Dreptul concurentei
MULTIPLE CHOICE
1. Concurenta
poate fi întâlnită în:
a. |
Economie, sport, natura, geometrie |
b. |
Drept,
economie, sport, natura, geometrie |
c. |
Sport, natura, economie |
ANS: B PTS: 1
2. Legea concurentei reglementeaza:
a. |
Intelegerile
si practicile concertate, abuzul de pozitie dominanta, controlul
concentrarilor economice |
b. |
Intelegeri
si practici concentrate, abuzul de pozitie dominanta, concentrarile economice |
c. |
Abuzul de
pozitie dominanta, concentrarile economice |
ANS: A PTS: 1
3. Concurenta
neloială:
a. |
Este
concurenta ilegală care se abate de la regulile subiective ale
concurentei loiale, în special prin practicarea de preturi de dumping, urmate
de preturi de monopol. ” |
b. |
Este
concurenta ilegală care se abate de la regulile obiective ale
concurentei loiale, în special prin practicarea de preturi de dumping, urmate
de preturi de monopol. ” |
c. |
Este
concurenta care se abate de la regulile obiective ale concurentei loiale, în
special prin practicarea de preturi de dumping, urmate de preturi de monopol.
” |
ANS: B PTS: 1
4. Notiunea
de consumator este definită ca fiind:
a. |
orice
persoană fizică sau persoane juridice constituite în asociatii,
care actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale,
industriale sau de productie, artizanale ori liberale; |
b. |
orice
persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în
asociatii, care actionează în scopuri din afara activitătii sale
comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale; |
c. |
orice
persoană care actionează în scopuri din afara activitătii sale
comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale; |
ANS: B PTS: 1
5. Societătile
transnationale :
a. |
desfăsoară
activităti multiple, diversificate, dispersate din punct de vedere
geografic, pot fi cu usurintă localizate prin fuziunile si achizitiile
constante, prin schimbările repetate de denumire, etc |
b. |
desfăsoară
activităti unice, pot fi cu greutate localizate prin fuziunile si
achizitiile constante, prin schimbările repetate de denumire, etc |
c. |
desfăsoară
activităti multiple, diversificate, dispersate din punct de vedere
geografic, pot fi cu greutate localizate prin fuziunile si achizitiile
constante, prin schimbările repetate de denumire, etc |
ANS: C PTS: 1
6. Principiul
liberei concurente este reglementat de:
a. |
art 135 Constitutia României |
b. |
art 135 Legea Concurentei |
c. |
art 135 Codul Consumatorului |
ANS: A PTS: 1
7. Sucursala :
a. |
Este
reglementată în articolul 43 din Noul Cod Civil |
b. |
Este reglementată în
articolul 45 din legea 31/1990 privind societătile comerciale,
republicată, cu modificările si completările ulterioare |
c. |
Este reglementată în
articolul 43 din legea 31/1990 privind societătile comerciale,
republicată, cu modificările si completările ulterioare |
ANS: C PTS: 1
8. Elementele
corporale ale fondului de comert:
a. |
bunuri
imobile prin natura lor, bunuri mobile corporale, produsele (mărfurile)
rezultate din activitatea comercială |
b. |
Firma,
emblema, clientela, vadul comercial, brevetele de inventii, mărcile si
indicatiilor geografice, dreptul de autor |
c. |
Bunuri
imobile, bunuri mobile corporale, mărfurile |
ANS: A PTS: 1
9. Firma unui comerciant persoană fizică:
a. |
Se
compune din numele si prenumele reunite ale comerciantului |
b. |
Se
compune din numele comerciantului scris în întregime sau din numele si
initiala prenumelui acestuia |
c. |
Se
compune din numele comerciantului scris în întregime |
ANS: B PTS: 1
10. Sunt
subiecti ai raportului juridic de concurentă:
a. |
Statul, operatorii economici,
consumatorul |
b. |
Statul, profesionistul,
operatorii economici, consumatorul |
c. |
Consumatorul, profesionistul,
statul |
ANS: B PTS: 1
11. Sunt institutii cu atributii în supravegherea concurentei:
a. |
Consiliul
Concurentei, Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor, Asociatiile
de consumatori, Consiliul consultativ |
b. |
Autoritatea
Natională pentru Protectia Consumatorilor, Asociatiile de consumatori,
Consiliul consultativ |
c. |
Consiliul
Concurentei, Autoritatea Natională a Consumatorilor, Asociatiile
de consumatori, Consiliul consultativ |
ANS: A PTS: 1
12. Circuitul
relatiei de afaceri este compus din:
a. |
Producători,
operatori economici, comercianti si consumatori |
b. |
Producători,
distribuitori, comercianti si consumatori |
c. |
Producători, comercianti si consumatori |
ANS: B PTS: 1
13. Grupul de interes economic:
a. |
Este
o persoană juridică cu scop nepatrimonial |
b. |
E ste persoană juridică cu scop patrimonial,
care poate avea calitatea de comerciant sau necomerciant |
c. |
Este o persoană fizică cu scop patrimonial,
care poate avea calitatea de comerciant sau necomerciant |
ANS: B PTS: 1
14. Formele
de concurentă imperfectă sunt:
a. |
Monopolul, oligopolul,
concurenta neloială, monopsonul, oligopsonul |
b. |
Monopolul , oligopsonul, concurenta monopolistică |
c. |
Monopolul, oligopolul,
concurenta monopolistică, monopsonul, oligopsonul |
ANS: C PTS: 1
15. Câte
institutii de credit activează în sectorul bancar din România :
a. |
50 |
b. |
20 |
c. |
30 |
ANS: C PTS: 1
16. Deciziile :
a. |
sunt acte
individuale de administrare, gestiune si disciplină externă, de
aplicare de sanctiuni, de autorizare, de acordare si de prorogare de dispense |
b. |
sunt acte
individuale de administrare, gestiune si disciplină internă, de
aplicare de sanctiuni, de autorizare, de acordare si de prorogare de dispense |
c. |
sunt acte
individuale de administrare, gestiune si disciplină internă, de
aplicare de sanctiuni, de autorizare, de acordare si de prorogare de
competentă |
ANS: B PTS: 1
17. Consiliul
Concurentei:
a. |
adoptă
regulamente si instructiuni, emite directive, ia decizii si formulează
cereri, face recomandări si elaborează rapoarte în aplicarea
prevederilor legii concurentei. |
b. |
adoptă
regulamente si instructiuni, emite ordine, ia decizii si elaborează
avize, face recomandări si elaborează rapoarte în aplicarea
prevederilor legii concurentei. |
c. |
adoptă
reguli si instructiuni, emite ordine, formulează avize, face
recomandări si elaborează rapoarte în aplicarea prevederilor legii
concurentei. |
ANS: B PTS: 1
18. Prin ordinele emise de Consiliul
Concurentei se stabilesc:
a. |
plafoanele valorice revizuibile periodic |
b. |
prorogarea de dispensă |
c. |
punerea în
aplicare a reglementărilor adoptate de către Guvern |
ANS: A PTS: 1
19. Consiliul Concurentei adoptă
regulamente privitoare la:
a. |
Regimul dispenselor, exceptarea unor categorii de
întelegeri, decizii ale agentilor economici sau practici concertate,
constatarea si aplicarea sanctiunilor prevăzute de prezenta lege |
b. |
organizarea,
functionarea si procedura, autorizarea practicilor concentrate, regimul
dispenselor, tarifele pentru notificări, solicitări de dispense, de
acces la documentatie si eliberare de copii sau extrase |
c. |
autorizarea
concentrărilor economice, tarifele pentru notificări,
solicitări de dispense, de acces la documentatie si eliberare de copii
sau extrase |
d. |
Niciuna
dintre variantele de mai sus |
ANS: A PTS: 1
20. Principiul eticii concurentiale este
reglementat in:
a. |
art 5 din Legea concurentei nr. 21/1996 republicată, cu modificările si
completările ulterioare |
b. |
art 1 din Legea concurentei nr. 21/1996 republicată, cu modificările si
completările ulterioare |
c. |
art 1 din Codul consumului |
ANS: B PTS: 1
21. Subiectii raportului juridic de
concurentă sunt :
a. |
statul, profesionistul, operatorii economici |
b. |
statul, profesionistul, operatorii economici, Societatile
comerciale, societatile transnationale (multinationale), grupurile de interes
economic, societatea europeană |
c. |
statul, profesionistul, operatorii economici, Societatile
comerciale, societatile transnationale (multinationale), grupurile de interes
economic |
ANS: C PTS: 1
22. Monopolul:
a. |
desemnează situatia în care pe piată
există un singur cumpărător |
b. |
desemnează
situatia în care pe piată există un singur vânzător |
c. |
există monopol atunci când productia este
superioară iar preturile sunt inferioare |
ANS: B PTS: 1
23. Oligopolul:
a. |
reprezintă
o structură de piată caracterizată printr-un numar mare de
vânzători |
b. |
reprezintă
o structură de piată caracterizată printr-un număr foarte
limitat de vânzători |
c. |
reprezintă
o structură de piată caracterizată prin existenta mai multor
vânzători si cumpărători |
ANS: B PTS: 1
24. Monopsonul:
a. |
există
mai multi cumpărători si mai multi vânzători |
b. |
există
mai multi cumpărători pentru un anumit bun si un singur
vânzător |
c. |
există
un singur cumpărător pentru un anumit bun si multi vânzători
pentru acel bun |
ANS: C PTS: 1
25. Înmatricularea unui Grup de Interes
Economic se efectuează:
a. |
în termen
de 48 ore de la data pronuntării încheierii judecătorului-delegat
prin care se autorizează înmatricularea grupului. |
b. |
în termen
de 24 ore de la ramanerea definitivă a hotărârii prin care se
autorizează înmatricularea grupului |
c. |
în termen
de 24 ore de la data pronuntării încheierii judecătorului-delegat
prin care se autorizează înmatricularea grupului. |
ANS: C PTS: 1
26. Capitolul
de negociere pe domeniul concurentei este :
a. |
capitolul 6 |
b. |
capitolul 5 |
c. |
Capitolul 11 |
ANS: A PTS: 1
27. Formele concurentei sunt:
a. |
Perfectă, agresivă si
neloială |
b. |
Perfectă, imperfectă
si neloială |
c. |
Pozitivă, negativă si
neloială |
ANS: B PTS: 1
28. Oligopsonul:
a. |
un
număr mic de firme mari cumpără cea mai mare parte a unei
anumite mărfi, marfă care este furnizată de mai multi
producători sau ofertanti |
b. |
un
numar mare de firme cumpără cea mai mare parte a unei anumite
mărfi, marfă care este furnizată de mai multi producători
sau ofertanti |
c. |
un
număr de firme care cumpără cea mai mare parte a unei anumite
mărfi, marfă care este furnizată de mai multi producători
sau ofertanti |
ANS: A PTS: 1
29. Concurenta
este neloială:
a. |
atunci
când activitatea comerciantului se realizează prin folosirea de procedee
contrare uzantelor comerciale iar conduita de afaceri este imorală |
b. |
atunci
când activitatea comerciantului se realizează prin folosirea de procedee
dolosive de natură să aducă atingere uzantelor comerciale si
conduitei morale de afaceri |
c. |
atunci când activitatea
comerciantului se realizează prin folosirea de procedee nelegale,
contrare uzantelor comerciale, respectiv unei conduite morale în afaceri |
ANS: C PTS: 1
30. Institutii
cu atributii de supraveghere a concurentei :
a. |
Consiliul
Concurentei, Autoritatea Internatională pentru Protectia Consumatorilor,
Asociatiile de consumatori, consiliul consultativ |
b. |
Consiliul
Concurentei, Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor,
Asociatiile de consumatori, consiliul consultativ |
c. |
Consiliul
Concurentei, Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor,
Asociatiile de consumatori, consiliul legislativ |
ANS: B PTS: 1
31. Dumpingul :
a. |
Situatia în care o societate
vinde un produs într-o piată competitivă la o pierdere |
b. |
Situatia
în care o societate vinde un produs într-o piată competitivă la un
supracâstig |
c. |
Situatia
în care o societate vinde mai multe produse pe piată |
ANS: A PTS: 1
32. Constituie
activitati comerciale ilicite si atrag raspunderea contraventionala sau penala,
dupa caz, fata de cei care le-au savarsit, urmatoarele fapte:
a. |
conditionarea vanzarii unor
