Dreptul concurentei

 

MULTIPLE CHOICE

 

           1.           Concurenta poate fi întâlnită în:

a.

Economie, sport, natura, geometrie

b.

Drept, economie, sport, natura, geometrie

c.

Sport, natura, economie

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           2.           Legea concurentei reglementeaza:

a.

Intelegerile si practicile concertate, abuzul de pozitie dominanta, controlul concentrarilor economice

b.

Intelegeri si practici concentrate, abuzul de pozitie dominanta, concentrarile economice

c.

Abuzul de pozitie dominanta, concentrarile economice

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           3.           Concurenta neloială:

a.

Este concurenta ilegală care se abate de la regulile subiective ale concurentei loiale, în special prin practicarea de preturi de dumping, urmate de preturi de monopol. ”

b.

Este concurenta ilegală care se abate de la regulile obiective ale concurentei loiale, în special prin practicarea de preturi de dumping, urmate de preturi de monopol. ”

c.

Este concurenta care se abate de la regulile obiective ale concurentei loiale, în special prin practicarea de preturi de dumping, urmate de preturi de monopol. ”

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           4.           Notiunea de consumator este definită ca fiind:

a.

orice persoană fizică sau persoane juridice constituite în asociatii, care actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale;

b.

orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociatii, care actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale;

c.

orice persoană care actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale;

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           5.           Societătile transnationale :

a.

desfăsoară activităti multiple, diversificate, dispersate din punct de vedere geografic, pot fi cu usurintă localizate prin fuziunile si achizitiile constante, prin schimbările repetate de denumire, etc

b.

desfăsoară activităti unice, pot fi cu greutate localizate prin fuziunile si achizitiile constante, prin schimbările repetate de denumire, etc

c.

desfăsoară activităti multiple, diversificate, dispersate din punct de vedere geografic, pot fi cu greutate localizate prin fuziunile si achizitiile constante, prin schimbările repetate de denumire, etc

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           6.           Principiul liberei concurente este reglementat de:

a.

art 135 Constitutia României

b.

art 135 Legea Concurentei

c.

art 135 Codul Consumatorului

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           7.           Sucursala :

a.

Este reglementată în articolul 43 din Noul Cod Civil

b.

Este reglementată în articolul 45 din legea 31/1990 privind societătile comerciale, republicată, cu modificările si completările ulterioare

c.

Este reglementată în articolul 43 din legea 31/1990 privind societătile comerciale, republicată, cu modificările si completările ulterioare

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           8.           Elementele corporale ale fondului de comert:

a.

bunuri imobile prin natura lor, bunuri mobile corporale, produsele (mărfurile) rezultate din activitatea comercială

b.

Firma, emblema, clientela, vadul comercial, brevetele de inventii, mărcile si indicatiilor geografice, dreptul de autor

c.

Bunuri imobile, bunuri mobile corporale, mărfurile

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           9.           Firma unui comerciant persoană fizică:

a.

Se compune din numele si prenumele reunite ale comerciantului

b.

Se compune din numele comerciantului scris în întregime sau din numele si initiala prenumelui acestuia

c.

Se compune din numele comerciantului scris în întregime

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           10.         Sunt subiecti ai raportului juridic de concurentă:

a.

Statul, operatorii economici, consumatorul

b.

Statul, profesionistul, operatorii economici, consumatorul

c.

Consumatorul, profesionistul, statul

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           11.         Sunt institutii cu atributii în supravegherea concurentei:

a.

Consiliul Concurentei, Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor,

Asociatiile de consumatori, Consiliul consultativ

b.

Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor, Asociatiile de consumatori, Consiliul consultativ

c.

Consiliul Concurentei, Autoritatea Natională a Consumatorilor,

Asociatiile de consumatori, Consiliul consultativ

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           12.         Circuitul relatiei de afaceri este compus din:

a.

Producători, operatori economici, comercianti si consumatori

b.

Producători, distribuitori, comercianti si consumatori

c.

Producători, comercianti si consumatori

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           13.         Grupul de interes economic:

a.

Este o persoană juridică cu scop nepatrimonial

b.

E ste persoană juridică cu scop patrimonial, care poate avea calitatea de comerciant sau necomerciant

c.

Este o persoană fizică cu scop patrimonial, care poate avea calitatea de comerciant sau necomerciant

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           14.         Formele de concurentă imperfectă sunt:

a.

Monopolul, oligopolul, concurenta neloială, monopsonul, oligopsonul

b.

Monopolul , oligopsonul, concurenta monopolistică

c.

Monopolul, oligopolul, concurenta monopolistică, monopsonul, oligopsonul

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           15.         Câte institutii de credit activează în sectorul bancar din România :

a.

50

b.

20

c.

30

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           16.         Deciziile :

a.

sunt acte individuale de administrare, gestiune si disciplină externă, de aplicare de sanctiuni, de autorizare, de acordare si de prorogare de dispense

b.

sunt acte individuale de administrare, gestiune si disciplină internă, de aplicare de sanctiuni, de autorizare, de acordare si de prorogare de dispense

c.

sunt acte individuale de administrare, gestiune si disciplină internă, de aplicare de sanctiuni, de autorizare, de acordare si de prorogare de competentă

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           17.         Consiliul Concurentei:

a.

adoptă regulamente si instructiuni, emite directive, ia decizii si formulează cereri, face recomandări si elaborează rapoarte în aplicarea prevederilor legii concurentei.

b.

adoptă regulamente si instructiuni, emite ordine, ia decizii si elaborează avize, face recomandări si elaborează rapoarte în aplicarea prevederilor legii concurentei.

c.

adoptă reguli si instructiuni, emite ordine, formulează avize, face recomandări si elaborează rapoarte în aplicarea prevederilor legii concurentei.

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           18.         Prin ordinele emise de Consiliul Concurentei se stabilesc:

a.

plafoanele valorice revizuibile periodic

b.

prorogarea de dispensă

c.

punerea în aplicare a reglementărilor adoptate de către Guvern

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           19.         Consiliul Concurentei adoptă regulamente privitoare la:

a.

Regimul dispenselor, exceptarea unor categorii de întelegeri, decizii ale agentilor economici sau practici concertate, constatarea si aplicarea sanctiunilor prevăzute de prezenta lege

b.

organizarea, functionarea si procedura, autorizarea practicilor concentrate, regimul dispenselor, tarifele pentru notificări, solicitări de dispense, de acces la documentatie si eliberare de copii sau extrase

c.

autorizarea concentrărilor economice, tarifele pentru notificări, solicitări de dispense, de acces la documentatie si eliberare de copii sau extrase

d.

Niciuna dintre variantele de mai sus

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           20.         Principiul eticii concurentiale este reglementat in:

a.

art 5 din Legea concurentei nr. 21/1996  republicată, cu modificările si completările ulterioare

b.

art 1 din Legea concurentei nr. 21/1996  republicată, cu modificările si completările ulterioare

c.

art 1 din Codul consumului

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           21.         Subiectii raportului juridic de concurentă sunt :

a.

statul, profesionistul, operatorii economici

b.

statul, profesionistul, operatorii economici, Societatile comerciale, societatile transnationale (multinationale), grupurile de interes economic, societatea europeană

c.

statul, profesionistul, operatorii economici, Societatile comerciale, societatile transnationale (multinationale), grupurile de interes economic

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           22.         Monopolul:

a.

desemnează situatia în care pe piată există un singur cumpărător

b.

desemnează situatia în care pe piată există un singur vânzător

c.

există monopol atunci când productia este superioară iar preturile sunt inferioare

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           23.         Oligopolul:

a.

reprezintă o structură de piată caracterizată printr-un numar mare de vânzători

b.

reprezintă o structură de piată caracterizată printr-un număr foarte limitat de vânzători

c.

reprezintă o structură de piată caracterizată prin existenta mai multor vânzători si cumpărători

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           24.         Monopsonul:

a.

există mai multi cumpărători si mai multi vânzători

b.

există mai multi cumpărători pentru un anumit bun si un singur vânzător

c.

există un singur cumpărător pentru un anumit bun si multi vânzători pentru acel bun

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           25.         Înmatricularea unui Grup de Interes Economic se efectuează:

a.

în termen de 48 ore de la data pronuntării încheierii judecătorului-delegat prin care se autorizează înmatricularea grupului.

b.

în termen de 24 ore de la ramanerea definitivă a hotărârii prin care se autorizează înmatricularea grupului

c.

în termen de 24 ore de la data pronuntării încheierii judecătorului-delegat prin care se autorizează înmatricularea grupului.

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           26.         Capitolul de negociere pe domeniul concurentei este :

a.

capitolul 6

b.

capitolul 5

c.

Capitolul 11

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           27.         Formele concurentei sunt:

a.

Perfectă, agresivă si neloială

b.

Perfectă, imperfectă si neloială

c.

Pozitivă, negativă si neloială

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           28.         Oligopsonul:

a.

un număr mic de firme mari cumpără cea mai mare parte a unei anumite mărfi, marfă care este furnizată de mai multi producători sau ofertanti

b.

un numar mare de firme cumpără cea mai mare parte a unei anumite mărfi, marfă care este furnizată de mai multi producători sau ofertanti

c.

un număr de firme care cumpără cea mai mare parte a unei anumite mărfi, marfă care este furnizată de mai multi producători sau ofertanti

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           29.         Concurenta este neloială:

a.

atunci când activitatea comerciantului se realizează prin folosirea de procedee contrare uzantelor comerciale iar conduita de afaceri este imorală

b.

atunci când activitatea comerciantului se realizează prin folosirea de procedee dolosive de natură să aducă atingere uzantelor comerciale si conduitei morale de afaceri

c.

atunci când activitatea comerciantului se realizează prin folosirea de procedee nelegale, contrare uzantelor comerciale, respectiv unei conduite morale în afaceri

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           30.         Institutii cu atributii de supraveghere a concurentei :

a.

Consiliul Concurentei, Autoritatea Internatională pentru Protectia Consumatorilor, Asociatiile de consumatori, consiliul consultativ

b.

Consiliul Concurentei, Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor, Asociatiile de consumatori, consiliul consultativ

c.

Consiliul Concurentei, Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor, Asociatiile de consumatori, consiliul legislativ

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           31.         Dumpingul :

a.

Situatia în care o societate vinde un produs într-o piată competitivă la o pierdere

b.

Situatia în care o societate vinde un produs într-o piată competitivă la un supracâstig

c.

Situatia în care o societate vinde mai multe produse pe piată

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           32.         Constituie activitati comerciale ilicite si atrag raspunderea contraventionala sau penala, dupa caz, fata de cei care le-au savarsit, urmatoarele fapte:

a.

conditionarea vanzarii unor marfuri de cumpararea altor marfuri;

b.

vanzarea ambulanta a oricaror marfuri in alte locuri decat cele autorizate de Parlament;

c.

declararea de catre agentii economici la organele fiscale, inainte de aplicare, a adaosurilor comerciale si a celor de comision;

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           33.         Pozitia dominantă apare daca:

a.

