|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
·10 din 10 puncte
|
|
||
|
Tratatul de la Maastricht: Answer |
|
|
|
|
·0 din 10 puncte
|
|
||
|
Dreptul la libera circulaþie a persoanelor în Uniunea Europeanã este
limitat Answer |
|
|
|
|
·10 din 10 puncte
|
|
||
|
Intre competentele exclusive
ale Uniunii fac parte: Answer |
|
|
|
|
·0 din 10 puncte
|
|
||
|
Procedura legislativã ordinarã se realizeaza de
catre: Answer |
|
|
|
|
·0 din 10 puncte
|
|
||
|
Carta
Drepturilor fundamentale a Uniunii Europene reglementeazã: Answer |
|
|
|
|
·0 din 10 puncte
|
|
||
|
Cetatenii sunt reprezentati direct, la nivelul
Uniunii Europene, in: Answer |
|
|
|
|
·0 din 10 puncte
|
|
||
|
Criteriile
de convergenþã reprezintã: Answer |
|
|
|
|
·0 din 10 puncte
|
|
||
|
Din
conþinutul liberei circulaþii a mãrfurilor, face parte: Answer |
|
|
|
|
·0 din 10 puncte
|
|
||
|
Intre competentele partajate
ale Uniunii fac parte: Answer |
|
|
|
|
·10 din 10 puncte
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
·0 din 5 puncte
|
|
||
|
Libera
circulaþie a perssoanelor în Uniunea Europeanã poate fi exercitatã Answer |
|
|
|
|
·0 din 5 puncte
|
|
||
|
Cetatenii sunt reprezentati direct, la nivelul
Uniunii Europene, in: Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Delimitarea
competenþelor Uniunii are la bazã: Answer |
|
|
|
|
·0 din 5 puncte
|
|
||
|
Consiliul
European este format din Answer |
|
|
|
|
·0 din 5 puncte
|
|
||
|
Fondurile
structurale ale Uniunii Europene sunt gestionate de: Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
La aceasta data Uniunea Europeana are un numar de: Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Aplicabilitatea directã a dreptului Uniunii Europene se referã la: Answer |
|
|
|
|
·0 din 5 puncte
|
|
||
|
Curtea de Justitie a Uniunii Europene cuprinde: Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Principiul subsidiaritatii: Answer |
|
|
|
|
·0 din 5 puncte
|
|
||
|
Procedura
legislativã ordinarã a fost introdusã prin: Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Principiul
subsidiaritãþii în dreptul comunitar presupune: Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Procedura
legislativã ordinarã a fost introdusã prin: Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Consiliul
European Answer |
|
|
|
|
·0 din 5 puncte
|
|
||
|
Orientãrile
politice ºi direcþiile strategice ale Uniunii sunt elaborate de Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Ce competenþe exercitã Curtea de Justiþie a Uniunii Europene? Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Conform Tratatului de la Lisabona Institutiile Uniunii Europene sunt Answer |
|
|
|
|
·0 din 5 puncte
|
|
||
|
Regulamentele
au urmãtoarele caracteristici:: Answer |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Reglementãrile Uniunii Europene sunt obligatorii pentru: Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Mediatorul
european este numit de: Answer |
|
|
|
|
·0 din 5 puncte
|
|
||
|
Regimul
juridic al deciziilor Uniunii Europene se caracterizeazã prin urmãtoarele
elemente esenþiale: Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Procedura
legislativã ordinarã înlocuieºte: Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Conform Tratatului de la Lisabona Institutiile Uniunii Europene sunt Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Dreptul la libera circulaþie a persoanelor în Uniunea Europeanã este
limitat Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Concurenþa
comunitarã include: Answer |
|
|
|
|
·0 din 5 puncte
|
|
||
|
Sunt
izvoare primare ale dreptului Uniunii Europene: Answer |
|
|
|
|
·0 din 5 puncte
|
|
||
|
În cazul nerespectãrii de cãtre un stat membru a atribuþiilor asumare
atrage: Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Arhitectura comunitarã structuratã pe piloni comunitari a fost introdusã
prin: Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Ce competenþe exercitã Curtea de Justiþie a Uniunii Europene? Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Libera circulaþie
a serviciilor include: Answer |
|
|
|
|
·0 din 5 puncte
|
|
||
|
Care este
instanþa care soluþioneazã litigiile dintre funcþionarii comuntarã ºi
instituþiile din care fac parte? Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Libertatea de circulatie a
lucratorilor implicã: Answer |
|
|
|
|
·0 din 5 puncte
|
|
||
|
Din domeniile acþiunii de sprijinire, sau coordonare a statelor membre de
cãtre Uniunea Europeanã fac parte: Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Consiliul
European Answer |
|
|
|
|
·0 din 5 puncte
|
|
||
|
Curtea de Justitie a Uniunii Europene cuprinde: Answer |
|
|
|
|
·5 din 5 puncte
|
|
||
|
Parlamentul european exercitã în cadrul Uniunii Europene: Answer |
|
|
|
|
Facultatea de Drept si
Administratie Publica - Specializarea DREPT
Drept European (Dreptul
Uniunii Europene) – Grile examen
TRUE/FALSE
1. Primele
izvoare primare ale dreptului Uniunii Europene sunt tratatele institutive,
respectiv: Tratatul CECA de la Paris (1951) si Tratatele de la Roma semnate in
1957.