marfuri de cumpararea altor marfuri; |
b. |
vanzarea ambulanta a oricaror
marfuri in alte locuri decat cele autorizate de Parlament; |
c. |
declararea
de catre agentii economici la organele fiscale, inainte de aplicare, a
adaosurilor comerciale si a celor de comision; |
ANS: A PTS: 1
33. Pozitia
dominantă apare daca:
a. |
O
societate ce detine o astfel de pozitie, poate fixa preturile sale la nivel
concurential, poate sa-si vândă produsele de calitate superioară
sau poate să reducă eforturile de inovatie la un nivel inferior
celui care ar trebui să existe pe o piată concurentială |
b. |
Se
emite un act normativ la sugestia consilierilor Primului Ministru al Romaniei |
c. |
O
societate ce detine o astfel de pozitie, poate fixa preturile sale la nivel
supraconcurential, poate sa-si vândă produsele de calitate
inferioară sau poate să reducă eforturile de inovatie la un
nivel inferior celui care ar trebui să existe pe o piată
concurentială |
ANS: C PTS: 1
34. Plenul
Consiliului Concurentei este un organ colegial si este format din sapte membri:
a. |
Un
presedinte, doi vicepresedinti si patru consilieri de concurenta. |
b. |
Un
presedinte, trei vicepresedinti si
trei consilieri de concurenta |
c. |
un
presedinte, doi vicepresedinti si trei consilieri de concurenta si un consilier
pentru relatia cu Uniunea Europeana |
ANS: A PTS: 1
35. Preturile
de ruinare:
a. |
Strategia unei întreprinderi aflate într-o pozitie
dominantă de a eluda legea prin practicarea unor preturi foarte mari,
urmărindu-se de fapt deschiderea procedurii insolventei |
b. |
Strategia unei întreprinderi aflate într-o pozitie
dominantă, care constă în eliminarea concurentilor de pe
piată, prin fixarea de preturi inferioare costurilor de productie
înseamnă pret de ruinare |
c. |
Strategia unei întreprinderi
care detine monopolul de a mări preturile în plină criză,
cosumatorii neavând altă alternativă decaât să consume numai
de acolo |
ANS: B PTS: 1
36. Abuzul
de pozitie dominantă poate consta în:
a. |
impunerea, în mod direct sau indirect, a preturilor de vânzare
sau de cumpărare sau a altor conditii comerciale inechitabil |
b. |
limitarea productiei, distributiei sau a dezvoltării
tehnologice în avantajul consumatorilor |
c. |
conditionarea
încheierii unor contracte de acceptarea, de către parteneri, a unor
clauze stipulând prestatii suplimentare care, prin natura lor si conform
uzantelor comerciale, au legătură cu obiectul acestor contracte |
ANS: A PTS: 1
37. Cartelul :
a. |
este acel
aranjament între firme concurente, menit să
limiteze sau să elimine concurenta dintre ele, cu scopul majorării
pretului si beneficiilor întreprinderilor participante, cu producerea
avantajelor compensatorii obiective |
b. |
este acel
aranjament între firme concurente, menit să
crească concurenta dintre ele, cu scopul micsorării pretului si
beneficiilor întreprinderilor participante, fără a produce avantaje
compensatorii obiective |
c. |
este
acel aranjament între firme concurente, menit să
limiteze sau să elimine concurenta dintre ele, cu scopul majorării
pretului si beneficiilor întreprinderilor participante, fără a
produce avantaje compensatorii obiective |
ANS: C PTS: 1
38. Cunoasterea
caracterului fondului de comert este importanta:
a. |
pentru stat |
b. |
pentru consumatori |
c. |
pentru comerciant, pentru
protejarea intereselor creditorilor comerciantului |
ANS: C PTS: 1
39. Ajutorul de minimis:
a. |
Agentii
economici care beneficiază de “ajutorul de minimis” nu trebuie să
fi primit, pe o perioada de trei ani fiscali, ajutoare de minimis care
depăsesc plafonul de 150.000 euro. |
b. |
Agentii
economici care beneficiază de “ajutorul de minimis” nu trebuie să
fi primit, pe o perioada de trei ani fiscali, ajutoare de minimis care
depăsesc plafonul de 200.000 euro. |
c. |
Agentii
economici care beneficiază de “ajutorul de minimis” nu trebuie să
fi primit, pe o perioada de trei ani fiscali, ajutoare de minimis care
depăsesc plafonul de 100.000 euro. |
ANS: B PTS: 1
40. În
notiunea de protectie a consumatorului intră :
a. |
protectia vietii, a
sănătătii si a securitătii consumatorilor, protectia
intereselor economice ale consumatorilor si protectia juridică |
b. |
protectia vietii, a
integritătii corporale, protectia intereselor economice ale
consumatorilor si protectia juridică |
c. |
protectia vietii, a
sănătătii si a securitătii consumatorilor protectia
intereselor economice ale consumatorilor si protectia lor fizică |
ANS: A PTS: 1
41. Caracterele firmei sunt:
a. |
firma
poate fi: individualista,sociala,originara (constitutiva), derivata
(dobandita de la adevaratul titular) |
b. |
firma
poate fi: individuala- pentru comerciantul persoana fizica, sociala- pentru
societatile comerciale, originara (constitutiva), derivata (dobandita de la
adevaratul titular) |
c. |
firma poate fi copiata, cu
instiintarea proprietarului i |
ANS: B PTS: 1
42. Consumatorul:
a. |
orice
persoană fizică sau persoană juridică, care
actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale,
industriale sau de productie, artizanale ori liberale |
b. |
doar
o persoană juridică, care actionează în scopuri din afara
activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale
ori liberale |
c. |
orice
persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în
asociatii, care actionează în scopuri din afara activitătii sale
comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale |
ANS: C PTS: 1
43. Clauza
abuzivă:
a. |
este acea clauză care nu a fost negociată
direct cu consumatorul si prin ea insăsi, si împreună cu alte
prevederi din contract, creează în favoarea consumatorului un echilibru
între drepturile si obligatiile părtilor |
b. |
este acea clauză care nu a
fost negociată direct cu consumatorul si prin ea insăsi, sau
împreună cu alte prevederi din contract, creează în defavoarea
consumatorului un dezechilibru între drepturile si obligatiile părtilor |
c. |
este acea clauză care nu a
fost negociată direct cu consumatorul si prin ea insăsi, sau
împreună cu alte prevederi din contract, creează un avantaj pentru
producător |
ANS: B PTS: 1
44. Societatea
se dizolva prin:
a. |
inregistrarea societatii in Monitorul Oficial |
b. |
hotararea adunarii generale,
falimentul societatii, declararea nulitatii societatii |
c. |
fuziunea societatii comerciale |
ANS: B PTS: 1
45. Efectele clauzelor contractuale abuzive:
a. |
nu produc
efecte asupra consumatorului, iar contractul se derulează în continuare,
cu acordul consumatorului, numai dacă după eliminarea acestora mai
poate continua |
b. |
contractul încetează de
drept |
c. |
produc
efecte asupra consumatorului iar contractul se derulează în continuare
fără acordul acestuia |
ANS: A PTS: 1
46. Sediul
grupului de interes economic trebuie stabilit:
a. |
fie la
locul in care se afla administratia centrala a grupului sau a unuia dintre
membrii grupului |
b. |
fie
la locul in care se afla administratia centrala a unuia dintre membrii
grupului |
c. |
la
locul in care se afla o sucursala a grupului de interes economic |
ANS: A PTS: 1
47. Organizatia Mondială a Protectiei Intelectuale (OMPI):
a. |
gestionează conventiile
semnate în domeniul protectiei intelectuale |
b. |
gestionează tratatele
semnate în domeniul protectiei intelectuale |
c. |
gestionează tratatele
semnate în domeniul creatiei intelectuale |
ANS: B PTS: 1
48. OMPI îsi are sediul :
a. |
la Sorbona |
b. |
la Geneva |
c. |
la Madrid |
ANS: B PTS: 1
49. Sistemul mărcii comunitare:
a. |
este reglementat de o directivă comunitară
care prevede depunerea unei singure cereri la Oficiul European pentru
Mărci (OAMI) care conferă protectie mărcii respective, pentru
care s-a obtinut certificatul legal, pe teritoriul statelor membre |
b. |
reglementat de o directivă
comunitară care prevede depunerea unei de cereri la Oficiul European
pentru Mărci (OAMI) care conferă protectie mărcii respective,
pentru care s-a obtinut certificatul legal, pe teritoriul statelor membre |
c. |
reglementată de o directivă
comunitară care prevede depunerea unei singure cereri la Oficiul
European pentru Mărci (OAMI) care conferă protectie mărcii
respective, pentru care s-a obtinut certificatul legal, doar pe teritoriul
statului respectiv |
ANS: A PTS: 1
50. Care este Instanta competentă pentru a judeca si
solutiona cazuistica legată de mărcile comunitare:
a. |
Curtea
Europeană de Justitie si Curtea Europeană a Drepturilor Omului |
b. |
Tribunalul
sau Curtea Europeană de Justitie |
c. |
Tribunalul sau Curtea
Europeană a Drepturilor Omului |
ANS: B PTS: 1
51. În sistemul mărcii comunitare:
a. |
este necesară o singură înregistrare , marca
devine valabilă pe întreg teritoriul UE pe o perioadă de 15 ani |
b. |
Inregistrare
anuala pentru ca marca sa rămână valabilă |
c. |
este necesară o
singură înregistrare, marca devine valabilă pe întreg teritoriul UE
pe o perioadă de 10 ani |
ANS: C PTS: 1
52. În stabilirea vechimii mărcii:
a. |
comunitară sau natională (în România) se analizează dacă marca
natională e posterioară mărcii comunitare, atunci se
aplică în toată Uniunea Europeană si nu doar în România |
b. |
comunitară sau
natională (în România) se
analizează dacă marca natională e anterioară mărcii
comunitare, atunci se aplică în toată Uniunea Europeană si nu
doar în România |
c. |
comunitară sau
natională (în România) se
analizează dacă marca natională e concomitentă
mărcii comunitare, atunci se aplică în toată Uniunea
Europeană si nu doar în România |
ANS: B PTS: 1
53. Protectia internatională a mărcilor se
realizează prin următoarele sisteme:
a. |
sistemul
înregistrării si protectiei nationale, sistemul de la Madrid, sistemul
de la Maastricht |
b. |
sistemul
înregistrării si protectiei nationale, sistemul de la Madrid, sistemul
mărcii comunitare |
c. |
sistemul
de la Madrid, sistemul mărcii comunitare |
ANS: B PTS: 1
54. Institutii
cu atributii în supravegherea concurentei sunt:
a. |
Consiliul Concurentei |
b. |
Consiliul
Concurentei, organe ale administratiei publice pentru protectia
consumatorilor |
c. |
Consiliul Concurentei, Oficiul
National pentru Protectia Consumatorilor |
ANS: B PTS: 1
55. Etimologia cuvântului concurentă:
a. |
latină |
b. |
greacă |
c. |
italiană |
ANS: A PTS: 1
56. Principiile dreptului concurentei:
a. |
principiul
liberei concurente, principiul eticii profesionale, principiul
eficacitătii |
b. |
principiul
liberei concurente, principiul eticii concurentiale, principiul
eficacitătii |
c. |
principiul
liberei concurente, principiul eticii concurentiale, principiul
echitabilitătii |
ANS: B PTS: 1
57. Dreptul
concurentei are strânse legături cu:
a. |
dreptul penal, dreptul penal, dreptul fiscal |
b. |
dreptul civil, dreptul
afacerilor (comercial), dreptul fiscal |
c. |
dreptul civil, dreptul penal,
dreptul afacerilor (comercial) |
ANS: C PTS: 1
58. Societatea
transnatională:
a. |
desfăsoară activităti multiple,
diversificate, într-o anumită zonă geografică, poate fi
localizată cu usurintă |
b. |
desfăsoară
activităti multiple, diversificate, dispersate din punct de vedere
geografic, poate fi cu greutate localizată prin fuziunile si achizitiile
constante, prin schimbările repetate de denumire |
c. |
desfăsoară
activităti multiple, diversificate, dispersate din punct de vedere
geografic, pot fi cu usurintă localizate prin fuziunile si achizitiile
constante, prin schimbările repetate de denumire |
ANS: B PTS: 1
59. Sucursala:
a. |
este reglementată de art. 43 din legea 31/1990 |
b. |
este reglementată de art.