O societate ce detine o astfel de pozitie, poate fixa preturile sale la nivel concurential, poate sa-si vândă produsele de calitate superioară sau poate să reducă eforturile de inovatie la un nivel inferior celui care ar trebui să existe pe o piată concurentială

b.

Se emite un act normativ la sugestia consilierilor Primului Ministru al Romaniei

c.

O societate ce detine o astfel de pozitie, poate fixa preturile sale la nivel supraconcurential, poate sa-si vândă produsele de calitate inferioară sau poate să reducă eforturile de inovatie la un nivel inferior celui care ar trebui să existe pe o piată concurentială

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           34.         Plenul Consiliului Concurentei este un organ colegial si este format din sapte membri:

a.

Un presedinte, doi vicepresedinti si patru consilieri de concurenta.

b.

Un presedinte, trei vicepresedinti si  trei consilieri de concurenta

c.

un presedinte, doi vicepresedinti si trei consilieri de concurenta si un consilier pentru relatia cu Uniunea Europeana

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           35.         Preturile de ruinare:

a.

Strategia unei întreprinderi aflate într-o pozitie dominantă de a eluda legea prin practicarea unor preturi foarte mari, urmărindu-se de fapt deschiderea procedurii insolventei

b.

Strategia unei întreprinderi aflate într-o pozitie dominantă, care constă în eliminarea concurentilor de pe piată, prin fixarea de preturi inferioare costurilor de productie înseamnă pret de ruinare

c.

Strategia unei întreprinderi care detine monopolul de a mări preturile în plină criză, cosumatorii neavând altă alternativă decaât să consume numai de acolo

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           36.         Abuzul de pozitie dominantă poate consta în:

a.

impunerea, în mod direct sau indirect, a preturilor de vânzare sau de cumpărare sau a altor conditii comerciale inechitabil

b.

limitarea productiei, distributiei sau a dezvoltării tehnologice în avantajul consumatorilor

c.

conditionarea încheierii unor contracte de acceptarea, de către parteneri, a unor clauze stipulând prestatii suplimentare care, prin natura lor si conform uzantelor comerciale, au legătură cu obiectul acestor contracte

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           37.         Cartelul :

a.

este acel aranjament între firme concurente, menit să limiteze sau să elimine concurenta dintre ele, cu scopul majorării pretului si beneficiilor întreprinderilor participante, cu producerea avantajelor compensatorii obiective

b.

este acel aranjament între firme concurente, menit să crească concurenta dintre ele, cu scopul micsorării pretului si beneficiilor întreprinderilor participante, fără a produce avantaje compensatorii obiective

c.

este acel aranjament între firme concurente, menit să limiteze sau să elimine concurenta dintre ele, cu scopul majorării pretului si beneficiilor întreprinderilor participante, fără a produce avantaje compensatorii obiective

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           38.         Cunoasterea caracterului fondului de comert este importanta:

a.

pentru stat

b.

pentru consumatori

c.

pentru comerciant, pentru protejarea intereselor creditorilor comerciantului

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           39.         Ajutorul de minimis:

a.

Agentii economici care beneficiază de “ajutorul de minimis” nu trebuie să fi primit, pe o perioada de trei ani fiscali, ajutoare de minimis care depăsesc plafonul de 150.000 euro.

b.

Agentii economici care beneficiază de “ajutorul de minimis” nu trebuie să fi primit, pe o perioada de trei ani fiscali, ajutoare de minimis care depăsesc plafonul de 200.000 euro.

c.

Agentii economici care beneficiază de “ajutorul de minimis” nu trebuie să fi primit, pe o perioada de trei ani fiscali, ajutoare de minimis care depăsesc plafonul de 100.000 euro.

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           40.         În notiunea de protectie a consumatorului intră :

a.

protectia vietii, a sănătătii si a securitătii consumatorilor, protectia intereselor economice ale consumatorilor si protectia juridică

b.

protectia vietii, a integritătii corporale, protectia intereselor economice ale consumatorilor si protectia juridică

c.

protectia vietii, a sănătătii si a securitătii consumatorilor protectia intereselor economice ale consumatorilor si protectia lor fizică

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           41.         Caracterele firmei sunt:

a.

firma poate fi: individualista,sociala,originara (constitutiva), derivata (dobandita de la adevaratul titular)

b.

firma poate fi: individuala- pentru comerciantul persoana fizica, sociala- pentru societatile comerciale, originara (constitutiva), derivata (dobandita de la adevaratul titular)

c.

firma poate fi copiata, cu instiintarea proprietarului i

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           42.         Consumatorul:

a.

orice persoană fizică sau persoană juridică, care actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale

b.

doar o persoană juridică, care actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale

c.

orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociatii, care actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           43.         Clauza abuzivă:

a.

este acea clauză care nu a fost negociată direct cu consumatorul si prin ea insăsi, si împreună cu alte prevederi din contract, creează în favoarea consumatorului un echilibru între drepturile si obligatiile părtilor

b.

este acea clauză care nu a fost negociată direct cu consumatorul si prin ea insăsi, sau împreună cu alte prevederi din contract, creează în defavoarea consumatorului un dezechilibru între drepturile si obligatiile părtilor

c.

este acea clauză care nu a fost negociată direct cu consumatorul si prin ea insăsi, sau împreună cu alte prevederi din contract, creează un avantaj pentru producător

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           44.         Societatea se dizolva prin:

a.

inregistrarea societatii in Monitorul Oficial

b.

hotararea adunarii generale, falimentul societatii, declararea nulitatii societatii

c.

fuziunea societatii comerciale

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           45.         Efectele clauzelor contractuale abuzive:

a.

nu produc efecte asupra consumatorului, iar contractul se derulează în continuare, cu acordul consumatorului, numai dacă după eliminarea acestora mai poate continua

b.

contractul încetează de drept

c.

produc efecte asupra consumatorului iar contractul se derulează în continuare fără acordul acestuia

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           46.         Sediul grupului de interes economic trebuie stabilit:

a.

fie la locul in care se afla administratia centrala a grupului sau a unuia dintre membrii grupului

b.

fie la locul in care se afla administratia centrala a unuia dintre membrii grupului

c.

la locul in care se afla o sucursala a grupului de interes economic

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           47.         Organizatia Mondială a Protectiei Intelectuale (OMPI):

a.

gestionează conventiile semnate în domeniul protectiei intelectuale

b.

gestionează tratatele semnate în domeniul protectiei intelectuale

c.

gestionează tratatele semnate în domeniul creatiei intelectuale

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           48.         OMPI îsi are sediul :

a.

la Sorbona

b.

la Geneva

c.

la Madrid

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           49.         Sistemul mărcii comunitare:

a.

este reglementat de o directivă comunitară care prevede depunerea unei singure cereri la Oficiul European pentru Mărci (OAMI) care conferă protectie mărcii respective, pentru care s-a obtinut certificatul legal, pe teritoriul statelor membre

b.

reglementat de o directivă comunitară care prevede depunerea unei de cereri la Oficiul European pentru Mărci (OAMI) care conferă protectie mărcii respective, pentru care s-a obtinut certificatul legal, pe teritoriul statelor membre

c.

reglementată de o directivă comunitară care prevede depunerea unei singure cereri la Oficiul European pentru Mărci (OAMI) care conferă protectie mărcii respective, pentru care s-a obtinut certificatul legal, doar pe teritoriul statului respectiv

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           50.         Care este Instanta competentă pentru a judeca si solutiona cazuistica legată de mărcile comunitare:

a.

Curtea Europeană de Justitie si Curtea Europeană a Drepturilor Omului

b.

Tribunalul sau Curtea Europeană de Justitie

c.

Tribunalul sau Curtea Europeană a Drepturilor Omului

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           51.         În sistemul mărcii comunitare:

a.

este necesară o singură înregistrare , marca devine valabilă pe întreg teritoriul UE pe o perioadă de 15 ani

b.

Inregistrare anuala pentru ca marca sa rămână valabilă

c.

este necesară o singură înregistrare, marca devine valabilă pe întreg teritoriul UE pe o perioadă de 10 ani

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           52.         În stabilirea vechimii mărcii:

a.

comunitară sau natională (în România)  se analizează dacă marca natională e posterioară mărcii comunitare, atunci se aplică în toată Uniunea Europeană si nu doar în România

b.

comunitară sau natională (în România)  se analizează dacă marca natională e anterioară mărcii comunitare, atunci se aplică în toată Uniunea Europeană si nu doar în România

c.

comunitară sau natională (în România)  se analizează dacă marca natională e concomitentă mărcii comunitare, atunci se aplică în toată Uniunea Europeană si nu doar în România

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           53.         Protectia internatională a mărcilor se realizează prin următoarele sisteme:

a.

sistemul înregistrării si protectiei nationale, sistemul de la Madrid, sistemul de la Maastricht

b.

sistemul înregistrării si protectiei nationale, sistemul de la Madrid, sistemul mărcii comunitare

c.

sistemul de la Madrid, sistemul mărcii comunitare

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           54.         Institutii cu atributii în supravegherea concurentei sunt:

a.

Consiliul Concurentei

b.

Consiliul Concurentei, organe ale administratiei publice pentru protectia consumatorilor

c.

Consiliul Concurentei, Oficiul National pentru Protectia Consumatorilor

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           55.         Etimologia cuvântului concurentă:

a.

latină

b.

greacă

c.

italiană

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           56.         Principiile dreptului concurentei:

a.

principiul liberei concurente, principiul eticii profesionale, principiul eficacitătii

b.

principiul liberei concurente, principiul eticii concurentiale, principiul eficacitătii

c.

principiul liberei concurente, principiul eticii concurentiale, principiul echitabilitătii

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           57.         Dreptul concurentei are strânse legături cu:

a.

dreptul penal, dreptul penal, dreptul fiscal

b.

dreptul civil, dreptul afacerilor (comercial), dreptul fiscal

c.

dreptul civil, dreptul penal, dreptul afacerilor (comercial)

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           58.         Societatea transnatională:

a.

desfăsoară activităti multiple, diversificate, într-o anumită zonă geografică, poate fi localizată cu usurintă

b.

desfăsoară activităti multiple, diversificate, dispersate din punct de vedere geografic, poate fi cu greutate localizată prin fuziunile si achizitiile constante, prin schimbările repetate de denumire

c.

desfăsoară activităti multiple, diversificate, dispersate din punct de vedere geografic, pot fi cu usurintă localizate prin fuziunile si achizitiile constante, prin schimbările repetate de denumire

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           59.         Sucursala:

a.

este reglementată de art. 43 din legea 31/1990

b.

este reglementată de art. 43 din legea 51/1995

c.

este reglementată de art. 43 din legea 71/2011

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           60.         Sucursala:

a.

are personalitate juridică proprie

b.

nu are personalitate juridică

c.

este independentă de filială

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           61.         Sucursala:

a.

trebuie înmatriculată la OSIM

b.

trebuie înmatriculată la OMPI

c.

trebuie înmatriculată la ONRC

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           62.         Sunt elemente incorporale ale fondului de comert:

a.

firma, emblema, clientela, vadul comercial, brevetele de inventii, mărcile si indicatiilor geografice, dreptul de autor

b.

marca, clientela, vadul comercial, brevetele de inventii, mărcile si indicatiilor geografice, dreptul de autor

c.

firma, emblema, clientela, brevetele de inventii, mărcile si indicatiilor geografice, dreptul de autor

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           63.         Concentrarea economică care are drept efect crearea sau consolidarea unei pozitii dominante este:

a.

permisă

b.

interzisă

c.

reglementată de lege

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           64.         Tratatul CE a consacrat ajutorului de stat:

a.

cinci articole

b.

patru articole

c.

trei articole

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           65.         Concentrarea economică:

a.