A
2. Izvoarele
primare ale dreptului Uniunii Europene sunt actele normative ale Uniunii
Europene, altele decat tratatele incheiate si ratificate de statele membre
F
3. Tratatul
instituind o Constitutie pentru Europa este izvor primar al dreptului Uniunii
Europene.
F
4. Tratatul
instituind o Constitutie pentru Europa a fost semnat si a intrat in vigoare la
sfarsitul anului 2004.
F
5. Tratatele
de la Amsterdam si Nisa nu sunt izvoare primare ale dreptului Uniunii Europene.
F
6. Prin
Tratatele de la Roma, semnate in 1957 au fost constituite Comunitatea Economica
Europeana (CEE) si Comunitatea Europeana a Energiei Atomice (CEEA sau Euratom).
A
7. Actele
adoptate de catre institutiile Uniunii Europene in aplicarea tratatelor
formeaza categoria izvoarele secundare ale dreptului Uniunii Europene.
A
8. Dreptul
Uniunii Europene este integrat de plin drept in ordinea juridica a fiecaruia
dintre statele membre.
A
9. Desi
directivele si regulamentele nu pot sa contravina izvoarelor primare ale
Uniunii, in situatii speciale deciziile, ca acte normative ale Uniunii
Europene, pot sa contravina izvoarelor primare.
F
10. Judecatorul
national este obligat sa aplice actele normative ale Uniunii Europene, de la
data intrarii acestora in vigoare, ca pe propriile norme nationale.
A
11. Dreptul
Uniunii Europene are un caracter unitar, ridicandu-se deasupra diversitatii
contextelor nationale. Dreptul Uniunii Europene se aplica in mod
uniform in toate statele membre.
A
12. Institutiile
Uniunii Europene îsi exercita fiecare în parte competentele conferite de
tratate, dar în acelasi timp trebuie sa conlucreze strâns în vederea atingerii
obiectivelor Uniunii Europene. În cadrul acestei cooperari
la nivel institutional trebuie respectat principiul echilibrului, în sensul ca
nici o institutie nu poate încalca sau exercita competentele altor institutii
pe de o parte, iar, pe de alta, parte ca toate institutiile trebuie sa se
implice activ pentru realizarea obiectivelor Uniunii Europene.
A
13. Ordinea
juridica a Uniunii Europene este conturata prin actele emise de institutiile
Uniunii Europene si tratatele incheiate si ratificate de catre statele membre.
A
14. Ordinea
juridica a Uniunii Europene este o ordine juridica supranationala, care se
întemeiaza pe acceptarea transferarii, de catre statele membre ale Uniunii
Europene, a unor competente decizionale catre institutiile Uniunii , care au
fost create prin tratate.
A
15. Principiul
subsidiaritatii si cel al proportionalitatii dreptului Uniunii Europene sunt
strans legate si au efecte similare, de limitare a interventiei legislative a
Uniunii Europene. Institutiile Uniunii aplica principiul subsidiaritatii în
conformitate cu Protocolul privind aplicarea principiilor subsidiaritatii si
proportionalitatii care este anexat Tratatului de la Lisabona
A
16. Prioritatea
face parte din natura dreptului Uniunii Europene. In absenta sa, tratatele ar
fi lipsite de efecte, deoarece ulterior adoptarii unui tratat statele membre ar
putea adopta acte normative contrare tratatelor.
A
17. Conform
principiului prioritatii, actele normative nationale nu pot contraveni
dreptului Uniunii Europenr, cu exceptia prevederilor Constitutiei, actul
normativ cel mai important in ierarhia oricarui sistem de drept.
F
18. Judecatorii
nationali sunt indreptatiti sa suspende aplicarea legii nationale, atunci cand
se invoca incompatibilitatea acesteia cu dreptul Uniunii Europene, insa numai
dupa formularea unei cereri de interpretare adresata Curtii de Justitie a
Uniunii Europene.
F
19. Dreptul
Uniunii Europene produce efect direct atat in statele membre, cat si in statele
asociate la Uniunea Europeana, insa numai de la momentul deschiderii in mod
ferm si irevocabil a negocierilor de aderare la Uniunea Europeana.
F
20. Conform
art. 4 al Protocolului nr. 3 privind Statutul Curtii de Justitie a Uniunii
Europene anexat Tratatului privind Uniunea Europeana si Tratatului privind
Functionarea Uniunii Europene, judecatorii si avocatii generali nu pot exercita
nicio functie politica, insa pot
exercita functii administrative si/sau executive.
A
21. Principiul
protectiei drepturilor fundamentale ale omului nu este un principiu al
dreptului Uniunii Europene, ci exclusiv un principiu care guverneaza
activitatea Consiliului Europei.
F
22. Orice
cetatean al Uniunii dispune de dreptul de a particia la alegerile locale, adica
dreptul de a alege si de a fi ales in administratia locala (nationala) din
statul in care isi are resedinta in aceleasi conditii ca si cetatenii acelui
Stat.
A
23. Institutiile
Uniunii Europene actioneaza in limitele atributiilor conferite lor de catre
Parlamentul European si Consiliul Uniunii Europene.
F
24. Parlamentul
European este institutia Uniunii Europene cu rol legislativ, fiind singura
institutie care adopta acte normative obligatorii care se aplica pe teritoriul
Uniunii.