43 din legea 51/1995 |
c. |
este reglementată de art.
43 din legea 71/2011 |
ANS: A PTS: 1
60. Sucursala:
a. |
are personalitate juridică proprie |
b. |
nu are personalitate
juridică |
c. |
este independentă de
filială |
ANS: B PTS: 1
61. Sucursala:
a. |
trebuie înmatriculată la OSIM |
b. |
trebuie înmatriculată la
OMPI |
c. |
trebuie înmatriculată la
ONRC |
ANS: C PTS: 1
62. Sunt
elemente incorporale ale fondului de comert:
a. |
firma,
emblema, clientela, vadul comercial, brevetele de inventii, mărcile si
indicatiilor geografice, dreptul de autor |
b. |
marca,
clientela, vadul comercial, brevetele de inventii, mărcile si
indicatiilor geografice, dreptul de autor |
c. |
firma,
emblema, clientela, brevetele de inventii, mărcile si indicatiilor
geografice, dreptul de autor |
ANS: A PTS: 1
63. Concentrarea economică care are drept efect crearea
sau consolidarea unei pozitii dominante este:
a. |
permisă |
b. |
interzisă |
c. |
reglementată de lege |
ANS: B PTS: 1
64. Tratatul
CE a consacrat ajutorului de stat:
a. |
cinci articole |
b. |
patru articole |
c. |
trei articole |
ANS: C PTS: 1
65. Concentrarea economică:
a. |
Concentrarea economică se realizează printr-un
act juridic anume specificat, si care,
fie operează transferul proprietătii sau al folosintei
asupra totalitătii ori a unei părti a bunurilor, drepturilor si
obligatiilor unui agent economic, fie are ca obiect sau ca efect să
permită unui agent economic ori unei grupări de agenti economici de
a exercita, direct sau indirect, o influentă determinantă asupra
unui alt agent economic sau mai multor alti agenti economici |
b. |
Concentrarea economică se
realizează prin orice act juridic, indiferent de forma acestuia si care,
fie operează transferul proprietătii sau al folosintei asupra
totalitătii ori a unei părti a bunurilor, drepturilor si
obligatiilor unui agent economic, fie are ca obiect sau ca efect să
permită unui agent economic ori unei grupări de agenti economici de
a exercita, direct sau indirect, o influentă determinantă asupra
unui alt agent economic sau mai multor alti agenti economici |
c. |
Concentrarea economică se
realizează prin orice act juridic, cu o formă anume
determinată si care, fie operează transferul proprietătii sau
al folosintei asupra totalitătii ori a unei părti a bunurilor,
drepturilor si obligatiilor unui agent economic, fie are ca obiect sau ca
efect să permită unui agent economic ori unei grupări de
agenti economici de a exercita, direct sau indirect, o influentă
determinantă asupra unui alt agent economic sau mai multor alti agenti
economici |
ANS: B PTS: 1
66. Concentrarea economică:
a. |
operatiunea de concentrare se realizează atunci când
două sau mai multe întreprinderi, independente anterior, coexistă,
atunci când o întreprindere achizitionează controlul unei alte
întreprinderi sau atunci când o întreprindere comună realizează,
într-o manieră durabilă, toate functiile unei entităti
economice autonome |
b. |
operatiune de concentrare se
realizează atunci când două sau mai multe întreprinderi, independente
anterior, fuzionează, atunci când o întreprindere achizitionează
controlul unei alte întreprinderi sau atunci când o întreprindere comună
realizează, într-o manieră durabilă, toate functiile unei
entităti economice autonome |
c. |
operatiune de concentrare se
realizează numai atunci când
două sau mai multe întreprinderi, care ulterior vor fi independente ,
fuzionează, atunci când o întreprindere achizitionează controlul
unei alte întreprinderi sau atunci când o întreprindere comună
realizează, într-o manieră durabilă, toate functiile unei
entităti economice autonome |
ANS: B PTS: 1
67. Consiliul
Concurentei va comunica punctul său de vedere asupra oricărui aspect
în
domeniul politicii concurentiale, la cererea:
a. |
Oricarei persoane interesate |
b. |
Oficiului pentru Protectia
Consumatorului |
c. |
Presedintiei României; organizatiilor pentru protectia
consumatorilor; instantelor
judecătoresti si parchetelor. |
ANS: C PTS: 1
68. Consumatorul:
a. |
orice
persoană fizică sau juridică, care, în temeiul unui contract
care intra sub incidenta prezentei legi, actionează în scopuri din afara
activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale
ori liberale |
b. |
orice
persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociatii,
care, în temeiul unui contract care intra sub incidenta prezentei legi,
actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale,
industriale sau de productie, artizanale ori liberale |
c. |
orice
persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în
asociatii, care, în temeiul unui conventiit care intra sub incidenta
prezentei legi, actionează în scopuri din afara activitătii sale
comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale |
ANS: B PTS: 1
69. Comerciantul este:
a. |
orice persoană juridică autorizată, care,
în temeiul unui contract care intra sub incidenta prezentei legi,
actionează în cadrul activitătii sale comerciale, industriale sau
de productie, artizanale ori liberale, precum si orice persoană care
actionează în acelasi scop în numele sau pe seama acesteia |
b. |
orice persoană fizică
sau juridică autorizată, care, în temeiul unui contract care intra
sub incidenta prezentei legi, actionează în cadrul activitătii sale
comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale, precum si
orice persoană care actionează în acelasi scop în numele sau pe
seama altei persoane |
c. |
orice persoană fizică
sau juridică autorizată, care, în temeiul unui contract care intra
sub incidenta prezentei legi, actionează în cadrul activitătii sale
comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale, precum si
orice persoană care actionează în acelasi scop în numele sau pe
seama acesteia |
ANS: C PTS: 1
70. Monopsonul
poate fi:
a. |
productiv, comercial si general |
b. |
productiv si comercial |
c. |
general si comercial |
ANS: B PTS: 1
71. Concurenta
a apărut din cele mai vechi timpuri si s-a manifestat în toate domeniile
de activitate forma cea mai cunoscută fiind regăsită totusi în
relatiile comerciale si de afaceri.
a. |
Adevarat |
b. |
Fals |
c. |
Nici un
raspuns nu este corect |
ANS: A PTS: 1
72. O concurenta loiala si nedistorsionata este piatra de
temelie a economiei de piata:
a. |
Nici un
raspuns nu este corect |
b. |
Adevarat |
c. |
Fals |
ANS: B PTS: 1
73. Pe
piata creditelor de consum din România se manifestă o concurentă în
crestere, desi nu se atinge nivelul de concurentă de pe alte piete
regionale:
a. |
Adevarat |
b. |
Fals |
c. |
Nici un
raspuns nu este corect |
ANS: A PTS: 1
74. Un
indicator alternativ al puterii de piată pentru sectorul bancar este
reprezentat de incidenta veniturilor din taxe si comisioane la veniturile
obtinute din dobânzi:
a. |
Nici un
raspuns nu este corect |
b. |
Fals |
c. |
Adevarat |
ANS: C PTS: 1
75. Raportul
venituri din taxe si comisioane / venituri din dobânzi a cunoscut o
crestere în 2010, însă se remarcă o revenire în valoarea acestui
raport pentru anul 2011
a. |
Adevarat |
b. |
Nici un
raspuns nu este corect |
c. |
Fals |
ANS: C PTS: 1
76. În anul 2011a fost înregistrată
o crestere substantială a numărului de petitii, fapt care a condus,
în mod natural, la cresterea ponderii acestora :
a. |
Nici un
raspuns nu este corect |
b. |
Adevarat |
c. |
Fals |
ANS: C PTS: 1
77. Un
element de îngrijoare cu privire la posibila evolutie a concurentei în sector,
în perioada următoare, îl reprezintă cresterea gradului de
concentrare pe unele piete din sectorul bancar:
a. |
Adevarat |
b. |
Nici un
raspuns nu este corect |
c. |
Fals |
ANS: A PTS: 1
78. Cardurile
de plată reprezintă un mijloc principal de plată si au o
utilitate bidirectională :
a. |
Adevarat |
b. |
Fals |
c. |
Nici un
raspuns nu este corect |
ANS: A PTS: 1
79. Metoda
debitelor directe permite ca facturile să poată fi plătite în
mod automat către furnizori, la o dată prestabilită ca urmare a
unui acord prealabil încheiat cu banca :
a. |
Adevarat |
b. |
Nici un
raspuns nu este corect |
c. |
False |
ANS: A PTS: 1
80. Plenul
Consiliului Concurentei este alcătuit dintr-un presedinte, un
vicepresedinte si doi consilieri de concurentă :
a. |
Adevarat |
b. |
Fals |
c. |
Nici un
raspuns nu este corect |
ANS: B PTS: 1
81. Membrii
Plenului Consiliului Concurentei sunt propusi de către Guvern si numiti în
functie de către Presedintele României :
a. |
Adevarat |
b. |
Nici un
raspuns nu este corect |
c. |
Fals |
ANS: A PTS: 1
82. Membrii
Plenului Consiliului Concurentei pot face parte din partide sau formatiuni politice :
a. |
Adevarat |
b. |
Fals |
c. |
Nici un
raspuns nu este corect |
ANS: B PTS: 1
83. Presedintele
Consiliului Concurentei poate delega oricărei persoane puteri de
reprezentare:
a. |
Adevarat |
b. |
Nici un
raspuns nu este corect |
c. |
Fals |
ANS: C PTS: 1
84. Cei mai puternici agenti agenti
economici urmăresc să acapareze piata într-un anumit domeniu al
productiei de mărfuri sau prestatiilor de servicii :
a. |
Nici un
raspuns nu este corect b.Adevarat |
b. |
False |
ANS: B PTS: 1
85. Folosirea unei pozitii dominante în
mod abuziv, pe piata românească, de către unul sau mai multi agenti
economici, este permisă chiar si prin recurgerea la fapte
anticoncurentiale :
a. |
Adevarat |
b. |
Nici un
raspuns nu este corect |
c. |
Fals |
ANS: C PTS: 1
86. Ne aflăm în prezenta unei practici anticoncurentiale
(dumping) în situatia în care o societate vinde un produs într-o piată
competitivă, la o pierdere :
a. |
Adevarat |
b. |
Fals |
c. |
Nici un
raspuns nu este corect |
ANS: A PTS: 1
87. Asociatia
familială este o formă asociativă lipsită de pesonalitate
juridică care se poate înfiinta la
initiativa unei persoane fizice si se constituie din membrii de familie ai
acesteia, în temeiul aceluiasi act normativ:
a. |
Adevarat |
b. |
Fals |
c. |
Nici un
raspuns nu este corect |
ANS: A PTS: 1
88. Grupurile de interes economic
reprezintă o formă asociativă al cărei scop este înlesnirea
sau dezvoltarea activitătii economice a membrilor săi, precum si
îmbunătătirea rezultatelor activitătii respective
a. |
Nici un
raspuns nu este corect |
b. |
Fals |
c. |
Adevarat |
ANS: C PTS: 1
89. În
circuitul relatiilor de afaceri, consumatorul care va beneficia de
produse/servicii de calitate la preturi mai mici, căutate în conditiile
lipsei de lichidităti de pe piată este dezavantajat:
a. |
Nici un
raspuns nu este corect |
b. |
Fals |
c. |
Adevarat |
ANS: B PTS: 1
90. Concurenta
imperfectă, este situatia de pe piată în care conditiile necesare
pentru existenta concurentei perfecte nu sunt satisfăcute.