Concentrarea economică se realizează printr-un act juridic anume specificat, si care,  fie operează transferul proprietătii sau al folosintei asupra totalitătii ori a unei părti a bunurilor, drepturilor si obligatiilor unui agent economic, fie are ca obiect sau ca efect să permită unui agent economic ori unei grupări de agenti economici de a exercita, direct sau indirect, o influentă determinantă asupra unui alt agent economic sau mai multor alti agenti economici

b.

Concentrarea economică se realizează prin orice act juridic, indiferent de forma acestuia si care, fie operează transferul proprietătii sau al folosintei asupra totalitătii ori a unei părti a bunurilor, drepturilor si obligatiilor unui agent economic, fie are ca obiect sau ca efect să permită unui agent economic ori unei grupări de agenti economici de a exercita, direct sau indirect, o influentă determinantă asupra unui alt agent economic sau mai multor alti agenti economici

c.

Concentrarea economică se realizează prin orice act juridic, cu o formă anume determinată si care, fie operează transferul proprietătii sau al folosintei asupra totalitătii ori a unei părti a bunurilor, drepturilor si obligatiilor unui agent economic, fie are ca obiect sau ca efect să permită unui agent economic ori unei grupări de agenti economici de a exercita, direct sau indirect, o influentă determinantă asupra unui alt agent economic sau mai multor alti agenti economici

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           66.         Concentrarea economică:

a.

operatiunea de concentrare se realizează atunci când două sau mai multe întreprinderi, independente anterior, coexistă, atunci când o întreprindere achizitionează controlul unei alte întreprinderi sau atunci când o întreprindere comună realizează, într-o manieră durabilă, toate functiile unei entităti economice autonome

b.

operatiune de concentrare se realizează atunci când două sau mai multe întreprinderi, independente anterior, fuzionează, atunci când o întreprindere achizitionează controlul unei alte întreprinderi sau atunci când o întreprindere comună realizează, într-o manieră durabilă, toate functiile unei entităti economice autonome

c.

operatiune de concentrare se realizează  numai atunci când două sau mai multe întreprinderi, care ulterior vor fi independente , fuzionează, atunci când o întreprindere achizitionează controlul unei alte întreprinderi sau atunci când o întreprindere comună realizează, într-o manieră durabilă, toate functiile unei entităti economice autonome

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           67.         Consiliul Concurentei va comunica punctul său de vedere asupra oricărui aspect

în domeniul politicii concurentiale, la cererea:

a.

Oricarei persoane interesate

b.

Oficiului pentru Protectia Consumatorului

c.

Presedintiei României; organizatiilor pentru protectia consumatorilor;        instantelor judecătoresti si parchetelor.

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           68.         Consumatorul:

a.

orice persoană fizică sau juridică, care, în temeiul unui contract care intra sub incidenta prezentei legi, actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale

b.

orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociatii, care, în temeiul unui contract care intra sub incidenta prezentei legi, actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale

c.

orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociatii, care, în temeiul unui conventiit care intra sub incidenta prezentei legi, actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           69.         Comerciantul este:

a.

orice persoană juridică autorizată, care, în temeiul unui contract care intra sub incidenta prezentei legi, actionează în cadrul activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale, precum si orice persoană care actionează în acelasi scop în numele sau pe seama acesteia

b.

orice persoană fizică sau juridică autorizată, care, în temeiul unui contract care intra sub incidenta prezentei legi, actionează în cadrul activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale, precum si orice persoană care actionează în acelasi scop în numele sau pe seama altei persoane

c.

orice persoană fizică sau juridică autorizată, care, în temeiul unui contract care intra sub incidenta prezentei legi, actionează în cadrul activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale, precum si orice persoană care actionează în acelasi scop în numele sau pe seama acesteia

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           70.         Monopsonul poate fi:

a.

productiv, comercial si general

b.

productiv si comercial

c.

general si comercial

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           71.         Concurenta a apărut din cele mai vechi timpuri si s-a manifestat în toate domeniile de activitate forma cea mai cunoscută fiind regăsită totusi în relatiile comerciale si de afaceri.

a.

Adevarat

b.

Fals

c.

Nici un raspuns nu este corect

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           72.         O concurenta loiala si nedistorsionata este piatra de temelie a economiei de piata:

a.

Nici un raspuns nu este corect

b.

Adevarat

c.

Fals

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           73.         Pe piata creditelor de consum din România se manifestă o concurentă în crestere, desi nu se atinge nivelul de concurentă de pe alte piete regionale:

a.

Adevarat

b.

Fals

c.

Nici un raspuns nu este corect

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           74.         Un indicator alternativ al puterii de piată pentru sectorul bancar este reprezentat de incidenta veniturilor din taxe si comisioane la veniturile obtinute din dobânzi:

a.

Nici un raspuns nu este corect

b.

Fals

c.

Adevarat

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           75.         Raportul venituri din taxe si comisioane / venituri din dobânzi a cunoscut o crestere în 2010, însă se remarcă o revenire în valoarea acestui raport pentru anul 2011

a.

Adevarat

b.

Nici un raspuns nu este corect

c.

Fals

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           76.         În anul 2011a fost înregistrată o crestere substantială a numărului de petitii, fapt care a condus, în mod natural, la cresterea ponderii acestora :

a.

Nici un raspuns nu este corect

b.

Adevarat

c.

Fals

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           77.         Un element de îngrijoare cu privire la posibila evolutie a concurentei în sector, în perioada următoare, îl reprezintă cresterea gradului de concentrare pe unele piete din sectorul bancar:

a.

Adevarat

b.

Nici un raspuns nu este corect

c.

Fals

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           78.         Cardurile de plată reprezintă un mijloc principal de plată si au o utilitate bidirectională :

a.

Adevarat

b.

Fals

c.

Nici un raspuns nu este corect

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           79.         Metoda debitelor directe permite ca facturile să poată fi plătite în mod automat către furnizori, la o dată prestabilită ca urmare a unui acord prealabil încheiat cu banca :

a.

Adevarat

b.

Nici un raspuns nu este corect

c.

False

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           80.         Plenul Consiliului Concurentei este alcătuit dintr-un presedinte, un vicepresedinte si doi consilieri de concurentă :

a.

Adevarat

b.

Fals

c.

Nici un raspuns nu este corect

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           81.         Membrii Plenului Consiliului Concurentei sunt propusi de către Guvern si numiti în functie de către Presedintele României :

a.

Adevarat

b.

Nici un raspuns nu este corect

c.

Fals

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           82.         Membrii Plenului Consiliului Concurentei pot face parte din partide sau formatiuni  politice :

a.

Adevarat

b.

Fals

c.

Nici un raspuns nu este corect

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           83.         Presedintele Consiliului Concurentei poate delega oricărei persoane puteri de reprezentare:

a.

Adevarat

b.

Nici un raspuns nu este corect

c.

Fals

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           84.         Cei mai puternici agenti agenti economici urmăresc să acapareze piata într-un anumit domeniu al productiei de mărfuri sau prestatiilor de servicii :

a.

Nici un raspuns nu este corect

b.Adevarat

b.

False

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           85.         Folosirea unei pozitii dominante în mod abuziv, pe piata românească, de către unul sau mai multi agenti economici, este permisă chiar si prin recurgerea la fapte anticoncurentiale :

a.

Adevarat

b.

Nici un raspuns nu este corect

c.

Fals

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           86.         Ne aflăm în prezenta unei practici anticoncurentiale (dumping) în situatia în care o societate vinde un produs într-o piată competitivă, la o pierdere :

a.

Adevarat

b.

Fals

c.

Nici un raspuns nu este corect

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           87.         Asociatia familială este o formă asociativă lipsită de pesonalitate juridică  care se poate înfiinta la initiativa unei persoane fizice si se constituie din membrii de familie ai acesteia, în temeiul aceluiasi act normativ:

a.

Adevarat

b.

Fals

c.

Nici un raspuns nu este corect

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           88.         Grupurile de interes economic reprezintă o formă asociativă al cărei scop este înlesnirea sau dezvoltarea activitătii economice a membrilor săi, precum si îmbunătătirea rezultatelor activitătii respective

a.

Nici un raspuns nu este corect

b.

Fals

c.

Adevarat

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           89.         În circuitul relatiilor de afaceri, consumatorul care va beneficia de produse/servicii de calitate la preturi mai mici, căutate în conditiile lipsei de lichidităti de pe piată este dezavantajat:

a.

Nici un raspuns nu este corect

b.

Fals

c.

Adevarat

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           90.         Concurenta imperfectă, este situatia de pe piată în care conditiile necesare pentru existenta concurentei perfecte nu sunt satisfăcute.

a.

Adevarat

b.

Fals

c.

Nici un raspuns nu este corect

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           91.         Băncile mari acoperă tot teritoriul national, iar băncile mici se concentrează pe anumite poluri urbane sau cu o densitate a populatiei ridicată:

a.

Adevarat

b.

Nici un raspuns nu este corect

c.

Fals

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           92.         Legea Concurentei prevede sanctiuni care au ca scop descurajarea recurgerii la practici anticoncurentiale de către actorii de pe piată :

a.

Adevarat

b.

Fals

c.

Nici un raspuns nu este corect

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           93.         Cartelul presupune întelegerea prealabilă între firme sau organizatii profesionale, ce au ca scop fixarea preturilor, stabilirea nivelului productiei, împărtirea pietei sau trucarea licitatiilor:

a.

Adevarat

b.

Fals

c.

Nici un raspuns nu este corect

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           94.         Conceptul de ajutor de stat a fost interpretat de Comisie si de Curtea de Justitie în sens restrâns astfel încât el include orice ajutor public, acordat de către autoritătile centrale, precum si ajutoarele acordate de autoritătile locale sau regionale

a.