F
25. Membrii
Parlamentului European sunt alesi prin vot universal, direct, de catre
cetatenii statelor membre, pentru o perioada de cinci ani si reprezinta la
nivelul Uniunii Europene interesele guvernelor statelor din care provin, punand
in aplicare politica respectivelor guverne la nivelul Uniunii Europene.
A
26. Membrii
Parlamentului European sunt instructati de catre guvernele statelor din care
provin cu privire la modul in care sa-si indeplineasca insarcinarile care le
revin in exercitarea functiei lor.
F
27. Membrii
Consiliului Uniunii Europene nu reprezinta interesele guvernelor statelor
membre, ci interesul general comunitar.
F
28. Membrii
Consiliului Uniunii Europene sunt numiti pentru o perioada de 6 luni.
F
29. Consiliul
Uniunii Europene nu are atributii decizionale proprii, intervenind numai in
masura in care Comisia Europeana care este institutia Uniunii cu caracter colegial
si permanent ii deleaga spre rezolvare unele probleme.
F
30. Consiliul
Uniunii Europene este format din cate un reprezentant al fiecarui stat membru,
la nivel ministerial, imputernicit sa angajeze guvernul acelui stat membru. Prin urmare, Consiliul Uniunii Europene reprezinta interesele statelor
membre.
A
31. Comisia
Europeana are atributii preponderent executive.
A
32. Membrii
Comisiei Europene sunt numiti de catre statele membre pentru un mandat de 4
ani.
F
33. Comisia
Europeana contribuie prin propuneri la pregatirea si conturarea masurilor luate
de Consiliul Uniunii Europene si de Parlamentul European. Ea are drept de
initiativa legislativa.
A
34. Comisia
Europeana nu are drept de initiativa legislativa, acest drept revenind
Consiliului Uniunii.
F
35. Desi are
posibilitatea de a formula avize si recomandari Comisia europeana nu are nici
un fel de atributie de control si impunere a respectarii legislatiei comunitare
de catre statele membre.
F
36. Curtea de
Justitie a Uniunii Europene nu are atributii de interpretare a Tratatelor
intrucat aceste atributii revin Comisiei Europene, care este gardianul
tratatelor.
F
37. Judecatorii
si avocatii generali sunt desemnati la propunerea guvernelor statelor membre,
de comun acord pentru un mandat de 6 ani care poate fi reinnoit. Membrii Curtii
de Justitie desemneaza Presedintele Curtii pentru un mandat de 3 ani.
A
38. Fiecare
guvern al statelor membre deleaga cate un reprezentant la nivel ministerial
dintre membrii sai in Consiliul Uniunii Europene, reprezentantul fiind desemnat
in functie de problemele inscrise pe ordinea de zi a Consiliului.
A
39. Tribunalul
nu este o institutie comunitara distincta, ci este atasat Curtii de Justitie a
Uniunii Europene.
A
40. Libera
circulatie a marfurilor presupune exclusiv interzicerea intre statele membre a
taxelor vamale asupra importurilor si exporturilor si eliminarea restrictiilor
cantitative.
F
41. Libera
circulatie a capitalurilor implica interzicerea restrictiilor privind platile
intre statele membre si intre statele membre si tarile terte.
A
42. Libertatea
de circulatie a serviciilor este total independenta de libertatea de circulatie
a persoanelor.
F
43. Libera
circulatie a serviciilor include libera circulatie a marfurilor.
F
44. Tribunalul
Uniunii Europene are inre altele si competenta de a solutiona actiunile care
sunt introduse împotriva deciziilor Tribunalului Functiei Publice, care este
competent în ceea ce priveste litigiile referitoare la functionarii publici
europeni
A
45. Politica
economica are stranse legaturi cu politica monetara, cele doua conditionandu-se
reciproc.
A
46. Politica
privind mediul inconjurator nu implica actiuni la nivel comunitar, ci actiuni
specifice la nivelul fiecarui stat membru.
F
47. Curtea de
Conturi este formata dintr-un resortisant din fiecare stat membru numit de
Consiliu pe baza propunerilor statelor membre, dupa primirea avizului
Parlamentului european. Curtea de Conturi are statut de institutie comunitara.
A
48. Comitetul
Economic si Social este compus din reprezentanti ai organizatiilor patronale,
salariale si alti reprezentanti ai societatii civile si este un organism cu
caracter consultativ.
A
49. Comitetul
Economic si Social si Comitetul Regiunilor sunt organisme din cadrul Uniunii
Europene care pot adopta acte normative cu caracter obligatoriu in domeniul lor
de competenta.
F
50. Conform
tratatului de la Lisabona 500.000 de cetateni europeni, provenind din cel putin
trei state membre pot propune Comisiei Europene un proiect de act normativ
comunitar.
F
51. Judecatorii
si avocatii generali din cadrul Curtii de Justitie a Uniunii Europene sunt
desemnati de comun acord de catre guvernele statelor membre, pentru un mandat
de 6 ani care poate fi reinnoit. Membrii Curtii de Justitie desemneaza
Presedintele Curtii pentru un mandat de 3 ani.
A
52. Politica
externa si de securitatea comuna a Uniunii are la baza dezvoltarea solidaritatii
politice reciproce a statelor membre, identificarea chestiunilor de interes
general si realizarea unui grad din ce în ce mai mare de convergenta a actiunilor
statelor membre în materie de securitate.
A
53. Politica
de securitate si aparare comuna (PSAC) este o politica distincta si separata
de Politica Externa si de Securitate
Comuna.