a. |
Adevarat |
b. |
Fals |
c. |
Nici un
raspuns nu este corect |
ANS: A PTS: 1
91. Băncile
mari acoperă tot teritoriul national, iar băncile mici se
concentrează pe anumite poluri urbane sau cu o densitate a populatiei
ridicată:
a. |
Adevarat |
b. |
Nici un
raspuns nu este corect |
c. |
Fals |
ANS: A PTS: 1
92. Legea Concurentei prevede sanctiuni
care au ca scop descurajarea recurgerii la practici anticoncurentiale de
către actorii de pe piată :
a. |
Adevarat |
b. |
Fals |
c. |
Nici un
raspuns nu este corect |
ANS: A PTS: 1
93. Cartelul presupune întelegerea
prealabilă între firme sau organizatii profesionale, ce au ca scop fixarea
preturilor, stabilirea nivelului productiei, împărtirea pietei sau
trucarea licitatiilor:
a. |
Adevarat |
b. |
Fals |
c. |
Nici un
raspuns nu este corect |
ANS: A PTS: 1
94. Conceptul
de ajutor de stat a fost interpretat de Comisie si de Curtea de
Justitie în sens restrâns astfel încât el include orice ajutor public, acordat
de către autoritătile centrale, precum si ajutoarele acordate de
autoritătile locale sau regionale
a. |
Nici un
raspuns nu este corect |
b. |
Fals |
c. |
Adevarat |
ANS: B PTS: 1
95. În notiunea de protectie a consumatorului intră:
protectia vietii, a sănătătii si a securitătii
consumatorilor; protectia intereselor economice ale consumatorilor si protectia
juridică
a. |
Nici un
raspuns nu este corect |
b. |
Fals |
c. |
Adevarat |
ANS: C PTS: 1
96. Legea
Concurentei prevede sanctiuni care au ca scop descurajarea recurgerii la
practici anticoncurentiale de către actorii de pe piată.
a. |
Nici un
raspuns nu este corect |
b. |
Fals |
c. |
Adevarat |
ANS: C PTS: 1
97. Ca
regulă, marca comunitară este mai importantă decât marca
natională si nici marca internatională nu este mai importantă
decât marca natională
a. |
Adevarat |
b. |
Fals |
c. |
Nici un
raspuns nu este corect |
ANS: B PTS: 1
98. Statele
membre au recurs si continuă să recurgă la bariere comerciale
netarifare pentru a-si proteja propria economie, aplicând cu succes si
rigurozitate regula: apărării si promovării interselor economice
proprii :
a. |
Adevarat |
b. |
Fals |
c. |
Nici un
raspuns nu este corect |
ANS: A PTS: 1
99. Cunoasterea
drepturilor si obligatiilor părtilor implicate în raportul juridic de
concurentă nu prezintă importantă:
a. |
Adevarat |
b. |
Fals |
c. |
Nici un
raspuns nu este corect |
ANS: B PTS: 1
100. Operatorii
comerciali au obligatia să comercializeze alimente care sa nu afecteze
viata si sănătatea consumatorilor
a. |
Adevarat |
b. |
Nici un
raspuns nu este corect |
c. |
Fals |
ANS: A PTS: 1
Subiecte dreptul concurentei Anul IV – semestrul II
SUBIECTUL
NR. 1
1.
Enumerați cel puțin 3 drepturi
ale consumatorilor reglementate de O.G 21/1992 privind protecția
consumatorilor republicată,
cu modificările și completările următoare.
Conform art. 3 din OG 21/1992- privind protecția consumatorilor,
republicată, cu modificările și completările
următoare, principalele drepturi ale consumatorilor sunt:
Art. 3. - Principalele drepturi ale consumatorilor
sunt:
a) de a
fi protejaţi împotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a
li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viaţa,
sănătatea sau securitatea ori să le afecteze drepturile şi
interesele legitime;
b)
de a fi informaţi complet, corect şi precis asupra caracteristicilor
esenţiale ale produselor şi serviciilor, astfel încât decizia pe care
o adoptă în legătură cu acestea să corespundă cât mai
bine nevoilor lor, precum şi de a fi educaţi în calitatea lor de
consumatori;
c)
de a avea acces la pieţe care le asigură o gamă variată de
produse şi servicii de calitate;
d)
de a fi despăgubiţi pentru pagubele generate de calitatea
necorespunzătoare a produselor şi serviciilor, folosind în acest scop
mijloace prevăzute de lege;
e)
de a se organiza în asociaţii de consumatori, în scopul apărării
intereselor lor.
2.
Definiți
concurența conform dicționarului comercial
Concurența este
definită în dicționarul comercial ca fiind „legea economică
obiectivă care îi determină pe producători, intrați în
competiție să depună eforturi maxime: tehnice, financiare,
manageriale pentru realizarea profitului. Plastic vorbind, concurența este
un judecător implacabil care îl condamnă pe producător la
progres.
3.
Încercuiți răspunsul corect:
Monopolul:
a. |
desemnează situatia în
care pe piată există un singur cumpărător |
b. |
desemnează
situatia în care pe piată există un singur vânzător |
c. |
există monopol atunci când
productia este superioară iar preturile sunt inferioare |
ANS: B
4.
Înmatricularea
unui Grup de interes economic se efectuează:
a. |
în
termen de 48 ore de la data pronuntării încheierii
judecătorului-delegat prin care se autorizează înmatricularea
grupului. |
b. |
în
termen de 24 ore de la ramanerea definitivă a hotărârii prin care
se autorizează înmatricularea grupului |
c. |
în
termen de 24 ore de la data pronuntării încheierii
judecătorului-delegat prin care se autorizează înmatricularea
grupului. |
ANS: C
SUBIECTUL NR. 2
1.
Trăsăturile
dreptului concurenței sunt:
-
Este o ramură de drept specific economiei, deci un
drept economic, pentru că are o finalitate economică și
influențează în mod decisiv funcționarea în condiții legale
și profitabile a unei afaceri, influețând chiar buna funcționare
a economiei de piață la nivel national.
-
Este o ramură de drept multidisciplinară – preia
importante instituții din dreptul public (dreptul administrativ, penal)
și din dreptul privat (dreptul civil, dreptul afacerilor/comercial etc);
-
Este un
drept interventionist – intervin normele, atunci când concurența nu se
desfășoară la parametric normali;
-
Este un drept
evolutiv, primind influențe de la celelalte ramuri de drept și
evoluând odată cu societatea, dar și cu restul disciplinelor din
domeniul dreptului, din domeniul economic etc;
-
Este un
drept intersubiectiv – reflect evoluția economicului, care îi confer un
caracter obiectiv- dar reflect și comportamentul firmelor,
profesioniștilor (comercianți), care îi confer caracterul subiectiv.
2.
Definiți
operatorul economic conform O.G. 21/1992
În sensul O.G: 21/1992 art. 2 pct. 3, operatorul economic este persoana fizică sau juridică,
autorizată, care în cadrul activităţii sale profesionale
fabrică, importă, transportă sau comercializează produse
ori părţi din acestea sau prestează servicii;
3.
Formele concurentei
sunt:
a. |
Perfectă, agresivă si
neloială |
b. |
Perfectă, imperfectă
si neloială |
c. |
Pozitivă, negativă si
neloială |
ANS: B
4. Oligopsonul reprezintă :
a. |
un
număr mic de firme mari cumpără cea mai mare parte a unei
anumite mărfi, marfă care este furnizată de mai multi
producători sau ofertanti |
b. |
un
numar mare de firme cumpără cea mai mare parte a unei anumite
mărfi, marfă care este furnizată de mai multi producători
sau ofertanti |
c. |
un
număr de firme care cumpără cea mai mare parte a unei anumite
mărfi, marfă care este furnizată de mai multi producători
sau ofertanti |
ANS: A
SUBIECTUL NR. 3
Operatorii economici – subiecte de drept al concurenței sunt
operatorii care acționează pe piață.
Noțiunea de operator economic este difinită în Anexa
Legii 296/2004 privind Codul consumului astfel: “operator economic este
persoana fizic[ sau juridică, autorizată care, în cadrul
activității sale profesionale fabrică, importă,
depozitează, transportă sau comercializează produse ori
părți din acesea sau prestează servicii” .
Legea
21/1996 – legea concurenței, art. 1 prevede: “Prezenta lege are drept scop protecţia, menţinerea şi
stimularea concurenţei şi a unui mediu concurenţial normal, în
vederea promovării intereselor consumatorilor.”
3. Institutii
cu atributii de supraveghere a concurentei :
a. |
Consiliul
Concurentei, Autoritatea Internatională pentru Protectia Consumatorilor,
Asociatiile de consumatori, consiliul consultativ |
b. |
Consiliul
Concurentei, Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor,
Asociatiile de consumatori, consiliul consultativ |
c. |
Consiliul
Concurentei, Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor,
Asociatiile de consumatori, consiliul legislativ |
ANS: B
4.
Dumpingul :
a. |
Situatia în care o societate
vinde un produs într-o piată competitivă la o pierdere |
b. |
Situatia
în care o societate vinde un produs într-o piată competitivă la un
supracâstig |
c. |
Situatia
în care o societate vinde mai multe produse pe piată |
ANS: A
SUBIECTUL
NR. 4
1.
Concurența neloială (neleală) definiție și sediul
materiei:
Constituie concurență
neloială (neleală) în sensul art. 2
alin. (1) din Legea 11/1991 –
privind combaterea concurenței neloiale, cu modificările și
completările ulterioare - practicile comerciale
ale întreprinderii care contravin uzanţelor cinstite şi principiului
general al buneicredinţe şi care produc sau pot produce pagube
oricăror participanţi la piaţă.
2.
Obligațiile comercianților stipulată în art. 1 din Legea 11/1991 – privind combaterea
concurenței neloiale, cu modificările și
completările ulterioare – sunt următoarele: au obligaţia să acţioneze cu respectarea uzanţelor
cinstite, în conformitate cu principiul general al bunei credinţe şi
cu prezenta lege.
3. Plenul
Consiliului Concurentei este un organ colegial si este format din sapte membri:
a. |
Un
presedinte, doi vicepresedinti si patru consilieri de concurenta. |
b. |
Un
presedinte, trei vicepresedinti si
trei consilieri de concurenta |
c. |
un
presedinte, doi vicepresedinti si trei consilieri de concurenta si un
consilier pentru relatia cu Uniunea Europeana |
ANS: A
4.