Nici un raspuns nu este corect

b.

Fals

c.

Adevarat

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           95.         În notiunea de protectie a consumatorului intră: protectia vietii, a sănătătii si a securitătii consumatorilor; protectia intereselor economice ale consumatorilor si protectia juridică

a.

Nici un raspuns nu este corect

b.

Fals

c.

Adevarat

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           96.         Legea Concurentei prevede sanctiuni care au ca scop descurajarea recurgerii la practici anticoncurentiale de către actorii de pe piată.

a.

Nici un raspuns nu este corect

b.

Fals

c.

Adevarat

 

 

ANS: C                    PTS:   1

 

           97.         Ca regulă, marca comunitară este mai importantă decât marca natională si nici marca internatională nu este mai importantă decât marca natională

a.

Adevarat

b.

Fals

c.

Nici un raspuns nu este corect

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           98.         Statele membre au recurs si continuă să recurgă la bariere comerciale netarifare pentru a-si proteja propria economie, aplicând cu succes si rigurozitate regula: apărării si promovării interselor economice proprii :

a.

Adevarat

b.

Fals

c.

Nici un raspuns nu este corect

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

           99.         Cunoasterea drepturilor si obligatiilor părtilor implicate în raportul juridic de concurentă nu prezintă importantă:

a.

Adevarat

b.

Fals

c.

Nici un raspuns nu este corect

 

 

ANS: B                    PTS:   1

 

           100.       Operatorii comerciali au obligatia să comercializeze alimente care sa nu afecteze viata si sănătatea consumatorilor

a.

Adevarat

b.

Nici un raspuns nu este corect

c.

Fals

 

 

ANS: A                   PTS:   1

 

 

 

 

Subiecte dreptul concurentei Anul IV – semestrul II

SUBIECTUL NR. 1

1.                  Enumerați cel puțin 3 drepturi ale consumatorilor reglementate de O.G 21/1992 privind protecția consumatorilor republicată, cu modificările și completările următoare.

Conform art. 3 din OG 21/1992- privind protecția consumatorilor, republicată, cu modificările și completările următoare, principalele drepturi ale consumatorilor sunt:

 Art. 3. - Principalele drepturi ale consumatorilor sunt:

   a) de a fi protejaţi împotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le afecteze drepturile şi interesele legitime;

   b) de a fi informaţi complet, corect şi precis asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea să corespundă cât mai bine nevoilor lor, precum şi de a fi educaţi în calitatea lor de consumatori;

   c) de a avea acces la pieţe care le asigură o gamă variată de produse şi servicii de calitate;

   d) de a fi despăgubiţi pentru pagubele generate de calitatea necorespunzătoare a produselor şi serviciilor, folosind în acest scop mijloace prevăzute de lege;

   e) de a se organiza în asociaţii de consumatori, în scopul apărării intereselor lor.

 

2.      Definiți concurența conform dicționarului comercial

Concurența este definită în dicționarul comercial ca fiind „legea economică obiectivă care îi determină pe producători, intrați în competiție să depună eforturi maxime: tehnice, financiare, manageriale pentru realizarea profitului. Plastic vorbind, concurența este un judecător implacabil care îl condamnă pe producător la progres.

3.      Încercuiți răspunsul corect:

Monopolul:

a.

desemnează situatia în care pe piată există un singur cumpărător

b.

desemnează situatia în care pe piată există un singur vânzător

c.

există monopol atunci când productia este superioară iar preturile sunt inferioare

ANS:   B

4.      Înmatricularea unui Grup de interes economic se efectuează:

a.

în termen de 48 ore de la data pronuntării încheierii judecătorului-delegat prin care se autorizează înmatricularea grupului.

     b.

în termen de 24 ore de la ramanerea definitivă a hotărârii prin care se autorizează înmatricularea grupului

     c.

în termen de 24 ore de la data pronuntării încheierii judecătorului-delegat prin care se autorizează înmatricularea grupului.

ANS:   C

 

 

 

 

 

SUBIECTUL NR. 2        

1.                  Trăsăturile dreptului concurenței sunt:

-          Este o ramură de drept specific economiei, deci un drept economic, pentru că are o finalitate economică și influențează în mod decisiv funcționarea în condiții legale și profitabile a unei afaceri, influețând chiar buna funcționare a economiei de piață la nivel national.

-          Este o ramură de drept multidisciplinară – preia importante instituții din dreptul public (dreptul administrativ, penal) și din dreptul privat (dreptul civil, dreptul afacerilor/comercial etc);

-          Este un drept interventionist – intervin normele, atunci când concurența nu se desfășoară la parametric normali;

-          Este un drept evolutiv, primind influențe de la celelalte ramuri de drept și evoluând odată cu societatea, dar și cu restul disciplinelor din domeniul dreptului, din domeniul economic etc;

-          Este un drept intersubiectiv – reflect evoluția economicului, care îi confer un caracter obiectiv- dar reflect și comportamentul firmelor, profesioniștilor (comercianți), care îi confer caracterul subiectiv.

 

2.      Definiți operatorul economic conform O.G. 21/1992

            În sensul O.G: 21/1992  art. 2 pct. 3, operatorul economic este persoana fizică sau juridică, autorizată, care în cadrul activităţii sale profesionale fabrică, importă, transportă sau comercializează produse ori părţi din acestea sau prestează servicii;

3.      Formele concurentei sunt:

a.

Perfectă, agresivă si neloială

b.

Perfectă, imperfectă si neloială

c.

Pozitivă, negativă si neloială

ANS:   B

                      4. Oligopsonul reprezintă :

a.

un număr mic de firme mari cumpără cea mai mare parte a unei anumite mărfi, marfă care este furnizată de mai multi producători sau ofertanti

b.

un numar mare de firme cumpără cea mai mare parte a unei anumite mărfi, marfă care este furnizată de mai multi producători sau ofertanti

c.

un număr de firme care cumpără cea mai mare parte a unei anumite mărfi, marfă care este furnizată de mai multi producători sau ofertanti

ANS:   A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL NR. 3

  1. Enumerați minim 3 obligații ale operatorilor economici. Sediul materiei.

 

Operatorii economici – subiecte de drept al concurenței sunt operatorii care acționează pe piață.

Noțiunea de operator economic este difinită în Anexa Legii 296/2004 privind Codul consumului astfel: “operator economic este persoana fizic[ sau juridică, autorizată care, în cadrul activității sale profesionale fabrică, importă, depozitează, transportă sau comercializează produse ori părți din acesea sau prestează servicii.

 

  1. Sediul materiei în domeniul concurenței, scopul legii cf. art. 1

            Legea 21/1996 – legea concurenței, art. 1 prevede: “Prezenta lege are drept scop protecţia, menţinerea şi stimularea concurenţei şi a unui mediu concurenţial normal, în vederea promovării intereselor consumatorilor.”

 

3.      Institutii cu atributii de supraveghere a concurentei :

a.

Consiliul Concurentei, Autoritatea Internatională pentru Protectia Consumatorilor, Asociatiile de consumatori, consiliul consultativ

b.

Consiliul Concurentei, Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor, Asociatiile de consumatori, consiliul consultativ

c.

Consiliul Concurentei, Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor, Asociatiile de consumatori, consiliul legislativ

ANS:   B

 

4.      Dumpingul :

a.

Situatia în care o societate vinde un produs într-o piată competitivă la o pierdere

b.

Situatia în care o societate vinde un produs într-o piată competitivă la un supracâstig

c.

Situatia în care o societate vinde mai multe produse pe piată

ANS:   A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL NR. 4

 

1.      Concurența neloială (neleală) definiție și sediul materiei:

 

Constituie concurență neloială (neleală) în sensul art. 2  alin. (1) din  Legea 11/1991 – privind combaterea concurenței neloiale, cu modificările și completările ulterioare - practicile comerciale ale întreprinderii care contravin uzanţelor cinstite şi principiului general al buneicredinţe şi care produc sau pot produce pagube oricăror participanţi la piaţă.

2.                  Obligațiile comercianților stipulată în art.  1 din Legea 11/1991 – privind combaterea concurenței neloiale, cu modificările și completările ulterioare – sunt următoarele: au obligaţia să acţioneze cu respectarea uzanţelor cinstite, în conformitate cu principiul general al bunei credinţe şi cu prezenta lege.

3.      Plenul Consiliului Concurentei este un organ colegial si este format din sapte membri:

 

a.

Un presedinte, doi vicepresedinti si patru consilieri de concurenta.

b.

Un presedinte, trei vicepresedinti si  trei consilieri de concurenta

c.

un presedinte, doi vicepresedinti si trei consilieri de concurenta si un consilier pentru relatia cu Uniunea Europeana

ANS:   A

4.      Pozitia dominantă apare daca:

a.

O societate ce detine o astfel de pozitie, poate fixa preturile sale la nivel concurential, poate sa-si vândă produsele de calitate superioară sau poate să reducă eforturile de inovatie la un nivel inferior celui care ar trebui să existe pe o piată concurentială

b.

Se emite un act normativ la sugestia consilierilor Primului Ministru al Romaniei

c.

O societate ce detine o astfel de pozitie, poate fixa preturile sale la nivel supraconcurential, poate sa-si vândă produsele de calitate inferioară sau poate să reducă eforturile de inovatie la un nivel inferior celui care ar trebui să existe pe o piată concurentială

ANS:   C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 SUBIECTUL NR. 5

1.                  Enumerați cel puțin 3 obligații ale distribuitorilor conform art. 24 din O.G. 21/1992.

În O.G. 21/1992 – art. 7 lit, respectiv art. 24 – Lg. 296-2004, distribuitorii au următoarele obligații:

a) - să se asigure că produsele oferite spre comercializare sunt sigure şi respectă condiţiile prescrise sau declarate;

 b)  - să nu comercializeze produse despre care deţin informaţii sau consideră că pot fi periculoase;

 c)  - să anunţe, imediat, autorităţile publice competente, precum şi producătorul despre existenţa pe piaţă a oricărui produs de care au cunoştinţă că este periculos;

  d) - să retragă de la comercializare produsele la care organele abilitate de lege au constatat că nu îndeplinesc caracteristicile prescrise sau declarate, dacă aceasta constituie singurul mijloc prin care se pot elimina neconformităţile respective;

  e) - să asigure condiţiile tehnice stabilite de producător pe timpul transportului, manipulării, depozitării şi desfacerii produselor;

2.                  Definiți secretul comercial conform Lg. 11/1996

Art. 1 1  lit. d definește secretul comercial ca fiind orice informaţie care, total sau parţial, nu este în general cunoscută sau nu este uşor accesibilă persoanelor din mediul care se ocupă în mod obişnuit cu acest gen de informaţie şi care dobândeşte o valoare comercială prin faptul că este secretă, pentru care deţinătorul legitim a luat măsuri rezonabile ţinând seama de circumstanţe, pentru a fi menţinută în regim de secret; protecţia secretului comercial operează atât timp cât condiţiile enunţate anterior sunt îndeplinite în mod cumulativ;