A
54. Statele
membre au obligatia de a sprijini în mod activ PESC în baza principiului
loialitatii si al solidaritatii reciproce. Ele trebuie sa se abtina de la orice
actiune contrara intereselor Uniunii sau care poate dauna eficientei sale ca
forta de coeziune în relatiile internationale.
F
55. Uniunea
Europeana se intemeiaza pe valorile respectarii demnitatii umane, a libertatii,
democratiei, egalitatii, statului de drept, precum si pe respectarea
drepturilor omului, inclusiv a drepturilor persoanelor care apartin
minoritatilor.
A
56. Uniunea
ofera cetatenilor sai un spatiu de libertate, securitate si justitie, fara
frontiere interne, in cadrul caruia este garantata libera circulatie a
persoanelor impreuna cu masurile adecvate privind controalele la frontierele
externe, azilul, migratia si prevenirea si combaterea infractionalitatii
A
57. In temeiul
principiului cooperarii loiale, Uniunea si statele membre se concureaza
reciproc in indeplinirea misiunilor
F
58. Delimitarea
competentelor Uniunii este reglementata de principiul atribuirii. Exercitarea
acestor competente se realizeaza de catre institutiile comunitare si este
reglementata de principiile subsidiaritatii si proportionalitatii, care
limiteaza interventia Uniunii.
A
59. Conform
Tratatului de la Lisabona Uniunea adera la Conventia europeana pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
A
60. Comisia
Europeana exercita, impreuna cu Consiliul European, functiile legislativa si
bugetara.
F
61. Conform
Tratatului de la Lisabona reprezentarea cetatenilor europeni in Parlamentul
European este asigurata in mod proportional cu criteriul demografic,
descrescator, cu un prag minim si unul maxim de membri pentru fiecare stat
membru. Numarul parlamentarilor nu poate depasi 750.
A
62. Incepand
cu anul 2014 Comisia Europeana va fi formata dintr-un numar de comisari egal cu
doua treimi din numarul statelor membre, atat timp cat Consiliul European nu
decide modificarea acestui numar, hotarand in unanimitate.
A
63. Membrii
Comitetului Regiunilor sunt numiti pentru un mandat de 5 ani de catre Consiliu
cu majoritate calificata, dintre reprezentantii colectivitatilor locale din
statele membre, pe baza propunerilor primite din partea statelor membre
A
64. Uniunea
dezvolta o politica comuna de imigrare, al carei scop este de a asigura, in
toate etapele, gestionarea eficienta a fluxurilor de imigranti, tratamentul
echitabil al resortisantilor tarilor terte cu sedere legala in statele membre,
precum si prevenirea imigrarii ilegale si a traficului de persoane si
combaterea sustinuta a acestora
A
65. Tratatele
de la Maastricht si de la Amsterdam reglementeaza modalitatile de protejare a
cetateniei europene astfel:
protectia acordata de catre autoritatile diplomatice si consulare ale
statelor membre,
dreptul de petitionare
dreptul de a se adresa mediatorului.
dreptul de a comunica cu institutiile comunitare
A
66. Deciziile,
ca acte normative ale Uniunii Europene, trebuie motivate in mod clar si
pertinent si nu sunt obligatorii in integralitatea lor, ci doar cu privire la
rezultat.
F
67. Actele
normative ale Uniunii Europene adoptate de catre institutii intra in vigoare la
data fixata sau in a 20-a zi de la publicare in Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene.
A
68. Decizia,
ca act normativ al Uniunii Europene, are aplicabilitate indirecta si produce
efecte de la data comunicarii sale catre destinatari
F
69. Decizia,
ca act normativ al Uniunii Europene, se adreseaza unor destinatari precisi. Ea
este un act normativ individual, fara aplicabilitate generala, spre deosebire
de regulamente, care au un caracter general.
A
70. In cadrul
Consiliului Uniunii Europene cea mai mare parte a deciziilor se adopta cu
majoritate simpla.
F
71. Discutiile
si negocierile pentru identificarea unei alte solutii care sa rezolve criza
institutionala ca urmare a respingerii Tratatului constitutional au condus la
un acord asupra unui nou proiect de tratat, care s-a semnat pe data de 13
decembrie 2007 la Lisabona, urmand sa intre in vigoare la inceputul anului
2009, cel tarziu inainte de alegerile europene din anul 2009. Tratul de reforma
de la Lisabona a intampinat dificultati si a intrat in vigoare mai tarziu,
respectiv in decembrie 2009.
A
72. Tratatul
de la Lisabona a fost conceput pentru a
reforma reglementarile aplicabile in prezent in Uniunea Europeana, in asa fel
incat Uniunea Europeana sa fie adaptata noilor realitati create de extinderea
acesteia la 27 de state membre
A
73. Primele
izvoare secundare ale dreptului comunitar sunt tratatele constitutive de la
Roma si de la Paris.
F
74. Interesele
si obiectivele strategice ale PESC sunt stabilite de catre Comisia Europeana .
F
75. Consiliul
European este institutia Uniunii, care hotarând cu unanimitate stabileste
interesele si obiectivele strategice ale PESC
A
76. Comisia
Europeana exercita functia executiva impreuna cu Consiliul European, stabilind
principalele directii de actiune ale Consiliului European.