Pozitia
dominantă apare daca:
a. |
O
societate ce detine o astfel de pozitie, poate fixa preturile sale la nivel
concurential, poate sa-si vândă produsele de calitate superioară
sau poate să reducă eforturile de inovatie la un nivel inferior
celui care ar trebui să existe pe o piată concurentială |
b. |
Se
emite un act normativ la sugestia consilierilor Primului Ministru al Romaniei |
c. |
O
societate ce detine o astfel de pozitie, poate fixa preturile sale la nivel
supraconcurential, poate sa-si vândă produsele de calitate
inferioară sau poate să reducă eforturile de inovatie la un
nivel inferior celui care ar trebui să existe pe o piată
concurentială |
ANS: C
SUBIECTUL NR. 5
1.
Enumerați cel puțin 3 obligații ale distribuitorilor conform
art. 24 din O.G. 21/1992.
În
O.G. 21/1992 – art. 7 lit, respectiv art. 24 – Lg. 296-2004, distribuitorii au
următoarele obligații:
a) - să se asigure că
produsele oferite spre comercializare sunt sigure şi respectă
condiţiile prescrise sau declarate;
b) - să nu
comercializeze produse despre care deţin informaţii sau
consideră că pot fi periculoase;
c) - să
anunţe, imediat, autorităţile publice competente, precum şi
producătorul despre existenţa pe piaţă a oricărui
produs de care au cunoştinţă că este periculos;
d) - să retragă de la comercializare
produsele la care organele abilitate de lege au constatat că nu îndeplinesc
caracteristicile prescrise sau declarate, dacă aceasta constituie singurul
mijloc prin care se pot elimina neconformităţile respective;
e) - să asigure
condiţiile tehnice stabilite de producător pe timpul transportului,
manipulării, depozitării şi desfacerii produselor;
2.
Definiți secretul comercial conform Lg. 11/1996
Art.
1 1 lit. d
definește secretul comercial ca fiind orice
informaţie care, total sau parţial, nu este în general cunoscută
sau nu este uşor accesibilă persoanelor din mediul care se ocupă
în mod obişnuit cu acest gen de informaţie şi care
dobândeşte o valoare comercială prin faptul că este
secretă, pentru care deţinătorul legitim a luat măsuri
rezonabile ţinând seama de circumstanţe, pentru a fi
menţinută în regim de secret; protecţia secretului comercial
operează atât timp cât condiţiile enunţate anterior sunt
îndeplinite în mod cumulativ;
3.
Monopsonul:
a. |
există
mai multi cumpărători si mai multi vânzători |
b. |
există
mai multi cumpărători pentru un anumit bun si un singur
vânzător |
c. |
există
un singur cumpărător pentru un anumit bun si multi vânzători
pentru acel bun |
ANS: C
4. Subiectii
raportului juridic de concurentă sunt :
a. |
statul, profesionistul, operatorii economici |
b. |
statul, profesionistul, operatorii economici, Societatile
comerciale, societatile transnationale (multinationale), grupurile de interes
economic, societatea europeană |
c. |
statul, profesionistul, operatorii economici, Societatile
comerciale, societatile transnationale (multinationale), grupurile de interes
economic |
ANS: C
SUBIECTUL NR.6
Conform cf. art. 23 din Lg 296/2004, producătorii au
următoarele obligații:
a) să răspundă pentru prejudiciul
actual şi cel viitor cauzat de produsul cu defect, precum şi pentru
cel cauzat ca rezultat cumulat al produsului cu defect cu o acţiune sau o
omisiune a unei terţe persoane;
b)
să pună pe piaţă numai produse sigure şi, dacă
actele normative în vigoare prevăd, acestea să fie testate
şi/sau certificate;
c)
să pună pe piaţă numai produse care respectă
condiţiile prescrise sau declarate;
d)
să oprească livrările, respectiv să retragă de pe
piaţă sau de la consumatori produsele la care organele abilitate sau
specialiştii proprii au constatat neîndeplinirea caracteristicilor
prescrise, declarate sau care ar putea afecta viaţa, sănătatea
ori securitatea consumatorilor, dacă această măsură
constituie singurul mijloc prin care se pot elimina neconformităţile
respective;
e)
să asigure, în cursul procesului de producţie, condiţii
igienico-sanitare conform normelor sanitare în vigoare.
Conform art. 7 din O.G. 21/1992, producătorii au
următoarele obligații:
a)
să pună pe piaţă numai produse sigure
şi, dacă actele normative în vigoare prevăd, acestea să fie
testate şi/sau certificate;
b)
să pună
pe piaţă numai produse care respectă condiţiile prescrise
sau declarate;
c)
să oprească livrările, respectiv să
retragă de pe piaţă şi/sau de la consumatori produsele la
care organele abilitate ori specialiştii proprii au constatat
neîndeplinirea caracteristicilor prescrise, declarate sau care ar putea afecta
viaţa, sănătatea, securitatea ori interesul economic al
consumatorilor, dacă această măsură constituie singurul
mijloc prin care se pot elimina neconformităţile respective;
d)
să asigure, atât pe durata de fabricaţie, cât
şi după scoaterea din programul de fabricaţie, pentru perioada
cel puţin egală cu durata medie de utilizare, calculată de la
data vânzării ultimelor produse, direct sau prin terţi
abilitaţi, piesele de schimb aferente şi service-ul necesar
produselor de folosinţă îndelungată;
e)
să folosească în activitatea de producţie
şi depozitare spaţii corespunzătoare.
2.
Definiția
grupului de interes economic (G.I.E.):
Grupul de interes economic
reprezintă o asociere între două sau mai multe persoane fizice sau
juridice, constituită pe o perioadă determinantă, în scopul
înlesnirii sau dezvoltării activității economice a membrilor
săi, precum și al îmbunătățirii rezultatelor
respective.
3. Abuzul de pozitie dominantă poate consta în:
a. |
impunerea, în mod direct sau
indirect, a preturilor de vânzare sau de cumpărare sau a altor conditii
comerciale inechitabil |
b. |
limitarea productiei,
distributiei sau a dezvoltării tehnologice în avantajul consumatorilor |
c. |
conditionarea
încheierii unor contracte de acceptarea, de către parteneri, a unor
clauze stipulând prestatii suplimentare care, prin natura lor si conform
uzantelor comerciale, au legătură cu obiectul acestor contracte |
ANS: A
4. Cartelul :
a. |
este acel aranjament între firme concurente,
menit să limiteze sau să elimine concurenta dintre ele, cu scopul
majorării pretului si beneficiilor întreprinderilor participante, cu
producerea avantajelor compensatorii obiective |
b. |
este acel aranjament între firme concurente,
menit să crească concurenta dintre ele, cu scopul micsorării
pretului si beneficiilor întreprinderilor participante, fără a
produce avantaje compensatorii obiective |
c. |
este acel aranjament între firme concurente,
menit să limiteze sau să elimine concurenta dintre ele, cu scopul
majorării pretului si beneficiilor întreprinderilor participante,
fără a produce avantaje compensatorii obiective. |
ANS: C
SUBIECTUL
NR. 7
1.
Enumerați 3 activități comerciale ilicite care atrag
răspunderea contravențională sau penală conform Legii
12/1990, republicată cu modificările și completările
ulterioare
Conform art. 1 din Legea 12/1900 privind
protejarea populaţiei împotriva unor activităţi de
producţie, comerţ sau prestări de servicii iliciteurmătoarele fapte reprezintă
activităţi de producţie, comerţ sau prestări de
servicii ilicite şi constituie contravenţii, dacă nu au fost
săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate,
potrivit legii penale, infracţiuni:
a) efectuarea de activităţi de producţie,
comerţ sau prestări de servicii, după caz, fără
îndeplinirea condiţiilor stabilite prin lege;
b) vânzarea
ambulantă a oricăror mărfuri în alte locuri decât cele
autorizate de primării, consilii judeţene sau prefecturi;
c) condiţionarea
vânzării unor mărfuri sau a prestării unor servicii de
cumpărarea altor mărfuri ori de prestarea de servicii;
d) expunerea spre
vânzare ori vânzarea de mărfuri sau orice alte produse fără
specificarea termenului de valabilitate ori cu termenul de valabilitate
expirat;
e) efectuarea de
activităţi de producţie, comerţ sau prestări de
servicii, după caz, cu bunuri a căror provenienţă nu este
dovedită, în condiţiile legii. Documentele de provenienţă
vor însoţi mărfurile, indiferent de locul în care acestea se
află, pe timpul transportului, al depozitării sau al
comercializării. Prin documente de provenienţă se înţelege,
după caz, factura fiscală, factura, avizul de însoţire a
mărfii, documentele vamale, factura externă sau orice alte documente
stabilite prin lege;
f) nedeclararea de
către operatorii economici la organele fiscale, înainte de aplicare, a
adaosurilor comerciale şi a celor de comision;
g) omisiunea
întocmirii şi afişării, în unitate, la locurile de desfacere sau
servire, de către operatorii economici a preţurilor şi
tarifelor, a categoriei de calitate a produselor sau serviciilor ori, acolo
unde este cazul, a listei de preţuri şi tarife;
h) neexpunerea la
vânzare a mărfurilor existente, vânzarea preferenţială, refuzul
nejustificat al vânzării acestora sau al prestării de servicii
cuprinse în obiectul de activitate al operatorului economic;
i) acumularea de
mărfuri de pe piaţa internă în scopul creării unui deficit
pe piaţă şi revânzării lor ulterioare sau al
suprimării concurenţei loiale;
j)
depăşirea de către orice operator economic a adaosurilor maxime
stabilite prin hotărâri ale Guvernului, la formarea preţurilor de
vânzare cu amănuntul;
k) falsificarea ori
substituirea de mărfuri sau orice alte produse, precum şi expunerea
spre vânzare ori vânzarea de asemenea bunuri, cunoscând că sunt
falsificate sau substituite.
Economia
este cea care stabileste circuitele între diferiti agenti economici, institutii
finan-
ciare si
administratie, pentru a face ca bunurile si serviciile sa circule pe piata. În
acest circu it
economic sunt
de remarcat atât componenta interna a relatiilor comerciale, de afaceri
între firmele de aceeasi nationalitate,
cât si componenta externa pentru relatiile de afaceri între firme unde
intervine elementul de extraneitate, altfel spus, unul din partenerii relatiei
contractuale.
Circuitul
relațiilor de afaceri este compus din producători,
distribuitori, comercianti si consumatori.
3.
Consiliul Concurentei adoptă regulamente privitoare la:
a. |
Regimul dispenselor, exceptarea
unor categorii de întelegeri, decizii ale agentilor economici sau practici
concertate, constatarea si aplicarea sanctiunilor prevăzute de prezenta
lege |
b. |
organizarea,
functionarea si procedura, autorizarea practicilor concentrate, regimul
dispenselor, tarifele pentru notificări, solicitări de dispense, de
acces la documentatie si eliberare de copii sau extrase |
c. |
autorizarea
concentrărilor economice, tarifele pentru notificări,
solicitări de dispense, de acces la documentatie si eliberare de copii
sau extrase. ANS:A |
|
|
4. Concurenta
este neloiala:
a. atunci
cand activitatea comerciantului se realizeaza prin folosirea de procedee
contrare uzantelor comerciale, iar conduita de afaceri este imorala
b. atunci
cand activitatea comerciantului se realizeaza prin folosirea de procedee
dolozive, de natura sa aduca atingere uzantelor comerciale si conduitei morale
de afaceri
c. atunci
cand activitatea comerciantului se realizeaza prin folosirea de procedee
nelegale, contrare uzantelor comerciale, respectiv unei conduite morale in
afaceri.