3.                  Monopsonul:

a.

există mai multi cumpărători si mai multi vânzători

b.

există mai multi cumpărători pentru un anumit bun si un singur vânzător

c.

există un singur cumpărător pentru un anumit bun si multi vânzători pentru acel bun

ANS:   C

 

4.      Subiectii raportului juridic de concurentă sunt :

 

a.

statul, profesionistul, operatorii economici

b.

statul, profesionistul, operatorii economici, Societatile comerciale, societatile transnationale (multinationale), grupurile de interes economic, societatea europeană

c.

statul, profesionistul, operatorii economici, Societatile comerciale, societatile transnationale (multinationale), grupurile de interes economic

ANS:   C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL NR.6

 

  1. Enumerați cel puțin 3 obligații ale producătorilor conform art. 23 din O.G. 21/1992.

Conform cf. art. 23 din Lg 296/2004, producătorii au următoarele obligații:

 a) să răspundă pentru prejudiciul actual şi cel viitor cauzat de produsul cu defect, precum şi pentru cel cauzat ca rezultat cumulat al produsului cu defect cu o acţiune sau o omisiune a unei terţe persoane;

   b) să pună pe piaţă numai produse sigure şi, dacă actele normative în vigoare prevăd, acestea să fie testate şi/sau certificate;

   c) să pună pe piaţă numai produse care respectă condiţiile prescrise sau declarate;

   d) să oprească livrările, respectiv să retragă de pe piaţă sau de la consumatori produsele la care organele abilitate sau specialiştii proprii au constatat neîndeplinirea caracteristicilor prescrise, declarate sau care ar putea afecta viaţa, sănătatea ori securitatea consumatorilor, dacă această măsură constituie singurul mijloc prin care se pot elimina neconformităţile respective;

   e) să asigure, în cursul procesului de producţie, condiţii igienico-sanitare conform normelor sanitare în vigoare.

Conform art. 7 din O.G. 21/1992, producătorii au următoarele obligații:

a)                  să pună pe piaţă numai produse sigure şi, dacă actele normative în vigoare prevăd, acestea să fie testate şi/sau certificate;

b)                   să pună pe piaţă numai produse care respectă condiţiile prescrise sau declarate;

c)                  să oprească livrările, respectiv să retragă de pe piaţă şi/sau de la consumatori produsele la care organele abilitate ori specialiştii proprii au constatat neîndeplinirea caracteristicilor prescrise, declarate sau care ar putea afecta viaţa, sănătatea, securitatea ori interesul economic al consumatorilor, dacă această măsură constituie singurul mijloc prin care se pot elimina neconformităţile respective;

d)                  să asigure, atât pe durata de fabricaţie, cât şi după scoaterea din programul de fabricaţie, pentru perioada cel puţin egală cu durata medie de utilizare, calculată de la data vânzării ultimelor produse, direct sau prin terţi abilitaţi, piesele de schimb aferente şi service-ul necesar produselor de folosinţă îndelungată;

e)                  să folosească în activitatea de producţie şi depozitare spaţii corespunzătoare.

2.                  Definiția grupului de interes economic (G.I.E.):

Grupul de interes economic reprezintă o asociere între două sau mai multe persoane fizice sau juridice, constituită pe o perioadă determinantă, în scopul înlesnirii sau dezvoltării activității economice a membrilor săi, precum și al îmbunătățirii rezultatelor respective.

            3. Abuzul de pozitie dominantă poate consta în:

a.

impunerea, în mod direct sau indirect, a preturilor de vânzare sau de cumpărare sau a altor conditii comerciale inechitabil

b.

limitarea productiei, distributiei sau a dezvoltării tehnologice în avantajul consumatorilor

c.

conditionarea încheierii unor contracte de acceptarea, de către parteneri, a unor clauze stipulând prestatii suplimentare care, prin natura lor si conform uzantelor comerciale, au legătură cu obiectul acestor contracte

ANS:   A

             4. Cartelul :

a.

este acel aranjament între firme concurente, menit să limiteze sau să elimine concurenta dintre ele, cu scopul majorării pretului si beneficiilor întreprinderilor participante, cu producerea avantajelor compensatorii obiective

b.

este acel aranjament între firme concurente, menit să crească concurenta dintre ele, cu scopul micsorării pretului si beneficiilor întreprinderilor participante, fără a produce avantaje compensatorii obiective

c.

este acel aranjament între firme concurente, menit să limiteze sau să elimine concurenta dintre ele, cu scopul majorării pretului si beneficiilor întreprinderilor participante, fără a produce avantaje compensatorii obiective.

ANS:   C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL NR. 7

 

1.                  Enumerați 3 activități comerciale ilicite care atrag răspunderea contravențională sau penală conform Legii 12/1990, republicată cu modificările și completările ulterioare

             Conform art. 1 din Legea 12/1900 privind protejarea populaţiei împotriva unor activităţi de producţie, comerţ sau prestări de servicii iliciteurmătoarele fapte reprezintă activităţi de producţie, comerţ sau prestări de servicii ilicite şi constituie contravenţii, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni:

   a) efectuarea de activităţi de producţie, comerţ sau prestări de servicii, după caz, fără îndeplinirea condiţiilor stabilite prin lege;

   b) vânzarea ambulantă a oricăror mărfuri în alte locuri decât cele autorizate de primării, consilii judeţene sau prefecturi;

   c) condiţionarea vânzării unor mărfuri sau a prestării unor servicii de cumpărarea altor mărfuri ori de prestarea de servicii;

   d) expunerea spre vânzare ori vânzarea de mărfuri sau orice alte produse fără specificarea termenului de valabilitate ori cu termenul de valabilitate expirat;

   e) efectuarea de activităţi de producţie, comerţ sau prestări de servicii, după caz, cu bunuri a căror provenienţă nu este dovedită, în condiţiile legii. Documentele de provenienţă vor însoţi mărfurile, indiferent de locul în care acestea se află, pe timpul transportului, al depozitării sau al comercializării. Prin documente de provenienţă se înţelege, după caz, factura fiscală, factura, avizul de însoţire a mărfii, documentele vamale, factura externă sau orice alte documente stabilite prin lege;

   f) nedeclararea de către operatorii economici la organele fiscale, înainte de aplicare, a adaosurilor comerciale şi a celor de comision;

   g) omisiunea întocmirii şi afişării, în unitate, la locurile de desfacere sau servire, de către operatorii economici a preţurilor şi tarifelor, a categoriei de calitate a produselor sau serviciilor ori, acolo unde este cazul, a listei de preţuri şi tarife;

   h) neexpunerea la vânzare a mărfurilor existente, vânzarea preferenţială, refuzul nejustificat al vânzării acestora sau al prestării de servicii cuprinse în obiectul de activitate al operatorului economic;

   i) acumularea de mărfuri de pe piaţa internă în scopul creării unui deficit pe piaţă şi revânzării lor ulterioare sau al suprimării concurenţei loiale;

   j) depăşirea de către orice operator economic a adaosurilor maxime stabilite prin hotărâri ale Guvernului, la formarea preţurilor de vânzare cu amănuntul;

   k) falsificarea ori substituirea de mărfuri sau orice alte produse, precum şi expunerea spre vânzare ori vânzarea de asemenea bunuri, cunoscând că sunt falsificate sau substituite.

  1. Indicați circuitul relației de afaceri

Economia este cea care stabileste circuitele între diferiti agenti economici, institutii finan-

ciare si administratie, pentru a face ca bunurile si serviciile sa circule pe piata. În acest circu it

economic sunt de remarcat atât componenta interna a relatiilor comerciale, de afaceri între  firmele de aceeasi nationalitate, cât si componenta externa pentru relatiile de afaceri între firme unde intervine elementul de extraneitate, altfel spus, unul din partenerii relatiei contractuale.

            Circuitul relațiilor de afaceri este compus din producători, distribuitori, comercianti si consumatori.

 

3. Consiliul Concurentei adoptă regulamente privitoare la:

a.

Regimul dispenselor, exceptarea unor categorii de întelegeri, decizii ale agentilor economici sau practici concertate, constatarea si aplicarea sanctiunilor prevăzute de prezenta lege

b.

organizarea, functionarea si procedura, autorizarea practicilor concentrate, regimul dispenselor, tarifele pentru notificări, solicitări de dispense, de acces la documentatie si eliberare de copii sau extrase

c.

autorizarea concentrărilor economice, tarifele pentru notificări, solicitări de dispense, de acces la documentatie si eliberare de copii sau extrase.

ANS:A

 

 

4. Concurenta este neloiala:

a.  atunci cand activitatea comerciantului se realizeaza prin folosirea de procedee contrare uzantelor comerciale, iar conduita de afaceri este imorala

b.    atunci cand activitatea comerciantului se realizeaza prin folosirea de procedee dolozive, de natura sa aduca atingere uzantelor comerciale si conduitei morale de afaceri

c.    atunci cand activitatea comerciantului se realizeaza prin folosirea de procedee nelegale, contrare uzantelor comerciale, respectiv unei conduite morale in afaceri.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL 8

  1. Enumerați 3 obligații ale prestatorilor de serviciu cf art. 25 din OG 21/1992.

Conform art. 7 lit c din OG 21/1992 prestatorii de servicii au următoarele obligații:

a) să folosească, în cadrul serviciilor prestate, numai produse şi proceduri sigure şi, după caz, dacă actele normative în vigoare prevăd, acestea să fie testate şi/sau certificate, şi să anunţe imediat existenţa pe piaţă a oricărui produs despre care au cunoştinţă că este periculos;

b) să presteze numai servicii care nu afectează viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora;

c) să respecte condiţiile prescrise sau declarate, precum şi clauzele prevăzute în contracte;

d) să asigure, la prestarea serviciilor nealimentare, condiţii igienice, condiţiile stabilite de producător, de actele normative în vigoare, precum şi cele specifice desfăşurării activităţii;

  Conform art. 25 din Lg 296/2004, prestatorii de servicii au următoarele obligații:

   a) să folosească, în cadrul serviciilor prestate, numai produse şi proceduri sigure şi, după caz, dacă actele normative în vigoare prevăd, acestea să fie testate şi/sau certificate şi să anunţe imediat existenţa pe piaţă a oricărui produs despre care au cunoştinţă că este periculos;

   b) să presteze numai servicii care nu afectează viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora;

   c) să respecte condiţiile prescrise sau declarate, precum şi clauzele prevăzute în contracte;

   d) să asigure, la prestarea serviciilor, condiţiile tehnice stabilite de producător, precum şi condiţiile igienico-sanitare, conform normelor în vigoare;

f)       să răspundă pentru prejudiciul actual şi cel viitor cauzat de serviciul defectuos prestat.