F
77. Tratatul
CECO a fost incheiat pentru o perioada de 50 de ani. La data de 23 iulie 2002,
CECO si-a încetat existenta, iar patrimoniul acesteia a fost transferat
Comunitatii Europene.
A
78. Prima
incercare de reforma si adaptare a Uniunii la valurile succesive de extindere a
fost „Tratatul instituind o Constitutie pentru Europa”, care a fost elaborat
pentru a înlocui vechile tratate cu un text unitar, care sa stabileasca in mod
simplu si clar pentru cetatenii europeni bazele, obiectivele, structura si
modul de functionare a Uniunii Europene extinse.
A
79. Regulamentul
este principalul izvor de drept derivat, este obligatoriu in integralitatea lui
si contine prescriptii generale si impersonale, cu aplicabilitate generala.
Aplicabilitatea generala este principala deosebire dintre regulament si
decizie.
A
80. Statele
membre care doresc sa stabileasca intre ele o forma de cooperare consolidata in
cadrul competentelor neexclusive ale Uniunii pot recurge la institutiile
Uniunii Europene.
A
81. Curtea de
Justitie a Uniunii este sesizata printr-o cerere adresata grefierului Curtii,
care trebuie sa cuprinda numele si domiciliul reclamantului, calitatea
semnatarului, numele partii sau partilor împotriva carora se formuleaza
cererea, obiectul litigiului, concluziile si o expunere sumara a motivelor
invocate. Dupa caz, cererea trebuie sa fie însotita de actul a carui anulare
este ceruta sau, de o proba scrisa a datei invitatiei de a actiona adresate
unei institutii.
A
82. Dreptul
Uniunii Europene are un caracter unitar, aplicarea dreptului Uniunii europene
in statele membre find conditionata atat de respectarea particularitatilor
fiecarui sistem juridic national, cat si in special de aplicarea normelor
Uniunii in plan national cu un „continut identic si cu o egala eficacitate”.
A
83. In cadrul
ordinii juridice comunitare sunt eliminate toate competentele nationale ale
statelor ce fac parte din Uniunea Europeana, deoarece aceste competente au fost
transferate in integralitate institutiilor comunitare.
F
84. In
activitatea sa, Curtea de Justitie a apelat la principii generale de drept si,
in plus, a conturat o serie de principii specifice dreptului comunitar, ori de
cate ori sursele primare sau secundare ale dreptului comunitar nu dispuneau de
reglementari.
A
85. Directiva
obliga toate statele membre destinatare in totalitate, fiind obligatorie in
toate elementele sale.
F
86. Consiliul
European, hotarand cu majoritate calificata, propune Parlamentului European un
candidat la functia de Presedinte al Comisiei Europene.
A
87. Membrii
Comisiei Europene poarta denumirea de comisari si sunt numiti pentru un mandat
de 5 ani, care poate sa fie reinnoit.
A
88. Mandatul
membrilor Comisiei Europene poate sa fie reinnoit de maxim doua ori.
F
89. Tratatul
de la Lisabona nu este in vigoare deoarece a fost respins in cadrul unui
referendum organizat intr-unul dintre statele membre
F
90. Curtea de
Justitie a Uniunii Europene cuprinde Curtea de Justitie, Tribunalul si
tribunale specializate. Ea asigura respectarea dreptului in interpretarea si
aplicarea tratatelor comunitare.
A
91. Tratatul
de la Lisabona a fost conceput pentru a inlocui vechile tratate cu un text
unitar, care sa stabileasca in mod simplu si clar pentru cetatenii europeni
bazele, obiectivele, structura si modul de functionare a Uniunii Europene extinse.
F
92. In cadrul
principiilor si obiectivelor actiunii sale externe, Uniunea desfasoara,
defineste si pune in aplicare o politica externa si de securitate comuna
intemeiata pe dezvoltarea solidaritatii politice reciproce a statelor membre,
pe identificarea chestiunilor de interes general si pe realizarea unui grad din
ce in ce mai mare de convergenta a actiunilor statelor membre.
A
93. Parlamentul
European elaboreaza politica externa si de securitate comuna si adopta
deciziile necesare pentru definirea si punerea in aplicare a acesteia, pe baza
orientarilor generale si a liniilor strategice definite de Consiliul European.
F
94. In
exercitarea mandatului sau, Inaltul Reprezentant al Uniunii este sustinut de un
serviciu european pentru actiunea externa. Acest serviciu lucreaza in
colaborare cu serviciile diplomatice ale statelor membre.
A
95. Conform
Tratatului de la Lisabona Uniunea Europeana va exista alaturi de Comunitati.
F
96. Conform
Tratatului de la Lisabona Uniunea se substituie Comunitatii Europene si succede
acesteia.
A
97. In temeiul
principiului cooperarii loiale, Statele membre adopta orice masura generala sau
speciala pentru asigurarea indeplinirii obligatiilor care decurg din tratate
sau care rezulta din actele institutiilor Uniunii Ruropene.
F
98. Actuala
Comisie Europeana este formata dintr-un numar de comisari egal cu doua treimi
din numarul statelor membre.
A
99. Parlamentarii
europeni sunt alesi proportional cu populatia statului membru din care provin,
fiind stabilit un numar maxim si unul minim de parlamentari din partea unui
stat membru.