SUBIECTUL
8
Conform
art. 7 lit c din OG 21/1992 prestatorii de servicii au următoarele
obligații:
a) să folosească, în cadrul
serviciilor prestate, numai produse şi proceduri sigure şi, după
caz, dacă actele normative în vigoare prevăd, acestea să fie
testate şi/sau certificate, şi să anunţe imediat
existenţa pe piaţă a oricărui produs despre care au cunoştinţă
că este periculos;
b) să presteze numai servicii
care nu afectează viaţa, sănătatea sau securitatea
consumatorilor ori interesele economice ale acestora;
c) să respecte condiţiile
prescrise sau declarate, precum şi clauzele prevăzute în contracte;
d) să asigure, la prestarea
serviciilor nealimentare, condiţii igienice, condiţiile stabilite de
producător, de actele normative în vigoare, precum şi cele specifice
desfăşurării activităţii;
Conform art. 25 din Lg 296/2004, prestatorii de servicii au
următoarele obligații:
a) să
folosească, în cadrul serviciilor prestate, numai produse şi
proceduri sigure şi, după caz, dacă actele normative în vigoare
prevăd, acestea să fie testate şi/sau certificate şi
să anunţe imediat existenţa pe piaţă a oricărui
produs despre care au cunoştinţă că este periculos;
b) să presteze
numai servicii care nu afectează viaţa, sănătatea sau
securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora;
c) să respecte
condiţiile prescrise sau declarate, precum şi clauzele prevăzute
în contracte;
d) să asigure,
la prestarea serviciilor, condiţiile tehnice stabilite de producător,
precum şi condiţiile igienico-sanitare, conform normelor în vigoare;
f)
să răspundă pentru prejudiciul actual
şi cel viitor cauzat de serviciul defectuos prestat.
2.Definiți
noțiunea de înțelegere:
Noţiunea
de „înţelegere”, reprezintă orice acord consemnat în scris,
sau oral, între unul sau mai mulţi agenţi economici, chiar dacă poate
fi sau nu executat potrivit legii – nu este necesar ca expresia de
voinţă a părţilor să constituie un contract valabil
sau obligatoriu potrivit dreptului national.
3. Caracterele firmei sunt:
a. |
firma
poate fi: individualista,sociala,originara (constitutiva), derivata
(dobandita de la adevaratul titular) |
b. |
firma
poate fi: individuala- pentru comerciantul persoana fizica, sociala- pentru
societatile comerciale, originara (constitutiva), derivata (dobandita de la
adevaratul titular) |
c. |
firma poate fi copiata, cu
instiintarea proprietarului i |
ANS: B
4.Societatea se
dizolva prin:
a. |
inregistrarea societatii in Monitorul Oficial |
b. |
hotararea adunarii generale,
falimentul societatii, declararea nulitatii societatii |
c. |
fuziunea societatii comerciale |
ANS:
SUBIECTUL 9
1.
Analiza practicilor restrictive prevazute de
art 101 si 102 din Tratat. Cele 4 domenii ale politicii concurenței ale
U.E. din perspectia practicilor restrictive.
Tratatul stabilind Comunitatea Europeană
(TCE) interzic înțelegerile și practicile concertate care au ca
obiect sau efect restricționarea sau denaturarea concurenței pe piața
comunitară, precum și abuzurile de poziție dominantă.
Condiția comună pentru a fi aplicabile aceste norme comunitare este
ca activitățile sau inactivitățile respective să
afecteze comerțul între statele membre.
Politicile
concurentiale se concentreaza pe patru domenii principale de actiune.
a)
Eliminarea acordurilor
restrictive ale concurentei si a abuzurilor de pozitie dominanta;
b)
Controlul fuziunii firmelor;
c)
Liberalizarea
sectoarelor economice sub forma de monopol;
d)
Monitorizarea
subventiilor acordate de catre stat;
Art. 2 pct.2 definește consumatorul
astfel:” orice persoană
fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care
acţionează în scopuri din afara activităţii sale
comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale”
3. Sistemul mărcii comunitare:
a. |
este reglementat de o directivă comunitară care prevede depunerea
unei singure cereri la Oficiul European pentru Mărci (OAMI) care
conferă protectie mărcii respective, pentru care s-a obtinut
certificatul legal, pe teritoriul statelor membre |
b. |
reglementat de o directivă
comunitară care prevede depunerea unei de cereri la Oficiul European
pentru Mărci (OAMI) care conferă protectie mărcii respective,
pentru care s-a obtinut certificatul legal, pe teritoriul statelor membre |
c. |
reglementată de o
directivă comunitară care prevede depunerea unei singure cereri la
Oficiul European pentru Mărci (OAMI) care conferă protectie
mărcii respective, pentru care s-a obtinut certificatul legal, doar pe
teritoriul statului respectiv |
ANS: A
4. Etimologia cuvântului
concurentă:
a. |
latină |
b. |
greacă |
c. |
italiană |
ANS: A
SUBIECTUL 10
1.
Enumerați 3 categorii de operatori
economici care sunt producători economici. Cf. OG 21/1992
Conform OG 21/1992, art. 2, pct.
4 operatorii economici sunt împărțiți în următoarele
categorii: producători, distribuitori și prestatori de servicii.
a) operatorul
economic care fabrică un produs finit sau o componentă a unui produs;
b) operatorul
economic care fabrică materie primă;
c) operatorul
economic care îşi aplică denumirea, marca sau un alt semn distinctiv
pe produs;
d) operatorul
economic care recondiţionează produsul;
e) operatorul
economic sau distribuitorul care prin activitatea sa modifică caracteristicile
produsului;
2.
Definiți paguba
conform OG 21/1992
În
art. 2 pct. 12 din OG 12/1992 paguba este definită: prejudiciul creat consumatorului
prin utilizarea unui produs periculos sau a unui produs cu defecte, precum
şi cel creat de servicii necorespunzătoare furnizate de prestator.
Prejudiciul poate fi material, vătămarea integrităţii
corporale sau a sănătăţii, precum şi pierderea
vieţii. În cazul utilizării unui produs cu defecte, se consideră
pagubă deteriorarea sau distrugerea oricărui bun, altul decât
produsul cu defecte, cu condiţia ca bunul respectiv să fie în mod
normal destinat folosinţei sau consumului privat şi să fi fost
folosit de persoana prejudiciată pentru uz sau consum personal, iar
valoarea pagubei să nu fie mai mică de 200 lei;
3. Sediul grupului de
interes economic trebuie
stabilit:
a. |
fie la
locul in care se afla administratia centrala a grupului sau a unuia dintre
membrii grupului |
b. |
fie
la locul in care se afla administratia centrala a unuia dintre membrii
grupului |
c. |
la
locul in care se afla o sucursala a grupului de interes economic |
ANS: A
4. Efectele clauzelor contractuale abuzive:
a. |
nu produc
efecte asupra consumatorului, iar contractul se derulează în continuare,
cu acordul consumatorului, numai dacă după eliminarea acestora mai
poate continua |
b. |
contractul încetează de
drept |
c. |
produc
efecte asupra consumatorului iar contractul se derulează în continuare
fără acordul acestuia |
ANS: A
SUBIECTUL 11
Legea
296-2004- Art. 8. - Operatorii economici sunt
obligaţi să pună pe piaţă numai produse sau servicii
sigure, care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, să se
comporte în mod corect în relaţiile cu consumatorii şi să nu
folosească practici comerciale abuzive.
Art. 2 pct. 7- prestator - operatorul economic care furnizează servicii;
3. Principiile dreptului
concurentei:
a. |
principiul
liberei concurente, principiul eticii profesionale, principiul
eficacitătii |
b. |
principiul
liberei concurente, principiul eticii concurentiale, principiul
eficacitătii |
c. |
principiul
liberei concurente, principiul eticii concurentiale, principiul
echitabilitătii |
ANS: B
4.
Protectia internatională a mărcilor se realizează prin
următoarele sisteme:
a. |
sistemul
înregistrării si protectiei nationale, sistemul de la Madrid, sistemul
de la Maastricht |
b. |
sistemul
înregistrării si protectiei nationale, sistemul de la Madrid, sistemul
mărcii comunitare |
c. |
sistemul
de la Madrid, sistemul mărcii comunitare |
ANS: B
SUBIECTUL 12
1.
Raporturile dreptului concurenței cu alte ramuri de drept. Delimitare, Enumerare
Delimitarea dreptului concurenței de
alte ramuri de drept:
a)
Dreptul
concurenței are strânse legături cu dreptul civil – majoritatea
practicilor restrictive sau abuzive de concurenta sunt rezolvate pe calea
actiunilor civile
b)
Dreptul
concurenței are strânse legături cu dreptul penal – component penala
a fost mereu prezenta in relatiile de afaceri, exemplu concludent il reprezinta
raspunderea penala a persoanei juridice, subiect analizat in cursul dreptul
afacerilor
c)
Dreptul
concurenței are strânse legături cu dreptul afacerilor/comercial –
relatii dintre comercianti, comercianti si consumatori si comercianti si
prepusii lor; elemente de protectie a marcii ca element al fondului de comert,
relatia firma-vad comercial.
2.
Indicați actul
normative care reglementează drepturile consumatorilor în situația
contractelor cu clauze considerate abuzive:
Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din
contractele încheiate între profesionişti şi consumatori,republicată,
cu modificările și completările ulterioare;
OG
21/1992 privind protecția consumatorilor, republicată, cu
modificările și completările ulterioare;
Lg
196/2004 privind Codul consumului, republicată, cu modificările
și completările ulterioare.
3. OMPI îsi are sediul :
a. |
la Sorbona |
b. |
la Geneva |
c. |
la Madrid |
ANS: B
4. În notiunea de protectie a consumatorului intră :
a. |
protectia vietii, a
sănătătii si a securitătii consumatorilor, protectia
intereselor economice ale consumatorilor si protectia juridică |
b. |
protectia vietii, a
integritătii corporale, protectia intereselor economice ale
consumatorilor si protectia juridică |
c. |
protectia vietii, a
sănătătii si a securitătii consumatorilor protectia
intereselor economice ale consumatorilor si protectia lor fizică |
ANS: A
SUBIECTUL 13
1.Principiile dreptului
concurenței. Enumerare și prezentare succintă:
Principiul liberei
concurențe – art. 135 Constituția României – Economia României este o economie
bazată pe economia de piață bazată pe libera
inițiativă și concureță, care constă în
libertatea fiecărui agent economic de a își stabili strategia,
momentul când intră sau iese de pe piață, precum și
mijloacele pe care le consideră potrivite pentru câștigarea
competiției în raport cu alți parteneri de afaceri.
Principiul eticii
concurențiale – comercianții sunt obligați să își exercite
activitatea cu bună-credință, potrivit uzanțelor cinstite,
cu respectarea intereselor consumatorilor și a cerințelor
concurenței loiale.
Principiul
eficacității – toate normele dreptului concurenței sunt subordinate
exclusive obictivelor economice exercitate de operatorii de pe piață.
Acest principiu confirm legătura indisolubilă a dreptului
concurenței cu dreptul afacerilor.
2.Definiți profesionistul. Sediul materiei.
Legea nr. 71/2011, art. 8
(1) Notiunea de profesionist prevazuta la art. 3
din Codul civil include categoriile de comerciant, intreprinzator, operator
economic, precum si orice alte persoane autorizate sa desfasoare activitati
economice sau profesionale, astfel cum aceste notiuni sunt prevazute de lege,
la data intrarii in vigoare a Codului civil.
(2) In toate actele normative in vigoare,
expresiile "acte de comert", respectiv "fapte de comert" se
inlocuiesc cu expresia "activitati de productie, comert sau prestari de
servicii".
