serviciilor sociale se realizează pe bază de:
a. |
norme
emise de autorităţile locale; |
b. |
contract, īncheiat
īntre furnizor şi beneficiar; |
c. |
contract.
Īncheiat īntre furnizor şi serviciul public de asistenţă
socială. |
ANS: B PTS: 1
190. Contractul pe baza căruia se realizează
acordarea de servicii sociale cuprinde:
a. |
serviciile acordate,
drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi
condiţiile de finanţare; |
b. |
serviciile acordate,
drepturile şi obligaţiile părţilor; |
c. |
drepturile şi
obligaţiile părţilor, precum şi condiţiile de
finanţare; |
ANS: A PTS: 1
191. Īngrijirea formală la domiciliu se
realizează de către:
a. |
membrii de familie; |
b. |
membrii
de familie, prieteni, vecini, care īşi asumă această
responsabilitate; |
c. |
Persoana calificată,
certificată profesional. |
ANS: C PTS: 1
192. Nivelul minimal de trai se exprimă īn
lei şi asigură nevoi de bază ca:
a. |
hrană,
īmbrăcăminte, igienă personală, menţinerea şi
salubrizarea locuinţei; |
b. |
hrană,
igienă personală, menţinerea şi salubrizarea
locuinţei; |
c. |
hrană, īmbrăcăminte,
igienă personală, menţinerea şi salubrizarea
locuinţei, activităţi de minimă socializare |
ANS: A PTS: 1
193. Cantinele sociale sunt īnfiinţate,
organizate şi administrate de către:
a. |
autorităţile
publice centrale sau locale, precum şi de furnizori de servicii sociale
private; |
b. |
autorităţile
publice locale, precum şi de furnizori de servicii sociale private; |
c. |
numai
de autorităţi publice locale. |
ANS: B PTS: 1
194. Serviciile sociale acordate victimelor
traficului de persoane pot fi:
a. |
angajarea
răspunderii penale a persoanelor care practică traficul de
persoane; |
b. |
centre
de găzduire pe perioadă nedeterminată, centre de zi şi
pentru informare, consiliere şi sprijin emoţional; |
c. |
centre
de găzduire pe perioadă determinată, centre de zi şi
pentru informare, consiliere şi sprijin emoţional. |
ANS: C PTS: 1
195. Personalul angajat īn cadrul serviciilor
sociale şi cel din cadrul serviciilor publice de asistenţă
socială lucrează pe baza:
a. |
contractului individual
de muncă; |
b. |
unui contract de
voluntariat; |
c. |
raportului
de serviciu, ca funcţionari publici. |
ANS: A PTS: 1
196. Cuantumul ajutorului social se
stabileşte:
a. |
este
egal cu cuantumul venitului minim garantat; |
b. |
ca
diferenţă īntre indicatorul social de referinţă şi
venitul brut lunar al familiei sau persoanei singure; |
c. |
ca
diferenţă īntre indicatorul social de referinţă (ISR)
şi venitul net lunar al familiei sau persoanei singure. |
ANS: C PTS: 1
197. Pentru ajutorul social acordat, o
persoană din familie prestează lunar acţiuni sau lucrări de
interes local, proporţional cu cuantumul ajutorului social, cu un tarif
orar corespunzător:
a. |
salariului
minim brut pe ţară; |
b. |
salariului
minim net pe ţară; |
c. |
salariului
mediu brut pe ţară. |
ANS: A PTS: 1
198. Lista bunurilor care se exclud de la
acordarea ajutorului social este stabilită prin:
a. |
lege; |
b. |
hotărāre a
Guvernului; |
c. |
Dispoziţie a
primarului. |
ANS: B PTS: 1
199. Modificarea sau īncetarea dreptului la ajutor
social se face prin:
a. |
lege; |
b. |
hotărāre a
Guvernului; |
c. |
Dispoziţie a
primarului. |
ANS: C PTS: 1
200. Beneficiarii de ajutor social au obligaţia de achitare a
impozitelor şi taxelor locale, precum şi a contribuţiilor pentru
asigurarea de sănătate şi a locuinţei?