A
100. Curtea de
Justitie a Uniunii Europene este compusa în prezent din 18 judecatori, conform
principiului ca prin rotatie sa fie numit câte un judecator pentru fiecare stat
membru, astfel încât toate sistemele juridice nationale din cadrul Uniunii
Europene sa fie reprezentate egal la nivelul Curtii
F
101. Art. 101 al
TFUE (ex-articolul 81 TCE)
interzice întelegerile anticoncurentiale dintre întreprinderi declarând
incompatibile cu piata interna si prin urmare interzise orice acorduri între
întreprinderi, orice decizii ale asocierilor de întreprinderi si orice practici
concertate care pot afecta comertul dintre statele membre si care au ca obiect
sau efect împiedicarea, restrângerea sau denaturarea concurentei în cadrul pietei
interne
A
102. Materia
concurentei reprezinta un domeniu în care Uniunea Europeana are „competenta
exclusiva”. Prin urmare, în domeniul concurentei, statele membre pot legifera
numai în masura în care transpun sau aplica dreptul adoptat la nivelul Uniunii
sau în domeniile înca nereglementate la nivel Uniunii Europene
A
103. Conform
Tratatului de la Lisabona Curtea de Justitie a Uniunii Europene cuprinde Curtea
de Justitie si Tribunalul de prima instanta
care este un tribunal specializat
F
104. Libertatea
de circulatie a persoanelor a reprezentat o problema mai sensibila pentru
statele membre decât libera circulatie a marfurilor, datorita implicatiilor ce tin
de ordinea publica si de siguranta nationala sau de sistemul de asigurari
sociale.
A
105. In cadrul
actiunilor cu caracter operativ ale Europol, acesta poate sa aplice masuri
coercitive cum ar fi arestarea sau retinerea actionând în mod independent si fara
a solicita implicarea autoritatilor nationale competente dim statul membru pe
al carui teritoriu sunt adoptate masurile coercitive
F
106. Europol-ul
este o organizatie independenta a Uniunii Europene cu misiunea de a sustine si
consolida actiunea autoritatilor politienesti si a altor servicii de aplicare a
legii din statele membre, precum si cooperarea acestora pentru prevenirea si
combaterea criminalitatii grave care afecteaza doua sau mai multe state membre,
a terorismului si a formelor de criminalitate ce aduc atingere unui interes comun
care face obiectul unei politici a Uniunii
A
107. Parchetul
European are competenta de a cerceta, de a urmari si de a trimite în judecata,
dupa caz în colaborare cu Europol, autorii si coautorii infractiunilor care
aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii. El a fost înfiintat prin
Tratatul de la Maastricht
A
108. Conform
art. 82 al TFUE (ex-articolul 31
TUE) cooperarea judiciara în materie penala în cadrul Uniunii se
întemeiaza pe principiul recunoasterii reciproce a hotarârilor judecatoresti si
a deciziilor judiciare si include apropierea reglementarile juridice si a
normelor administrative ale statelor membre în anumite domenii de criminalitate
A
MULTIPLE CHOICE
1. Precizati
care dintre urmatoarele categorii de acte fac parte dintre izvoarele primare
ale dreptului comunitar:
a. |
Regulamentele si
directivele; |
b. |
Tratatul instituind
Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului; Tratatul instituind
Comunitatea Economica Europeana; Tratatul instituind Comunitatea Europeana a
Energiei Atomice; |
c. |
Tratatul instituind o Constitutie pentru Europa. |
B
2. Dreptul
comunitar are urmatoarele caracteristici:
a) are prioritate si aplicabilitate
indirecta prin traspunerea in legilatia interna;
b) are prioritate si efect direct;
c) are aplicabilitate imediata
a. |
a+b |
b. |
b+c |
c. |
a+c |
B
3. Principiul
prioritatii dreptului comunitar
a. |
tine de esenta dreptului comunitar; |
b. |
se aplica prin raportare la toate normele nationale, cu exceptia celor
comunitare; |
c. |
a fost stabilit expres printr-un regulament al Comisiei Europene. |
A
4. Principiul
subsidiaritatii:
a) este
un principiu fundamental al dreptului comunitar;
b) presupune
actiunea Comunitatii in limitele competentelor si obiectivelor conferite de
tratate, Comunitatea intervenind in masura in care obiectivele actiunii nu pot
fi realizate satisfacator la nivelul statelor membre;
c) nu
limiteaza interventia comunitara.
a. |
a+b |
b. |
b+c |
c. |
a+c |
A
5. Uniunea
Europeana isi propune:
a) sa ofere cetatenilor sai o arie
de libertate, securitate si justitie fara frontiere.
b) sa combata reglementarea uniforma
a concurentei si dezvoltarea economiei de piata.