3. Consumatorul:
a. |
orice
persoană fizică sau persoană juridică, care
actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale,
industriale sau de productie, artizanale ori liberale |
b. |
doar
o persoană juridică, care actionează în scopuri din afara
activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale
ori liberale |
c. |
orice
persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în
asociatii, care actionează în scopuri din afara activitătii sale
comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale |
ANS: C
4. Cartelul este:
a. |
este acel aranjament între firme concurente,
menit să limiteze sau să elimine concurenta dintre ele, cu scopul
majorării pretului si beneficiilor întreprinderilor participante, cu
producerea avantajelor compensatorii obiective |
b. |
este acel aranjament între firme concurente,
menit să crească concurenta dintre ele, cu scopul micsorării
pretului si beneficiilor întreprinderilor participante, fără a
produce avantaje compensatorii obiective |
c. |
este acel aranjament între firme concurente,
menit să limiteze sau să elimine concurenta dintre ele, cu scopul
majorării pretului si beneficiilor întreprinderilor participante,
fără a produce avantaje compensatorii obiective. |
ANS: C
SUBIECTUL 14
Legea
193/2000 - privind clauzele abuzive din contractele încheiate între
profesionişti şi consumatori
Clauza contractuală care nu a
fost negociată direct cu consumatorul va fi considerată abuzivă
dacă, prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din
contract, creează, în detrimentul consumatorului şi contrar
cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între
drepturile şi obligaţiile părţilor.
Natura abuzivă a unei clauze contractuale se
evaluează în funcţie de:
a) natura produselor sau a serviciilor
care fac obiectul contractului la momentul încheierii acestuia;
b) toţi factorii care au
determinat încheierea contractului;
c)alte clauze ale contractului sau ale altor contracte de care acesta
depinde.
2. Ajutorul
de stat. Sediul materiei și formele
La nivel national, principalul act legislative îl OUG 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996.
La nivel comunitar, principala legislație este reprezentată de
Tratatul CE, Tratatul CECO (Comunitatea Europeană a Cărbunelui
și Oțelului)
Transferurile financiare care constituie ajutor pot lua mai multe forme:
subvenţii sau reducerea dobânzii, garanţii pentru împrumuturi,
provizioane aferente metodei de amortizare accelerată, injecţii de
capital, scutiri fiscale etc.
3. Abuzul de
pozitie dominantă poate consta în:
a. |
impunerea, în mod direct sau
indirect, a preturilor de vânzare sau de cumpărare sau a altor conditii
comerciale inechitabil |
b. |
limitarea productiei,
distributiei sau a dezvoltării tehnologice în avantajul consumatorilor |
c. |
conditionarea
încheierii unor contracte de acceptarea, de către parteneri, a unor
clauze stipulând prestatii suplimentare care, prin natura lor si conform
uzantelor comerciale, au legătură cu obiectul acestor contracte |
ANS: A
4.Subiectii raportului juridic de
concurentă sunt :
a. |
statul, profesionistul, operatorii economici |
b. |
statul, profesionistul, operatorii economici, Societatile
comerciale, societatile transnationale (multinationale), grupurile de interes
economic, societatea europeană |
c. |
statul, profesionistul, operatorii economici, Societatile
comerciale, societatile transnationale (multinationale), grupurile de interes
economic |
ANS: C
SUBIECTUL NR. 15
-
Consiliul
Concurenței, Autoritatea Națională pentru Protecția
Consumatorilor, Asociațiile de consumatori, Consiliul consultative.
Noțiunea
de operator economic nu este definită în Lg. 296/2004 – privind Codul
consumului.
Este definită în OG
21/1992 art.
3 și reprezintă persoana fizică sau juridică,
autorizată, care în cadrul activităţii sale profesionale
fabrică, importă, transportă sau comercializează produse
ori părţi din acestea sau prestează servicii;
3.
Oligopolul:
a. |
reprezintă
o structură de piată caracterizată printr-un numar mare de
vânzători |
b. |
reprezintă
o structură de piată caracterizată printr-un număr foarte
limitat de vânzători |
c. |
reprezintă
o structură de piată caracterizată prin existenta mai multor
vânzători si cumpărători |
ANS: B
4. Concurenta neloială:
a. |
Este
concurenta ilegală care se abate de la regulile subiective ale
concurentei loiale, în special prin practicarea de preturi de dumping, urmate
de preturi de monopol. ” |
b. |
Este
concurenta ilegală care se abate de la regulile obiective ale
concurentei loiale, în special prin practicarea de preturi de dumping, urmate
de preturi de monopol. ” |
c. |
Este
concurenta care se abate de la regulile obiective ale concurentei loiale, în
special prin practicarea de preturi de dumping, urmate de preturi de monopol.
” |
ANS: B
SUBIECTUL 16
Lg. 31/1990 privind societățile comerciale art. 2
– societățile comerciale se vor constitui în una dintre
următoarele forme:
a)
Societate
în nume colectiv;
b)
Societate
în comandită simplă
c)
Societate
pe acțiuni;
d)
Societate
în comandită pe acțiuni
e)
Societate
cu răspundere limitată.
2.
Definiți viciul ascuns cf. OG 21/1992
Art. 2 pct. 21 - viciu ascuns
- deficienţa calitativă a unui produs livrat sau a unui serviciu
prestat care nu a fost cunoscută şi nici nu putea fi cunoscută
de către consumator prin mijloacele obişnuite de verificare;
3. Concurenta poate fi întâlnită în:
a. |
Economie, sport, natura, geometrie |
b. |
Drept,
economie, sport, natura, geometrie |
c. |
Sport, natura, economie |
ANS: B
4. Legea concurentei reglementeaza:
a. |
Intelegerile
si practicile concertate, abuzul de pozitie dominanta, controlul
concentrarilor economice |
b. |
Intelegeri
si practici concentrate, abuzul de pozitie dominanta, concentrarile economice |
c. |
Abuzul de
pozitie dominanta, concentrarile economice |
ANS: A
SUBIECTUL 17
Legea
21/1996 – legea concurenței – art. 6 : Art. 6. - (1) Este interzisă folosirea în mod
abuziv de către una sau mai multe întreprinderi a unei poziţii
dominante deţinute pe piaţa românească sau pe o parte
substanţială a acesteia. Aceste practici abuzive pot consta în special
în:
a)
impunerea, în mod direct sau indirect, a unor preţuri inechitabile de
vânzare ori de cumpărare sau a altor condiţii inechitabile de
tranzacţionare şi refuzul de a trata cu anumiţi furnizori ori
beneficiari;
b)
limitarea producţiei, comercializării sau dezvoltării
tehnologice în dezavantajul consumatorilor;
c)
aplicarea în raporturile cu partenerii comerciali a unor condiţii inegale
la prestaţii echivalente, provocând, în acest fel, unora dintre ei un
dezavantaj concurenţial;
2.
Societatea europeană. Sediul materiei în legislația
națională și europeană:
În legislația națională este
reglementată de Lg. 31/1990 privind societățile comerciale,
republicată, cu modificările și completările ulterioare.
În legislația europeană principalul
act normativ îl constituie Regulamentul Consiliului (CE) nr. 2157/2001 privind
statutul societatii europene.
3.
Operatorii comerciali:
a)
au obligatia
să comercializeze alimente indifferent de calitate
b)
au obligatia
să comercializeze alimente expirate
c)
au obligatia
să comercializeze alimente care sa nu afecteze viata si
sănătatea consumatorilor
ANS:C
4. Cunoasterea drepturilor si obligatiilor
părtilor implicate în raportul juridic de concurentă nu prezintă
importantă:
a. |
Adevarat |
b. |
Fals |
c. |
Nici un
raspuns nu este corect |
ANS: B
SUBIECTUL NR. 18
1.
Enumerați cel puțin 3 societăți transnaționale
cunoscute:
Orange, Pepsi, Coca-Cola, IBM etc
2.
Definiți
declarația de conformitate cf. OG
21/1992
Art. 2 pct 15 - declaraţia
făcută de către un producător sau un prestator, prin care
acesta informează, pe propria răspundere, despre faptul că un
produs sau un serviciu este conform cu un document tehnic normativ;
3. Principiul liberei concurente este
reglementat de:
a. |
art 135 Constitutia României |
b. |
art 135 Legea Concurentei |
c. |
art 135 Codul Consumatorului |
ANS: A
4. Sucursala :
a. |
Este
reglementată în articolul 43 din Noul Cod Civil |
b. |
Este reglementată în
articolul 45 din legea 31/1990 privind societătile comerciale,
republicată, cu modificările si completările ulterioare |
c. |
Este reglementată în
articolul 43 din legea 31/1990 privind societătile comerciale,
republicată, cu modificările si completările ulterioare |
ANS: C
SUBIECTUL 19
1.
G.I.E. – noțiune, definiție, sediul
materiei.
Noțiune :
-
Creație a dreptului francez,
apărute din nevoia de a face față concurenței
internaționale;
-
Se constituie prin contract, încheiat
în formă autentică, numit act constitutiv;
-
Dobândesc
personalitate juridică odată cu înmatricularea în Registrul Comerțului;
-
Dobândesc
și calitatea de comerciant dacă obiectul de activitate are character
comerial.
Definiție: Grupul
de interes economic reprezintă o asociere între două sau mai multe
persoane fizice sau juridice, constituită pe o perioadă
determinate,în scopul înlesnirii sau dezvoltării activității
economice a membrilor săi, precum și al îmbunătățirii
rezultatelor activității respective.
Sediul materiei în dreptul intern: Lg. 161/2003 – privind unele măsuri pentru
asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a
funcțiilor publice și ăn mediul de afaceri, prevenirea și
sancționarea corupției.
2.Formele concurenței. Clasificare
Concurența perfectă – descrie o formă ipotetică a pieței în care
niciun producător sau consummator nu are puterea de a influența
prețurile pe piată. Este o terorie absolute deoarece nu există exemple
de piață perfect competitivă.
Concurența
imperfectă - Forme de concurență imperfectă:
- Monopol, situație în care există un singur vânzător al unui bun economic.
-
Oligopol, situație în care există un
număr redus de vânzători ai unui bun economic.
-
Concurență monopolistică,
situație în care există mulți vânzători de bunuri total
diferite.
- Monopson, situație în care există un singur cumpărător al unui bun economic.
-
Oligopson, situație în care există un
număr restrâns de cumpărători ai unui bun economic.
Concurența neloială – intervine atunci când
activitatea comerciantului se realizează prin folosirea de procedee
nelegale, contrare uzanțelor comerciale, respective unei conduit morale în
afaceri.
3. Formele de concurentă
imperfectă sunt:
a. |
Monopolul, oligopolul,
concurenta neloială, monopsonul, oligopsonul |
b. |
Monopolul , oligopsonul, concurenta monopolistică |
c. |
Monopolul, oligopolul,
concurenta monopolistică, monopsonul, oligopsonul |
ANS: C
4. Câte institutii de credit
activează în sectorul bancar din România :
a. |
50 |
b. |
20 |
c. |
30 |
ANS: C
SUBIECTUL 20
1.Enumerați cel puțin 3 situații în care
tribunalul poate declara nulitatea unui GIE înmatriculat în Registrul
comerțului:
Lg. 161/2003 Art. 142. - Nulitatea
unui grup de interes economic înmatriculat în registrul comerţului poate
fi declarată de tribunal numai atunci când:
a)
lipseşte actul constitutiv sau când acesta nu a fost încheiat în
formă autentică;
b)
toţi fondatorii au fost, potrivit legii, incapabili, la data constituirii
grupului;
c)
obiectul de activitate al grupului este ilicit sau contrar ordinii publice;
d)
lipseşte încheierea judecătorului-delegat de înmatriculare a grupului;
e)
lipseşte autorizarea legală administrativă de constituire a
grupului, în cazurile în care această autorizare este prevăzută
în legile speciale pentru desfăşurarea anumitor activităţi,
precum cea bancară sau de asigurări;
f)
actul constitutiv nu prevede denumirea, sediul şi obiectul de activitate
al grupului.