a. |
da,
īn toate cele trei cazuri; |
b. |
nu,
īn toate cele trei cazuri; |
c. |
da,
pentru impozite şi taxe locale, nu īn celelalte două cazuri. |
ANS: C PTS: 1
201. Furnizorii de servicii sociale pot fi:
a. |
persoane
fizice sau juridice, publice ori private; |
b. |
persoane
juridice, publice ori private; |
c. |
persoane juridce,
publice. |
ANS: A PTS: 1
202. Planul individualizat de asistenţă
şi īngrijire cuprinde:
a. |
programarea serviciilor
sociale, personalul responsabil şi procedura de acordare; |
b. |
programarea
serviciilor sociale şi personalul responsabil; |
c. |
programarea serviciilor
sociale şi procedura de acordare. |
ANS: A PTS: 1
203. Perioada de timp īn care se poate beneficia de serviciile cantinelor de
ajutor social este:
a. |
nedeterminată,
cāt durează situaţia economico-socială ori medicală
deosebită; |
b. |
cel
mult 90 de zile pe an; |
c. |
cel
mult 120 de zile pe an. |
ANS: B PTS: 1
204. Numărul de mese asigurate zilnic de
cantinele de ajutor social sunt:
a. |
trei mese; |
b. |
două mese, mic
dejun şi prānz; |
c. |
două
mese, pranz şi cină. |
ANS: C PTS: 1
205. Cererile pentru a beneficia de serviciile
cantinelor de ajutor social se aprobă:
a. |
de
regulă, de către primar; |
b. |
de
regulă, de către directorul cantinei; |
c. |
de
regulă, de asistentul social responsabil de persoana īn cauză. |
ANS: A PTS: 1
206. Potrivit legii, alocaţia de stat pentru
copii se acordă tuturor copiilor:
a. |
nu, ci īn raport cu situaţia economică a familiei; |
b. |
nu, ci īn raport cu numărul copiilor; |
c. |
da |
ANS: C PTS: 1
207. Vārsta pānă la care se acordă
alocaţia de stat pentru copii este:
a. |
16 ani; |
b. |
18 ani; |
c. |
15 ani. |
ANS: B PTS: 1
208. Alocaţia de stat pentru copii ese
impozabilă şi poate fi urmărită silit?
a. |
da; |
b. |
este
impozabilă, dar nu poate fi urmărită silit; |
c. |
nu este
impozabilă si, de regulă, nu poate fi urmărită silit. |
ANS: C PTS: 1
209. Alocaţia pentru susţinerea
familiei, īn condiţiile legii, vizeată numai familiile care au īn
īngrijire şi creştere copii?
a. |
da; |
b. |
nu; |
c. |
legea nu distinge
acest aspect. |
ANS: A PTS: 1
210. Alocaţia pentru susţinerea familiei
se acordă prin:
a. |
ordin al prefectului; |
b. |
dispoziţie a
primarului; |
c. |
ordin
al directorului agenţiei pentru prestaţii sociale judeţene. |
ANS: B PTS: 1
211. Reprezentantul familiei care beneficiază
de alocaţie de susţinere are obligaţia de a depune la
primărie o declaraţie privind componenţa familiei şi
veniturile realizate, periodic, astfel:
a. |
anual, |
b. |
din 3 īn 3 luni; |
c. |
din 6 īn 6 luni. |
ANS: C PTS: 1
212. Constituie contravenţie īn materia
dreptului la alocaţie pentru susţinerea familiei:
a. |
nedispunerea
de către primar a anchetei sociale prevăzute de lege; |
b. |
respingerea dreptului
la alocaţie; |
c. |
folosirea
documentelor pe baza cărora s-a acordat alocaţia. |
ANS: A PTS: 1
213. Recomandarea ONU privind persoanele vārstnice vizează perioada
cuprinsă īntre:
a. |
60 63 de ani; |
b. |
60 - 64 de ani; |
c. |
60 65 de ani. |
ANS: C PTS: 1
214. Asistenţa socială a persoanelor vārstnice, īn raport cu
drepturile cuvenite īn sistemul asigurărilor sociale, este:
a. |
complementară; |
b. |
substitutivă; |
c. |
alternativă. |
ANS: A PTS: 1
215. Beneficiază de asistenţă socială, persoana
vārstnică care se află īn una dintre următoarele situaţii:
a. |
nu are pensie; |
b. |
are pensie de
invaliditate; |
c. |
nu se
poate gospodări singură. |
ANS: C PTS: 1
216. Criteriile de īncadrare īn grade de
dependenţă ale persoanelor vārstnice sunt stabilite:
a. |
prin Grila
Naţională de evaluare a nevoilor persoanelor vārstnice,
aprobată prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecţiei
sociale şi persoanelor vārstnice; |
b. |
prin Grila
Naţională de evaluare a nevoilor persoanelor vārstnice,
aprobată prin hotărāre a Guvernului; |
c. |
prin Grila
Naţională de evaluare a nevoilor persoanelor vārstnice,
aprobată prin lege. |
ANS: B PTS: 1
217. La stabilirea costului mediu lunar de
īntreţinere īn căminele pentru persoane vārstnice se iau īn
considerare:
a. |
gradul
de dependenţă al persoanei, cheltuielile pentru hrană şi
gospodărie, obiecte de inventar, echipament, cazarmament, materiale
sanitare; |
b. |
cheltuielile
pentru hrană şi gospodărie, obiecte de inventar, echipament,
cazarmament, materiale sanitare; |
c. |
gradul de
dependenţă al persoanei, cheltuielile pentru hrană şi
gospodărie, obiecte de inventar, echipament, cazarmament, materiale
sanitare, cheltuieli aferente plăţii salariilor personalului
angajat īn cămine. |
ANS: A PTS: 1
218. Persoanele vārstnice īngrijite īn cămine, care au venituri,
datorează contribuţia lunară de īntreţinere īn cuantum de:
a. |
50 % din valoarea
veniturilor personale lunare; |
b. |
60 % din valoarea
veniturilor personale lunare; |
c. |
40 % din valoarea
veniturilor personale lunare. |
ANS: B PTS: 1
219. Aprobarea, respingerea, suspendarea sau
īncetarea dreptului la asistenţă socială pentru persoane
vārstnice se face de către:
a. |
directorul general al
direcţiei de muncă judeţene, pentru īngrijirea īn
căminele aflate īn administrare; |
b. |
primar,
pentru aiatenţa socială acordată de fundaţiile romāne,
care au primit transferuri de fonduri de la bugetul de stat; |
c. |
primar,
pentru īngrijirea la domiciliu. |
ANS: C PTS: 1
220. Gradele de handicap prevăzute de lege
sunt:
a. |
uşor, mediu,
accentuat şi grav; |
b. |
uşor, mediu,
accentuat şi grav, foarte grav; |
c. |
foarte uşor,
uşor, mediu, accentuat şi grav. |
ANS: A PTS: 1
221. Tipuri de handicap pot fi:
a. |
fizic, vizual, auditiv, somatic, psihic,
HIV/SIDA; |
b. |
fizic, intelectual, vizual, auditiv,
somatic; |
c. |
cardio-cerebral, auditiv, vizual, somativ,
HIV/SIDA: |
ANS: A PTS: 1
222. Studenţii cu handicap accentuat şi grav beneficiază la
cerere de reducere a taxelor pentru cazare şi masă la căminele
şi cantinele studenţeşti cu:
a. |
40 %; |
b. |
30 %; |
c. |
50 %. |
ANS: C PTS: 1
223. Beneficiază de o cameră de locuit,
suplimentar faţă de normele minimale de locuit persoanele cu
handicap:
a. |
mediu; |
b. |
accentuat; |
c. |
grav. |
ANS: C PTS: 1
224. Ca facilitate fiscală, beneficiază
de scutirea de plată a impozitului pe clădire şi teren,
persoanele cu handicap:
a. |
grav; |
b. |
accentuat sau grav; |
c. |
indiferent de gradul
avut. |
ANS: B PTS: 1
225. Poate fi o rudă sau afin al persoanei cu handicap īncadrată ca
asistent personal, prin contract individual de muncă:
a. |
Da,
indiferent de gradul de rudenie sau de afinitate; |
b. |
Nu,
īntrucāt este rudă sau afin; |
c. |
Da, dacă este
calificată corespunzător. |
ANS: A PTS: 1
226. Prestaţiile sociale pentru persoanele cu
handicap se acordă:
a. |
numai
pentru cei cu handicap grav sau accentuat; |
b. |
īn raport cu
veniturile persoanei cu handicap; |
c. |
indiferent
de venituri şi gradul de handicap. |
ANS: C PTS: 1
227. Angajatorii cu cel puţin 50 de
angajaţi sunt obligaţi să angajeze persoane cu handicap īntr-un
procent de, cel puţin:
a. |
5 %
din numărul total de angajaţi; |
b. |
4 % din
numărul total de angajaţi; |
c. |
6 % din
numărul total de angajaţi; |
ANS: B PTS: 1
228. Serviciile comunitare pentru persoanele vārstnice care īndeplinesc
condiţiile legale se realizează de regulă din oficiu?
a. |
da,
cānd autorităţile au aflat de situaţie; |
b. |
da, sau
la cererea familiei; |
c. |
nu,
este nevoie de consimţămāntul acestora. |
ANS: B PTS: 1