c) sa promoveze progresul stiintific
si tehnic;
d) sa promoveze inlaturarea protectiei sociale si diviziunea
teritoriala
a. |
a+b+c |
b. |
a + c |
c. |
b+d |
B
6. Principalele
institutii ale Uniunii Europene sunt:
a. |
Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene, Consiliul European,
Comisia Europeana, Curtea de Justitie a Uniunii Europene, Curtea de Conturi
si Banca Centrala Europeana. |
b. |
Parlamentul European, Consiliul Europei, Comisia Europeana si Curtea de
Justitie; |
c. |
Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene, Comisia Europeana,
Curtea de Justitie a Uniunii Europene si Curtea de Conturi |
C
7. Comisia
Europeana este o institutie:
a. |
cu rol executiv; |
b. |
cu rol jurisdictional; |
c. |
cu rol politic. |
A
8. Libera
circulatie a marfurilor implica:
a) interzicerea intre statele
membre a taxelor vamale asupra importurilor si exporturilor;
b) un tarif vamal comun;
c) eliminarea restrictiilor legate de libera
circulatie a serviciilor
a. |
a+b |
b. |
b+c |
c. |
a+c |
A
9. Libertatea
de circulatie a lucratorilor implica:
a. garantarea
unui loc de munca in cadrul statelor membre
b. deplasarea
in mod liber pe teritoriul statelor membre in vederea angajarii
c. sederea
limitata intr-un stat membru pentru angajare, in baza unor vize si permise de
lucru;
d. ramanerea pe teritoriul unui stat membru a
persoanei dupa ce a fost angajata in acest stat membru, sub rezerva conditiilor
care sunt cuprinse in regulamentele de implementare care sunt elaborate de
Comisiei
a. |
a+b+c |
b. |
a+b+d |
c. |
b+d |
C
10. Definirea
si punerea in aplicare a politicii monetare comune se realizeaza de catre:
a. |
Consiliul Uniunii Europene si Curtea de Conturi; |
b. |
Sistemul European al
Bancilor Centrale; |
c. |
Consiliul Uniunii Europene, Curtea de Conturi si Banca Europeana de
Investitii. |
B
11. Tratatul
de la Maastricht:
a. |
instituie Uniunea
Europeana; |
b. |
reglementeaza mai detaliat fiecare dintre cele 3 Comunitati Europene; |
c. |
instituie cele 4
libertati fundamentale in cadrul Uniunii. |
A
12. Membrii
Comisiei Europene sunt numiti de catre:
a. |
Consiliu de comun acord cu Presedintele Comisiei, pornind de la
propunerile formulate de catre statele membre; |
b. |
cetatenii europeni; |
c. |
statele membre. |
A
13. Cetatenii
sunt reprezentati direct, la nivelul Uniunii Europene, in:
a. |
Parlamentul European |
b. |
Parlamentul si
Consiliul European |
c. |
Comisia Europeana |
A
14. Conform
Tratatului de la Lisabona Institutiile Uniunii Europene sunt:
a. |
Parlamentul European,
Consiliul European, Consiliul, Comisia Europeana, Curtea de Justitie a
Uniunii Europene |
b. |
Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu Uniunii Europene,
Comisia Europeana, Curtea de Justitie a Uniunii Europene, Banca Centrala
Europeana, Curtea de Conturi |
c. |
Parlamentul European, Consiliul European, Consiliul, Comisia Europeana,
Curtea de Justitie a Uniunii Europene, Curtea de Conturi |
B
15. Parlamentul
European, Consiliul si Comisia sunt asistate de urmatoarele organe care
exercita functii consultative
a. |
Comitetul Economic si Social si Comitetul Regiunilor, |
b. |
Comitetul Economic si Social si Comitetul asistentei civile |
c. |
Comitetul Economic si Social si Comitetul reprezentantilor regionali |
A
16. Comisia
Europeana:
a)
promoveaza interesul general al Uniunii (interesul comintar);
b) vegheaza
la aplicarea tratatelor (este gardianul tratatelor),
c) executa
bugetul;
d)
are initativa legislativa.
a. |
a+b |
b. |
a+b+c |
c. |
a+b+c+d |
C
17. Comisia,
ca organ colegial, raspunde in fata
a. |
Parlamentului European |
b. |
Consiliului European |
c. |
Curtii de Conturi |
A
18. Curtea de
Justitie este formata din:
a. |
cate un judecator pentru fiecare stat membru si este sprijinita de
avocati generali. |
b. |
cate un judecator pentru fiecare stat membru si este sprijinita de
avocati asistenti |
c. |
cate un judecator
pentru fiecare stat membru |
A
19. In
problemele referitoare la politica externa si de securitate comuna, Uniunea
este reprezentata de:
a. |
Presedintele Comisiei
Europene |
b. |
Inaltul Reprezentant al Uniunii pentru Afaceri Externe si Politica de
Securitate |
c. |
Presedintele
Consiliului European |
B
20. Din
Agentia Europeana de Aparare fac parte:
a. |
Statele membre si alte state din Europa |
b. |
Toate statele membre |
c. |
Orice state membre care doresc sa participe |
C
21. Uniunea
Europeana are personalitate juridica conform:
a. |
Tratatului de la
Maastricht |
b. |
Tratatului de la
Lisabona |
c. |
Tratatului de la
Amsterdam |
B
22. Orice stat
membru poate decide sa se retraga din Uniune.