2.
Sediul materiei în legislația
națională pt GIE national și european
Grupul european de interes
economic – Lg. 161/2003 – art. 232-237.
Grupul national de interes
economic – Lg. 161/2003 – art. Începând cu art. 118
3. Consiliul Concurentei:
a. |
adoptă
regulamente si instructiuni, emite directive, ia decizii si formulează
cereri, face recomandări si elaborează rapoarte în aplicarea
prevederilor legii concurentei. |
b. |
adoptă
regulamente si instructiuni, emite ordine, ia decizii si elaborează
avize, face recomandări si elaborează rapoarte în aplicarea
prevederilor legii concurentei. |
c. |
adoptă
reguli si instructiuni, emite ordine, formulează avize, face
recomandări si elaborează rapoarte în aplicarea prevederilor legii
concurentei. |
ANS: B
4.Tratatul
European în vigoare care reglementează concurența este:
a) Constituția U.E;
b) Tratatul de la Maastricht;
c) Tratatul de la Lisabona
ANS:C
SUBIECTUL NR. 21
1. Enumerați cel puțin 3
funcții ale prețurilor:
Principalele funcții ale prețurilor sunt:
a)
Funcția de corelare a ofertei cu cererea;
b)
Funcția
de calcul sau de măsurare a cheltuielilor și rezultatelor;
c)
Funcția
de recuperare a costurilor și de restituire a veniturilor;
d)
Funcția de stimulare a agenților
economici.
2. Rolul Comisiei Europene în domeniul
concurenței:
Comisia Europeană asigură buna aplicare a normelor
UE în domeniul concurenţei.
Rolul acestei instituţii este, în principal, monitorizarea
şi, unde este cazul, blocarea:
a)
acordurilor
anticoncurenţiale (în special a cartelurilor)
b)
abuzurilor de
poziţie dominantă
c)
fuziunilor
şi achiziţiilor
d)
ajutoarelor de
stat.
3.Prin ordinele emise de Consiliul
Concurentei se stabilesc:
a. |
plafoanele valorice revizuibile periodic |
b. |
prorogarea de dispensă |
c. |
punerea în
aplicare a reglementărilor adoptate de către Guvern |
ANS: A
4. Formele de concurentă
imperfectă sunt:
a. |
Monopolul, oligopolul,
concurenta neloială, monopsonul, oligopsonul |
b. |
Monopolul , oligopsonul, concurenta monopolistică |
c. |
Monopolul, oligopolul,
concurenta monopolistică, monopsonul, oligopsonul |
ANS: C
SUBIECTUL NR.
22
1.
Cartelul. Definiția în legislația americană,
clasificare, analiză comparative între formele cartelurilor
În legislația americană cartelul, este definit astfel: o înțelegere este un accord
formal între firmele concurente. Este o organizație formală în cazul
în care există un număr mic de vânzători și implică,
de obicei, produse omogene.
Membrii
cartelului pot conveni asupra unor aspecte, precum fixarea prețurilor,
cotele de piață, alocarea clienților etc. Scopul unei astfel de înțelegeri secrete
este de a crește profiturile prin reducerea concurenței, entru
membrii individuali din cartel.
Clasificare:
a)
Carteluri private
b)
Carteluri
publice.
Analiza comparative între formele cartelurilor.
Scopul
cartelurilor private este acela de a beneficia doar acei indivizi care o
compun, pe când cartelurile publice (în teorie) lucrează pentru a trece la
beneficiile populației ca un întreg.
2.
Categorii de prețuri în practica
economică:
În practica economică se întâlnesc două
mari categorii de prețuri:
a) Prețuri
de aprovizionare (preț de achiziție, preț negociat, preț cu
ridicata, preț de import, preț de livrare al importatorului,
preț de vânzare al firmei de comerț cu ridicata, prețul bursei)
b) Prețuri
de vânzare (prețul de vânzare al producătorilor, al importatorilor,
al firmelor de comerț cu ridicata și cu amănuntul)
3. Deciziile :
a. |
sunt acte
individuale de administrare, gestiune si disciplină externă, de
aplicare de sanctiuni, de autorizare, de acordare si de prorogare de dispense |
b. |
sunt acte
individuale de administrare, gestiune si disciplină internă, de
aplicare de sanctiuni, de autorizare, de acordare si de prorogare de dispense |
c. |
sunt acte
individuale de administrare, gestiune si disciplină internă, de
aplicare de sanctiuni, de autorizare, de acordare si de prorogare de
competentă |
ANS: B
4. Principiul eticii concurentiale este reglementat in:
a. |
art 5 din Legea concurentei nr. 21/1996 republicată, cu modificările si
completările ulterioare |
b. |
art 1 din Legea concurentei nr. 21/1996 republicată, cu modificările si
completările ulterioare |
c. |
art 1 din Codul consumului |
ANS: B
SUBIECTUL 23
1.
Enumerați
cel puțin 3 modalități de dizolvare GIE:
GIE
se dizolvă prin:
a) Epirarea
timpului stabilit pentru durata grupului;
b) Declararea nulității
grupului;
c) Declararea falimentului grupului
2.
Piața relevantă
se poate defini pornind de la 3 principali determinanți: Piața
produsului, piața geografică, piața temporală. Definiți și detaliați
Piața
temporală
vizează schimbările structural suferite în timp de către o
piată, cum ar fi volatilitatea anumitor piete generate fie de factorii de
mediu, fie de modificările survenite în preferințele consumatorilor.
Piața
relevană este esențială pentru stabilirea unui abuz de
poziție dominantă deoarece poziția dominant se determină
întotdeauna prin raportarea la un segment de piață, circumscris de
piața produsului și piața geografică
Piața produsului
cuprinde toate produsele care sunt considerate de cumpărători ca
interschimbabile sau substituite, datorită caracteristicilor,
prețului și utilizării de date.
Piața geografică
relevantă – cuprinde zona în care sunt localizați
agenții economici implicați în distribuirea produselor incluse în
piața produsului, care în condițiile de concurență sunt
sufficient de omogene și poate fi distinsă de zonele învecinate pe
baza condițiilor de concurență diferite.
3.
Monopsonul:
a. |
există
mai multi cumpărători si mai multi vânzători |
b. |
există
mai multi cumpărători pentru un anumit bun si un singur
vânzător |
c. |
există
un singur cumpărător pentru un anumit bun si multi vânzători
pentru acel bun |
ANS: C
4. Capitolul de negociere pe domeniul
concurentei este :
a. |
capitolul 6 |
b. |
capitolul 5 |
c. |
Capitolul 11 |
ANS: A
SUBIECTUL NR. 24
1.Enumerați cel
puțin 3 situații de abuz de poziție dominantă:
a) impunerea, în mod direct sau indirect, a
prețurilor de vânzare sau de cumpărare sau a altor condiții
comerciale inechitabile;
b) limitarea producției, distribuției sau a
dezvoltării tehnologice în dezavantajul consumatorilor;
c) aplicarea, în privința partenerilor comerciali, a
unor condiții inegale la tranzacții echivalente, provocând în acest
fel, unor dintre ei, un dezavantaj în poziția concurențială.
2. Concentrarea economică. Sediul materiei și
definiție:
Sediul materiei: Legea 21/1996- legea concurenței – art. 9-13
Definiție: Concentrarea economică se realizează prin orice act juridic, indiferent de forma acestuia şi care, fie operează transferul proprietăţii sau al folosinţei asupra totalităţii ori a unei părţi a bunurilor, drepturilor şi obligaţiilor unui agent economic, fie are ca obiect sau ca efect să permită unui agent economic ori unei grupări de agenţi economici de a exercita, direct sau indirect, o influenţă determinantă asupra unui alt agent economic sau mai multor alţi agenţi economici.”
3.Formele concurentei sunt:
a. |
Perfectă, agresivă si
neloială |
b. |
Perfectă, imperfectă
si neloială |
c. |
Pozitivă, negativă si
neloială |
ANS: B
4. Constituie activitati comerciale
ilicite si atrag raspunderea contraventionala sau penala, dupa caz, fata de cei
care le-au savarsit, urmatoarele fapte:
a. |
conditionarea vanzarii unor
marfuri de cumpararea altor marfuri; |
b. |
vanzarea ambulanta a oricaror
marfuri in alte locuri decat cele autorizate de Parlament; |
c. |
declararea
de catre agentii economici la organele fiscale, inainte de aplicare, a
adaosurilor comerciale si a celor de comision; |
ANS: A
SUBIECTUL NR. 25
1.
Numiți actul normativ și cel
puțin 3 obiective ale statului în materia producției consumatorului
care se realizează prin autoritatea centrală în domeniu:
Legea
296/2004 – Codul consumului.
Art. 5 - Statul,
prin autoritatea centrală cu atribuţii în domeniul protecţiei
consumatorilor, are drept obiective:
a)
protecţia consumatorilor împotriva riscului de a achiziţiona un
produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze
viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le afecteze
drepturile şi interesele legitime;
b)
promovarea şi protecţia intereselor economice ale consumatorilor;
c)
accesul consumatorilor la informaţii complete, corecte şi precise
asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor,
astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea
să corespundă cât mai bine nevoilor lor;
d)
educarea consumatorilor;
e)
despăgubirea efectivă a consumatorilor;
f)
sprijinirea consumatorilor sau a altor grupuri sau organizaţii
reprezentative de a se organiza, pentru a-şi expune opiniile în procesele
de luare a unei decizii care îi priveşte;
g) promovarea cooperării internaţionale în
domeniul protecţiei consumatorilor şi participarea la schimburile
rapide de informaţii;
h)prevenirea
şi combaterea, prin toate mijloacele, a practicilor comerciale abuzive
şi a prestării serviciilor, inclusiv a celor financiare care pot
afecta interesele economice ale consumatorilor.
Concentrarea de salvare (Fuziune de
salvare) este o noțiune denumită și „apărarea
întreprinderii aflate în mare dificultate”, care permite Comisiei să
autorizeze o operațiune de concentrare, chiar dacă aceasta conduce la
crearea sau întărirea unei poziții dominante, cu condiția
să nu existe nici o legatură de cauzalitate între operațiunea de
concentrare și poziția dominantă, adică operațiunea de
concentrare să nu antreneze deteriorarea structurii concurențiale a
pieței. (Lg. 21/1996- legea
concurenței). Comisia a pus la punct urmatoarele criterii pentru aplicarea
conceptului de ,,concentrare de salvare”:
(1) intreprinderea de achizitionat trebuie sa fie ,,falimentara”( adica, ea
ar disparea oricum de pe piata)
(2) nu exista un alt cumparator care sa poata propune o solutie mai putin
daunatoare pentru concurenta
(3) intreprinderea achizitoare ar prelua, oricare ar fi aceasta, cota de
piata a intreprinderii achizitionate, ori activele sale ar disparea inevitabil
de pe piata, daca n-ar fi preluata de o alta intreprindere. Pana in prezent,
notiunea de ,,concentrare de salvare” a fost aplicata rar.
3. Elementele corporale
ale fondului de comert:
a. |
bunuri
imobile prin natura lor, bunuri mobile corporale, produsele (mărfurile)
rezultate din activitatea comercială |
b. |
Firma,
emblema, clientela, vadul comercial, brevetele de inventii, mărcile si
indicatiilor geografice, dreptul de autor |
c. |
Bunuri
imobile, bunuri mobile corporale, mărfurile |
ANS: A
4. Firma unui
comerciant persoană fizică:
a. |
Se
compune din numele si prenumele reunite ale comerciantului |
b. |
Se
compune din numele comerciantului scris în întregime sau din numele si
initiala prenumelui acestuia |
c. |
Se
compune din numele comerciantului scris în întregime |
ANS: B