2.Definiți noțiunea de înțelegere:

            Noţiunea de „înţelegere”, reprezintă orice acord consemnat în scris, sau oral, între unul sau mai mulţi agenţi economici, chiar dacă poate fi sau nu executat potrivit legii – nu este necesar ca expresia de voinţă a părţilor să constituie un contract valabil sau obligatoriu potrivit dreptului national.

                     3. Caracterele firmei sunt:

a.

firma poate fi: individualista,sociala,originara (constitutiva), derivata (dobandita de la adevaratul titular)

b.

firma poate fi: individuala- pentru comerciantul persoana fizica, sociala- pentru societatile comerciale, originara (constitutiva), derivata (dobandita de la adevaratul titular)

c.

firma poate fi copiata, cu instiintarea proprietarului i

 

ANS:   B

          4.Societatea se dizolva prin:

a.

inregistrarea societatii in Monitorul Oficial

b.

hotararea adunarii generale, falimentul societatii, declararea nulitatii societatii

c.

fuziunea societatii comerciale

 

 

ANS:  

 

 

SUBIECTUL 9         

 

1.                  Analiza practicilor restrictive prevazute de art 101 si 102 din Tratat. Cele 4 domenii ale politicii concurenței ale U.E. din perspectia practicilor restrictive.

             Tratatul stabilind Comunitatea Europeană (TCE) interzic înțelegerile și practicile concertate care au ca obiect sau efect restricționarea sau denaturarea concurenței pe piața comunitară, precum și abuzurile de poziție dominantă. Condiția comună pentru a fi aplicabile aceste norme comunitare este ca activitățile sau inactivitățile respective să afecteze comerțul între statele membre.

Politicile concurentiale se concentreaza pe patru domenii principale de actiune.

a)                  Eliminarea acordurilor restrictive ale concurentei si a abuzurilor de pozitie dominanta;

b)                   Controlul fuziunii firmelor;

c)                  Liberalizarea sectoarelor economice sub forma de monopol;

d)                  Monitorizarea subventiilor acordate de catre stat;

  1. Definiția consumatorului conform O.G. 21/1992

Art. 2 pct.2 definește consumatorul astfel:” orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care acţionează în scopuri din afara activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale

            3. Sistemul mărcii comunitare:

a.

este reglementat de o directivă comunitară care prevede depunerea unei singure cereri la Oficiul European pentru Mărci (OAMI) care conferă protectie mărcii respective, pentru care s-a obtinut certificatul legal, pe teritoriul statelor membre

b.

reglementat de o directivă comunitară care prevede depunerea unei de cereri la Oficiul European pentru Mărci (OAMI) care conferă protectie mărcii respective, pentru care s-a obtinut certificatul legal, pe teritoriul statelor membre

c.

reglementată de o directivă comunitară care prevede depunerea unei singure cereri la Oficiul European pentru Mărci (OAMI) care conferă protectie mărcii respective, pentru care s-a obtinut certificatul legal, doar pe teritoriul statului respectiv

 

ANS:   A

            4. Etimologia cuvântului concurentă:

a.

latină

b.

greacă

c.

italiană

 

ANS:   A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL 10

1.                  Enumerați 3 categorii de operatori economici care sunt producători economici. Cf. OG 21/1992

Conform OG 21/1992, art. 2, pct. 4 operatorii economici sunt împărțiți în următoarele categorii: producători, distribuitori și prestatori de servicii.

   a) operatorul economic care fabrică un produs finit sau o componentă a unui produs;

   b) operatorul economic care fabrică materie primă;

   c) operatorul economic care îşi aplică denumirea, marca sau un alt semn distinctiv pe produs;

   d) operatorul economic care recondiţionează produsul;

   e) operatorul economic sau distribuitorul care prin activitatea sa modifică caracteristicile produsului;

 

2.                  Definiți paguba conform OG 21/1992

În art. 2 pct. 12 din OG 12/1992 paguba este definită: prejudiciul creat consumatorului prin utilizarea unui produs periculos sau a unui produs cu defecte, precum şi cel creat de servicii necorespunzătoare furnizate de prestator. Prejudiciul poate fi material, vătămarea integrităţii corporale sau a sănătăţii, precum şi pierderea vieţii. În cazul utilizării unui produs cu defecte, se consideră pagubă deteriorarea sau distrugerea oricărui bun, altul decât produsul cu defecte, cu condiţia ca bunul respectiv să fie în mod normal destinat folosinţei sau consumului privat şi să fi fost folosit de persoana prejudiciată pentru uz sau consum personal, iar valoarea pagubei să nu fie mai mică de 200 lei;

            3. Sediul grupului de interes economic trebuie stabilit:

a.

fie la locul in care se afla administratia centrala a grupului sau a unuia dintre membrii grupului

b.

fie la locul in care se afla administratia centrala a unuia dintre membrii grupului

c.

la locul in care se afla o sucursala a grupului de interes economic

ANS:   A

             4. Efectele clauzelor contractuale abuzive:

a.

nu produc efecte asupra consumatorului, iar contractul se derulează în continuare, cu acordul consumatorului, numai dacă după eliminarea acestora mai poate continua

b.

contractul încetează de drept

c.

produc efecte asupra consumatorului iar contractul se derulează în continuare fără acordul acestuia

ANS:   A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL 11

 

  1. Obligațiile operatorilor economici în art. 8 din OG 21/1992.

Legea 296-2004-   Art. 8. - Operatorii economici sunt obligaţi să pună pe piaţă numai produse sau servicii sigure, care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, să se comporte în mod corect în relaţiile cu consumatorii şi să nu folosească practici comerciale abuzive.

  1. Definiți prestatorul conform OG 21/1992

Art. 2 pct. 7-  prestator - operatorul economic care furnizează servicii;

            3. Principiile dreptului concurentei:

a.

principiul liberei concurente, principiul eticii profesionale, principiul eficacitătii

b.

principiul liberei concurente, principiul eticii concurentiale, principiul eficacitătii

c.

principiul liberei concurente, principiul eticii concurentiale, principiul echitabilitătii

 

ANS:   B

            4. Protectia internatională a mărcilor se realizează prin următoarele sisteme:

a.

sistemul înregistrării si protectiei nationale, sistemul de la Madrid, sistemul de la Maastricht

b.

sistemul înregistrării si protectiei nationale, sistemul de la Madrid, sistemul mărcii comunitare

c.

sistemul de la Madrid, sistemul mărcii comunitare

 

ANS:   B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL 12

 

1.                  Raporturile dreptului concurenței cu alte ramuri de drept. Delimitare, Enumerare

Delimitarea dreptului concurenței de alte ramuri de drept:

a)                  Dreptul concurenței are strânse legături cu dreptul civil – majoritatea practicilor restrictive sau abuzive de concurenta sunt rezolvate pe calea actiunilor civile

b)                  Dreptul concurenței are strânse legături cu dreptul penal – component penala a fost mereu prezenta in relatiile de afaceri, exemplu concludent il reprezinta raspunderea penala a persoanei juridice, subiect analizat in cursul dreptul afacerilor

c)                  Dreptul concurenței are strânse legături cu dreptul afacerilor/comercial – relatii dintre comercianti, comercianti si consumatori si comercianti si prepusii lor; elemente de protectie a marcii ca element al fondului de comert, relatia firma-vad comercial.

2.                  Indicați actul normative care reglementează drepturile consumatorilor în situația contractelor cu clauze considerate abuzive:

Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori,republicată, cu modificările și completările ulterioare;

OG 21/1992 privind protecția consumatorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

Lg 196/2004 privind Codul consumului, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

             3. OMPI îsi are sediul :

a.

la Sorbona

b.

la Geneva

c.

la Madrid

ANS:   B

         4. În notiunea de protectie a consumatorului intră :

a.

protectia vietii, a sănătătii si a securitătii consumatorilor, protectia intereselor economice ale consumatorilor si protectia juridică

b.

protectia vietii, a integritătii corporale, protectia intereselor economice ale consumatorilor si protectia juridică

c.

protectia vietii, a sănătătii si a securitătii consumatorilor protectia intereselor economice ale consumatorilor si protectia lor fizică

ANS:   A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL 13

1.Principiile dreptului concurenței. Enumerare și prezentare succintă:

Principiul liberei concurențe – art. 135 Constituția României – Economia României este o economie bazată pe economia de piață bazată pe libera inițiativă și concureță, care constă în libertatea fiecărui agent economic de a își stabili strategia, momentul când intră sau iese de pe piață, precum și mijloacele pe care le consideră potrivite pentru câștigarea competiției în raport cu alți parteneri de afaceri.

Principiul eticii concurențiale – comercianții sunt obligați să își exercite activitatea cu bună-credință, potrivit uzanțelor cinstite, cu respectarea intereselor consumatorilor și a cerințelor concurenței loiale.

Principiul eficacității – toate normele dreptului concurenței sunt subordinate exclusive obictivelor economice exercitate de operatorii de pe piață. Acest principiu confirm legătura indisolubilă a dreptului concurenței cu dreptul afacerilor.

2.Definiți profesionistul. Sediul materiei.

Legea nr. 71/2011, art. 8


(1) Notiunea de profesionist prevazuta la art. 3 din Codul civil include categoriile de comerciant, intreprinzator, operator economic, precum si orice alte persoane autorizate sa desfasoare activitati economice sau profesionale, astfel cum aceste notiuni sunt prevazute de lege, la data intrarii in vigoare a Codului civil. 
(2) In toate actele normative in vigoare, expresiile "acte de comert", respectiv "fapte de comert" se inlocuiesc cu expresia "activitati de productie, comert sau prestari de servicii". 

            3. Consumatorul:

a.

orice persoană fizică sau persoană juridică, care actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale

b.

doar o persoană juridică, care actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale

c.

orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociatii, care actionează în scopuri din afara activitătii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale

ANS:   C

         4. Cartelul este:

a.

este acel aranjament între firme concurente, menit să limiteze sau să elimine concurenta dintre ele, cu scopul majorării pretului si beneficiilor întreprinderilor participante, cu producerea avantajelor compensatorii obiective

b.

este acel aranjament între firme concurente, menit să crească concurenta dintre ele, cu scopul micsorării pretului si beneficiilor întreprinderilor participante, fără a produce avantaje compensatorii obiective

c.

este acel aranjament între firme concurente, menit să limiteze sau să elimine concurenta dintre ele, cu scopul majorării pretului si beneficiilor întreprinderilor participante, fără a produce avantaje compensatorii obiective.

ANS:   C

 

 

 

 

SUBIECTUL 14

 

  1. Natura abuzivă a unei clauze contractuale, evaluarea naturii abuzive a clauzelor.

Legea 193/2000 - privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori

            Clauza contractuală care nu a fost negociată direct cu consumatorul va fi considerată abuzivă dacă, prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor.