a. |
in mod liber, conform
normele constitutionale nationale |
b. |
dupa obtinerea
acordului unanim al tuturor statelor membre |
c. |
dupa obtinerea acordului a doua treimi din numarul statelor membre |
A
23. La aceasta
data Uniunea Europeana are un numar de:
a. |
25 de state membre |
b. |
27 de state membre |
c. |
23 de state membre |
B
24. Intre
competentele partajate ale Uniunii enumeram:
a. |
Piata interna, mediu, spatiul de libertate, securitate si justitie |
b. |
Legislatie nationala, protectia consumatorului, mediu, acorduri
internationale |
c. |
Stabilirea normelor
privind concurenta necesare functionarii pietei interne; politica monetara pentru statele membre a
caror moneda este euro; uniunea vamala |
A
25. Consiliul
European
a. |
Defineste orientarile
strategice ale planificarii legislative si operationale in cadrul spatiului
de libertate, securitate si justitie. |
b. |
Vegheaza la
respectarea tratatelor, fiind gardianul tratatelor |
c. |
Executa bugetul si are
initiativa legislativa |
A
26. Mediatorul
european este numit de:
a. |
Consiliul de Ministri |
b. |
Parlamentul European |
c. |
Comisia Europeana |
B
27. Intre
competentele exclusive ale Uniunii enumeram:
a. |
Piata interna, mediu, spatiul de libertate, securitate si justitie |
b. |
Legislatie nationala, protectia consumatorului, mediu, acorduri
internationale |
c. |
Stabilirea normelor
privind concurenta necesare functionarii pietei interne; politica monetara pentru statele membre a
caror moneda este euro; uniunea vamala |
C
28. Parlamentul
European a aprobat aderarea Romaniei la Uniunea Europeana in data de:
a. |
13 aprilie 2005; |
b. |
13 aprilie 2006; |
c. |
13 aprilie 2007; |
A
29. Planul
„Schumann”, lansat la Paris la 9 mai 1950, urmarea:
a. |
realizarea unei cooperari
economice intensificate; |
b. |
realizarea uniunii
vamale |
c. |
plasarea productiei de otel si carbune sub egida unei Inalte Autoritati |
C
30. Fiecare
institutie a Uniunii Europene:
a. |
isi stabileste in mod
independent propriul Regulament si isi desemneaza functionarii |
c. |
raporteaza Comisiei
Europene |
b. |
raporteaza
Parlamentului European |
|
A
31. Parlamentul
european are urmatoarele categorii de atributii:
a. |
atributii legislative exclusive si individuale |
c. |
atributii de ancheta si de avocat al poporului si atributii de
supraveghere si control. |
b. |
atributii executive |
|
C
32. Parlamentul
European este compus din:
a. |
reprezentanti ai popoarelor statelor membre (cetatenieuropeni) alesi de
cetatenii europeni |
c. |
reprezentanti ai
Uniunii Europene |
b. |
reprezentanti ai
guvernelor statelor membre |
d. |
reprezentanti din Parlamentele nationale ale statelor membre |
A
33. Inaltul
Reprezentant al Uniunii Europene pentru afaceri externe si politica de
securitate este numit de
a. |
Parlamentul European cu acordul Comisiei |
c. |
Consiliul European |
b. |
Comisia Europeana |
d. |
Consiliul European, cu acordul presedintelui Comisiei |
C
34. Comisia,
in calitate de organ colegial, raspunde in fata:
a. |
Parlamentului European |
c. |
Consiliului European |
b. |
Consiliului Uniunii
Europene |
d. |
Consiliului Europei |
A
35. Conform
Tratatului de la Lisabona incepand cu data de 1 noiembrie 2014, Comisia va fi
compusa dintr-un numar de membri, incluzand presedintele si Inaltul
Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe si politica de securitate egal
cu:
a. |
numarul statelor
membre |
c. |
un sfert din numarul
statelor membre |
b. |
doua treimi din numarul statelor membre |
d. |
o jumatate numarul
statelor membre |
B
36. Curtea de
Justitie a Uniunii Europene cuprinde:
a. |
Curtea de Justitie, Tribunalul si tribunale specializate |
c. |
Curtea de Justitie, Tribunalul Marii Camere si Tribunalul specializat |
b. |
Curtea de Justitie, Tribunalul de prima instanta si Tribunalul functiei
publice |
|
A
37. Politica
externa si de securitate comuna este elaborata de:
a. |
Parlamentul European |
c. |
Comisia Europeana |
b. |
Parlamentele nationale |
d. |
Consiliul Uniunii
Europene |
D
38. Conform
art. 3 al Tratatului privind Functionarea Uniunii Europene, Uniunea are
competenta exclusiva în urmatoarele domenii:
a) uniunea vamala
b) politica monetara pentru statele membre a caror moneda este euro
c) politica externa si de securitate comuna
d) politica comerciala comuna
a. |
a +b+c |
c. |
a+b+d |
b. |
b+c+d |
d. |
b+c+d |
C
39. Conform
art. 4 al Tratatului privind Functionarea Uniunii Europene, Uniunea are
competenta de legiferare partajata cu statele membre în urmatoarele domenii:
a) uniunea vamala
b) protectia consumatorului;
c) transporturile;
d) retelele transeuropene
a. |
a+b+c |
c. |
b+c+d |
b. |
a+b+d |
d. |
a+c+d |
C
40. Investigatiile
cu privire la ajutoarele de stat sunt efectuate de catre:
a. |
Consiliul Uniunii
Europene |
c. |
Consiliul European |
b. |
Parlamentul European |
d. |
Comisia Europeana |
D
41. Realizarea
Pietei Interne a intervenit treptat si progresiv. Prima libertate realizata a
fost:
a. |
Libera circulatie a
marfurilor |
c. |
Libera circulatie a
capitalurilor |
b. |
Libera circulatii a
persoanelor |
d. |
Libera circulatie a
platilor |
A
42. Activitatile
Europol sunt controlate de catre:
a. |
Parlamentul European, în asociere cu parlamentele nationale |
c. |
Comisia Europeana |
b. |
Consiliul Uniunii Europene |
|
B