   Natura abuzivă a unei clauze contractuale se evaluează în funcţie de:

   a) natura produselor sau a serviciilor care fac obiectul contractului la momentul încheierii acestuia;

   b) toţi factorii care au determinat încheierea contractului;

         c)alte clauze ale contractului sau ale altor contracte de care acesta depinde.

2. Ajutorul de stat. Sediul materiei și formele

La nivel national, principalul act legislative îl OUG 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996.

La nivel comunitar, principala legislație este reprezentată de Tratatul CE, Tratatul CECO (Comunitatea Europeană a Cărbunelui și Oțelului)

Transferurile financiare care constituie ajutor pot lua mai multe forme: subvenţii sau reducerea dobânzii, garanţii pentru împrumuturi, provizioane aferente metodei de amortizare accelerată, injecţii de capital, scutiri fiscale etc.

3. Abuzul de pozitie dominantă poate consta în:

a.

impunerea, în mod direct sau indirect, a preturilor de vânzare sau de cumpărare sau a altor conditii comerciale inechitabil

b.

limitarea productiei, distributiei sau a dezvoltării tehnologice în avantajul consumatorilor

c.

conditionarea încheierii unor contracte de acceptarea, de către parteneri, a unor clauze stipulând prestatii suplimentare care, prin natura lor si conform uzantelor comerciale, au legătură cu obiectul acestor contracte

ANS:   A

4.Subiectii raportului juridic de concurentă sunt :

 

a.

statul, profesionistul, operatorii economici

b.

statul, profesionistul, operatorii economici, Societatile comerciale, societatile transnationale (multinationale), grupurile de interes economic, societatea europeană

c.

statul, profesionistul, operatorii economici, Societatile comerciale, societatile transnationale (multinationale), grupurile de interes economic

ANS:   C

 

 

 

 

SUBIECTUL NR. 15

 

  1. Enumerați cel puțin 3 instituții naționale cu atribuții în supravegherea concurenței:

-          Consiliul Concurenței, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, Asociațiile de consumatori, Consiliul consultative.

  1. Definiți noțiunea de operator economic cf Lg. 296/2004 .

Noțiunea de operator economic nu este definită în Lg. 296/2004 – privind Codul consumului.

Este definită în OG 21/1992  art. 3 și reprezintă  persoana fizică sau juridică, autorizată, care în cadrul activităţii sale profesionale fabrică, importă, transportă sau comercializează produse ori părţi din acestea sau prestează servicii;

          3. Oligopolul:

a.

reprezintă o structură de piată caracterizată printr-un numar mare de vânzători

b.

reprezintă o structură de piată caracterizată printr-un număr foarte limitat de vânzători

c.

reprezintă o structură de piată caracterizată prin existenta mai multor vânzători si cumpărători

                ANS:  B

          4. Concurenta neloială:

a.

Este concurenta ilegală care se abate de la regulile subiective ale concurentei loiale, în special prin practicarea de preturi de dumping, urmate de preturi de monopol. ”

b.

Este concurenta ilegală care se abate de la regulile obiective ale concurentei loiale, în special prin practicarea de preturi de dumping, urmate de preturi de monopol. ”

c.

Este concurenta care se abate de la regulile obiective ale concurentei loiale, în special prin practicarea de preturi de dumping, urmate de preturi de monopol. ”

 

 

ANS:   B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL 16

 

  1. Enumerați cel puțin 3 forme ale societăților comerciale reglementate în legislația națională

Lg. 31/1990 privind societățile comerciale art. 2 – societățile comerciale se vor constitui în una dintre următoarele forme:

a)      Societate în nume colectiv;

b)      Societate în comandită simplă

c)      Societate pe acțiuni;

d)      Societate în comandită pe acțiuni

e)      Societate cu răspundere limitată.

2.                  Definiți viciul ascuns cf. OG 21/1992

Art. 2 pct. 21 - viciu ascuns - deficienţa calitativă a unui produs livrat sau a unui serviciu prestat care nu a fost cunoscută şi nici nu putea fi cunoscută de către consumator prin mijloacele obişnuite de verificare;

           3. Concurenta poate fi întâlnită în:

a.

Economie, sport, natura, geometrie

b.

Drept, economie, sport, natura, geometrie

c.

Sport, natura, economie

ANS:   B

          4. Legea concurentei reglementeaza:

a.

Intelegerile si practicile concertate, abuzul de pozitie dominanta, controlul concentrarilor economice

b.

Intelegeri si practici concentrate, abuzul de pozitie dominanta, concentrarile economice

c.

Abuzul de pozitie dominanta, concentrarile economice

ANS:   A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL 17

 

  1. Enumerați cel puțin 3 situații de abuz de poziție dominant

Legea 21/1996 – legea concurenței – art. 6 :  Art. 6. - (1) Este interzisă folosirea în mod abuziv de către una sau mai multe întreprinderi a unei poziţii dominante deţinute pe piaţa românească sau pe o parte substanţială a acesteia. Aceste practici abuzive pot consta în special în:

   a) impunerea, în mod direct sau indirect, a unor preţuri inechitabile de vânzare ori de cumpărare sau a altor condiţii inechitabile de tranzacţionare şi refuzul de a trata cu anumiţi furnizori ori beneficiari;

   b) limitarea producţiei, comercializării sau dezvoltării tehnologice în dezavantajul consumatorilor;

   c) aplicarea în raporturile cu partenerii comerciali a unor condiţii inegale la prestaţii echivalente, provocând, în acest fel, unora dintre ei un dezavantaj concurenţial;

2.                  Societatea europeană. Sediul materiei în legislația națională și europeană:

În legislația națională este reglementată de Lg. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

În legislația europeană principalul act normativ îl constituie Regulamentul Consiliului (CE) nr. 2157/2001 privind statutul societatii europene.

3.                  Operatorii comerciali:

a)                  au obligatia să comercializeze alimente indifferent de calitate

b)                  au obligatia să comercializeze alimente expirate

c)                  au obligatia să comercializeze alimente care sa nu afecteze viata si sănătatea consumatorilor

ANS:C

 4. Cunoasterea drepturilor si obligatiilor părtilor implicate în raportul juridic de concurentă nu prezintă importantă:

a.

Adevarat

b.

Fals

c.

Nici un raspuns nu este corect

ANS:   B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL  NR. 18

 

1.                  Enumerați cel puțin 3 societăți transnaționale cunoscute:

Orange, Pepsi, Coca-Cola, IBM etc

2.                  Definiți declarația de conformitate cf.  OG 21/1992

Art. 2 pct 15 - declaraţia făcută de către un producător sau un prestator, prin care acesta informează, pe propria răspundere, despre faptul că un produs sau un serviciu este conform cu un document tehnic normativ;

          3. Principiul liberei concurente este reglementat de:

a.

art 135 Constitutia României

b.

art 135 Legea Concurentei

c.

art 135 Codul Consumatorului

ANS:   A

 4. Sucursala :

a.

Este reglementată în articolul 43 din Noul Cod Civil

b.

Este reglementată în articolul 45 din legea 31/1990 privind societătile comerciale, republicată, cu modificările si completările ulterioare

c.

Este reglementată în articolul 43 din legea 31/1990 privind societătile comerciale, republicată, cu modificările si completările ulterioare

 

ANS:   C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL 19

 

1.      G.I.E. – noțiune, definiție, sediul materiei.

 Noțiune :

-          Creație a dreptului francez, apărute din nevoia de a face față concurenței internaționale;

-          Se constituie prin contract, încheiat în formă autentică, numit act constitutiv;

-          Dobândesc personalitate juridică odată cu înmatricularea în Registrul Comerțului;

-          Dobândesc și calitatea de comerciant dacă obiectul de activitate are character comerial.

Definiție: Grupul de interes economic reprezintă o asociere între două sau mai multe persoane fizice sau juridice, constituită pe o perioadă determinate,în scopul înlesnirii sau dezvoltării activității economice a membrilor săi, precum și al îmbunătățirii rezultatelor activității respective.

Sediul materiei în dreptul intern: Lg. 161/2003 – privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și ăn mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției.

2.Formele concurenței. Clasificare

 

Concurența perfectădescrie o formă ipotetică a pieței în care niciun producător sau consummator nu are puterea de a influența prețurile pe piată. Este o terorie absolute deoarece nu există exemple de piață perfect competitivă.

Concurența imperfectă - Forme de concurență imperfectă:

-                      Monopol, situație în care există un singur vânzător al unui bun economic.

-                      Oligopol, situație în care există un număr redus de vânzători ai unui bun economic.

-                      Concurență monopolistică, situație în care există mulți vânzători de bunuri total diferite.

-                      Monopson, situație în care există un singur cumpărător al unui bun economic.

-                      Oligopson, situație în care există un număr restrâns de cumpărători ai unui bun economic.

Concurența neloială – intervine atunci când activitatea comerciantului se realizează prin folosirea de procedee nelegale, contrare uzanțelor comerciale, respective unei conduit morale în afaceri.

          3. Formele de concurentă imperfectă sunt:

a.

Monopolul, oligopolul, concurenta neloială, monopsonul, oligopsonul

b.

Monopolul , oligopsonul, concurenta monopolistică

c.

Monopolul, oligopolul, concurenta monopolistică, monopsonul, oligopsonul

 

ANS:   C

          4. Câte institutii de credit activează în sectorul bancar din România :

a.

50

b.

20

c.

30

 

 

ANS:   C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL 20

 

1.Enumerați cel puțin 3 situații în care tribunalul poate declara nulitatea unui GIE înmatriculat în Registrul comerțului:

Lg. 161/2003    Art. 142. - Nulitatea unui grup de interes economic înmatriculat în registrul comerţului poate fi declarată de tribunal numai atunci când:

   a) lipseşte actul constitutiv sau când acesta nu a fost încheiat în formă autentică;

   b) toţi fondatorii au fost, potrivit legii, incapabili, la data constituirii grupului;

   c) obiectul de activitate al grupului este ilicit sau contrar ordinii publice;

   d) lipseşte încheierea judecătorului-delegat de înmatriculare a grupului;

   e) lipseşte autorizarea legală administrativă de constituire a grupului, în cazurile în care această autorizare este prevăzută în legile speciale pentru desfăşurarea anumitor activităţi, precum cea bancară sau de asigurări;

   f) actul constitutiv nu prevede denumirea, sediul şi obiectul de activitate al grupului.

2.      Sediul materiei în legislația națională pt GIE national și european

Grupul european de interes economic – Lg.  161/2003 – art. 232-237.

Grupul national de interes economic – Lg. 161/2003 – art. Începând cu art. 118

          3. Consiliul Concurentei:

a.

adoptă regulamente si instructiuni, emite directive, ia decizii si formulează cereri, face recomandări si elaborează rapoarte în aplicarea prevederilor legii concurentei.

b.

adoptă regulamente si instructiuni, emite ordine, ia decizii si elaborează avize, face recomandări si elaborează rapoarte în aplicarea prevederilor legii concurentei.

c.

adoptă reguli si instructiuni, emite ordine, formulează avize, face recomandări si elaborează rapoarte în aplicarea prevederilor legii concurentei.

ANS:   B

 

4.Tratatul European în vigoare care reglementează concurența este:

a) Constituția U.E;

b) Tratatul de la Maastricht;

c) Tratatul de la Lisabona

ANS:C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL NR. 21

 

1.      Enumerați cel puțin 3 funcții ale prețurilor:

Principalele funcții ale prețurilor sunt:

a)      Funcția de corelare a ofertei cu cererea;

b)      Funcția de calcul sau de măsurare a cheltuielilor și rezultatelor;

c)      Funcția de recuperare a costurilor și de restituire a veniturilor;

d)      Funcția de stimulare a agenților economici.

2.      Rolul Comisiei Europene în domeniul concurenței:

Comisia Europeană asigură buna aplicare a normelor UE în domeniul concurenţei.

Rolul acestei instituţii este, în principal, monitorizarea şi, unde este cazul, blocarea:

a)       acordurilor anticoncurenţiale (în special a cartelurilor)

b)       abuzurilor de poziţie dominantă

c)       fuziunilor şi achiziţiilor

d)       ajutoarelor de stat.

                       3.Prin ordinele emise de Consiliul Concurentei se stabilesc:

a.

plafoanele valorice revizuibile periodic

b.

prorogarea de dispensă

c.

punerea în aplicare a reglementărilor adoptate de către Guvern

ANS:   A

          4. Formele de concurentă imperfectă sunt:

a.

Monopolul, oligopolul, concurenta neloială, monopsonul, oligopsonul

b.

Monopolul , oligopsonul, concurenta monopolistică

c.

Monopolul, oligopolul, concurenta monopolistică, monopsonul, oligopsonul

 

ANS:   C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL NR. 22

 

1.                  Cartelul. Definiția în legislația americană, clasificare, analiză comparative între formele cartelurilor

În legislația americană cartelul, este definit astfel: o înțelegere este un accord formal între firmele concurente. Este o organizație formală în cazul în care există un număr mic de vânzători și implică, de obicei, produse omogene.

Membrii cartelului pot conveni asupra unor aspecte, precum fixarea prețurilor, cotele de piață, alocarea clienților etc.  Scopul unei astfel de înțelegeri secrete este de a crește profiturile prin reducerea concurenței, entru membrii individuali din cartel.

Clasificare:

a)      Carteluri private

b)      Carteluri publice.

Analiza comparative între formele cartelurilor.

            Scopul cartelurilor private este acela de a beneficia doar acei indivizi care o compun, pe când cartelurile publice (în teorie) lucrează pentru a trece la beneficiile populației ca un întreg.

2.      Categorii de prețuri în practica economică:

În practica economică se întâlnesc două mari categorii de prețuri:

a)      Prețuri de aprovizionare (preț de achiziție, preț negociat, preț cu ridicata, preț de import, preț de livrare al importatorului, preț de vânzare al firmei de comerț cu ridicata, prețul bursei)

b)      Prețuri de vânzare (prețul de vânzare al producătorilor, al importatorilor, al firmelor de comerț cu ridicata și cu amănuntul)

           3. Deciziile :

a.

sunt acte individuale de administrare, gestiune si disciplină externă, de aplicare de sanctiuni, de autorizare, de acordare si de prorogare de dispense

b.

sunt acte individuale de administrare, gestiune si disciplină internă, de aplicare de sanctiuni, de autorizare, de acordare si de prorogare de dispense

c.

sunt acte individuale de administrare, gestiune si disciplină internă, de aplicare de sanctiuni, de autorizare, de acordare si de prorogare de competentă

ANS:   B

          4. Principiul eticii concurentiale este reglementat in:

a.

art 5 din Legea concurentei nr. 21/1996  republicată, cu modificările si completările ulterioare

b.

art 1 din Legea concurentei nr. 21/1996  republicată, cu modificările si completările ulterioare

c.

art 1 din Codul consumului

ANS:   B

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL 23

 

1.      Enumerați cel puțin 3 modalități de dizolvare GIE:

GIE se dizolvă prin:

a)      Epirarea timpului stabilit pentru durata grupului;

b)      Declararea nulității grupului;

c)      Declararea falimentului grupului

2.      Piața relevantă se poate defini pornind de la 3 principali determinanți: Piața produsului, piața geografică, piața temporală. Definiți și detaliați

            Piața temporală vizează schimbările structural suferite în timp de către o piată, cum ar fi volatilitatea anumitor piete generate fie de factorii de mediu, fie de modificările survenite în preferințele consumatorilor.

            Piața relevană este esențială pentru stabilirea unui abuz de poziție dominantă deoarece poziția dominant se determină întotdeauna prin raportarea la un segment de piață, circumscris de piața produsului și piața geografică

            Piața produsului cuprinde toate produsele care sunt considerate de cumpărători ca interschimbabile sau substituite, datorită caracteristicilor, prețului și utilizării de date.

            Piața geografică relevantă – cuprinde zona în care sunt localizați agenții economici implicați în distribuirea produselor incluse în piața produsului, care în condițiile de concurență sunt sufficient de omogene și poate fi distinsă de zonele învecinate pe baza condițiilor de concurență diferite.

3.      Monopsonul:

a.

există mai multi cumpărători si mai multi vânzători

b.

există mai multi cumpărători pentru un anumit bun si un singur vânzător

c.

există un singur cumpărător pentru un anumit bun si multi vânzători pentru acel bun

ANS:   C

          4. Capitolul de negociere pe domeniul concurentei este :

a.

capitolul 6

b.

capitolul 5

c.

Capitolul 11

ANS:   A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL NR. 24

 

1.Enumerați cel puțin 3 situații de abuz de poziție dominantă:

a) impunerea, în mod direct sau indirect, a prețurilor de vânzare sau de cumpărare sau a altor condiții comerciale inechitabile;

b) limitarea producției, distribuției sau a dezvoltării tehnologice în dezavantajul consumatorilor;

c) aplicarea, în privința partenerilor comerciali, a unor condiții inegale la tranzacții echivalente, provocând în acest fel, unor dintre ei, un dezavantaj în poziția concurențială.

2. Concentrarea economică. Sediul materiei și definiție:

Sediul materiei: Legea 21/1996- legea concurenței – art. 9-13

Definiție: Concentrarea economică se realizează prin orice act juridic, indiferent de forma acestuia şi care, fie operează transferul proprietăţii sau al folosinţei asupra totalităţii ori a unei părţi a bunurilor, drepturilor şi obligaţiilor unui agent economic, fie are ca obiect sau ca efect să permită unui agent economic ori unei grupări de agenţi economici de a exercita, direct sau indirect, o influenţă determinantă asupra unui alt agent economic sau mai multor alţi agenţi economici.”

3.Formele concurentei sunt:

a.

Perfectă, agresivă si neloială

b.

Perfectă, imperfectă si neloială

c.

Pozitivă, negativă si neloială

ANS:   B

          4. Constituie activitati comerciale ilicite si atrag raspunderea contraventionala sau penala, dupa caz, fata de cei care le-au savarsit, urmatoarele fapte:

a.

conditionarea vanzarii unor marfuri de cumpararea altor marfuri;

b.

vanzarea ambulanta a oricaror marfuri in alte locuri decat cele autorizate de Parlament;

c.

declararea de catre agentii economici la organele fiscale, inainte de aplicare, a adaosurilor comerciale si a celor de comision;

ANS:   A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUBIECTUL NR. 25

 

1.                  Numiți actul normativ și cel puțin 3 obiective ale statului în materia producției consumatorului care se realizează prin autoritatea centrală în domeniu:

Legea 296/2004 – Codul consumului.

Art. 5 - Statul, prin autoritatea centrală cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor, are drept obiective:

   a) protecţia consumatorilor împotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le afecteze drepturile şi interesele legitime;

   b) promovarea şi protecţia intereselor economice ale consumatorilor;

   c) accesul consumatorilor la informaţii complete, corecte şi precise asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea să corespundă cât mai bine nevoilor lor;

   d) educarea consumatorilor;

   e) despăgubirea efectivă a consumatorilor;

   f) sprijinirea consumatorilor sau a altor grupuri sau organizaţii reprezentative de a se organiza, pentru a-şi expune opiniile în procesele de luare a unei decizii care îi priveşte;

   g) promovarea cooperării internaţionale în domeniul protecţiei consumatorilor şi participarea la schimburile rapide de informaţii;

h)prevenirea şi combaterea, prin toate mijloacele, a practicilor comerciale abuzive şi a prestării serviciilor, inclusiv a celor financiare care pot afecta interesele economice ale consumatorilor.

 

  1. Concentrarea de salvare/fuziune de salvare. Noțiune și conținut:

Concentrarea de salvare (Fuziune de salvare) este o noțiune denumită și „apărarea întreprinderii aflate în mare dificultate”, care permite Comisiei să autorizeze o operațiune de concentrare, chiar dacă aceasta conduce la crearea sau întărirea unei poziții dominante, cu condiția să nu existe nici o legatură de cauzalitate între operațiunea de concentrare și poziția dominantă, adică operațiunea de concentrare să nu antreneze deteriorarea structurii concurențiale a pieței. (Lg. 21/1996- legea concurenței). Comisia a pus la punct urmatoarele criterii pentru aplicarea conceptului de ,,concentrare de salvare”:

(1) intreprinderea de achizitionat trebuie sa fie ,,falimentara”( adica, ea ar disparea oricum de pe piata)

(2) nu exista un alt cumparator care sa poata propune o solutie mai putin daunatoare pentru concurenta

(3) intreprinderea achizitoare ar prelua, oricare ar fi aceasta, cota de piata a intreprinderii achizitionate, ori activele sale ar disparea inevitabil de pe piata, daca n-ar fi preluata de o alta intreprindere. Pana in prezent, notiunea de ,,concentrare de salvare” a fost aplicata rar.

               3. Elementele corporale ale fondului de comert:

a.

bunuri imobile prin natura lor, bunuri mobile corporale, produsele (mărfurile) rezultate din activitatea comercială

b.

Firma, emblema, clientela, vadul comercial, brevetele de inventii, mărcile si indicatiilor geografice, dreptul de autor

c.

Bunuri imobile, bunuri mobile corporale, mărfurile

ANS:   A

          4. Firma unui comerciant persoană fizică:

a.

Se compune din numele si prenumele reunite ale comerciantului

b.

Se compune din numele comerciantului scris în întregime sau din numele si initiala prenumelui acestuia

c.

Se compune din numele comerciantului scris în întregime

 

 

ANS:   B