1.Dreptul administrativ este :
A O ramura a dreptului privat român care,
împreuna cu dreptul public român formeaza sistemul dreptului român.
B O ramura a dreptului public român care,
împreuna cu dreptul privat român formeaza sistemul dreptului român.
C O parte a sistemului de drept.
ANS: B
2. Ca activitate, administratia publica
este formata din :
A Ansamblul activitatilor juridice aflate în
responsabilitatea autoritatilor publice
B Ansamblul activitatilor materiale aflate în
responsabilitatea autoritatilor publice
C Ansamblul activitatilor juridice si
materiale aflate în responsabilitatea autoritatilor publice care au ca scop
satisfacerea interesului general, prin organizarea executarii si executarea în
concret a legii.
ANS: C
3. Sunt principii ale administratiei
publice:
A Principiul legalitatii contractelor
negociate cu beneficiarii serviciilor publice;
B Principiul transparentei decizionale;
C Principiul ierarhiei autoritatilor si
actelor administrativ-fiscale.
ANS: B
4. Nu sunt principii ale administratiei
publice:
A Principiul discontinuitatii;
B Principiul operativitatii;
C Principiul oportunitatii.
ANS: A
5. Principiul legalitatii administratiei
publice impune ca :
A toate actiunile care formeaza activitatea
acesteia , dar si toate formele de organizare a sistemului administratiei
publice sa se întemeieze pe lege;
B Guvernul sa emita hotarâri pentru
organizarea executarii legilor;
C Guvernul sa asigure executarea legilor de
catre toate structurile sistemului administratiei publice.
ANS: A
6. În sens organic sau sistemic, administratia
publica :
A reprezinta organele administratiei publice
centrale;
B înglobeaza ansamblul institutional, uman si
material care realizeaza activitatea administrativa;
C reprezinta autoritatile administratiei
publice locale.
ANS: B
7. Izvoarele
dreptului administrativ:
A se rezuma la legile privind organizarea si
functionarea guvernului, ministerelor si administratiei publice locale;
B reprezinta normele juridice care au
capacitatea de a crea raporturi juridice;
C sunt actele juridice în care sunt
încorporate normele de drept administrativ privitoare la organizarea si
activitatea administratiei publice.
ANS: C
8. Sunt izvoare directe ale dreptului
administrativ:
A hotarârile Guvernului;
B hotarârile emise de sefii serviciilor
publice deconcentrate în unitatile administrativ-teritoriale;
C doctrina si jurisprudenta.
ANS: A
9. Sunt izvoare ale dreptului administrativ:
A constitutiile României;
B hotarârile, deciziile si dispozitiile
adoptate si, respectiv, emise de catre autoritatile administratiei publice
locale: consiliile judetene, consiliile locale, presedintii consiliilor judetene,
primari;
C legile organice.
ANS: B
10. Raporturile
de drept administrativ sunt:
A acele relatii sociale reglementate de norme juridice, susceptibile sa fie aparate
prin coercitia statului;
B acele relatii sociale care se formeaza între
cetateni si autoritatile publice;
C acele relatii sociale, supuse
reglementarilor normelor dreptului administrativ, care se formeaza în legatura
cu organizarea executarii si executarea în concret a legii.
ANS: C
11. Competenta organelor administratiei
publice este :
A ansamblul atributiilor publice conferite
acestora de lege pentru a actiona pe baza si în executarea legii, efectuând
operatiuni administrative cu caracter normativ sau individual;
B ansamblul atributiilor publice si private
conferite acestora de lege pentru a actiona pe baza si în executarea legii;
C ansamblul atributiilor publice conferite
acestora de lege pentru a actiona pe baza si în executarea legii, efectuând
acte administrative, operatiuni administrative si/sau simple operatiuni
materiale.
ANS: C
12. Atributiile sunt :
A drepturile si obligatiile stabilite prin
lege sau pe baza legii în favoarea si, respectiv, în sarcina organelor
administratiei publice pentru realizarea activitatii necesare scopului pentru
care au fost înfiintate;
B posibilitatile stabilite în favoarea
organelor administratiei publice pentru realizarea scopului pentru care au fost
înfiintate;
C mijloacele materiale si financiare puse la
dispozitia organelor administratiei publice pentru realizarea scopului pentru
care au fost înfiintate.
ANS: A
13. Competenta materiala :
A înseamna limitele în timp în care un organ
al administratiei publice îsi poate exercita atributiile;
B desemneaza sfera si natura atributiilor unui
organ al administratiei publice, în functie de domeniul în care functioneaza;
C desemneaza limitele teritoriale ale
actiunii organelor administratiei publice.
ANS: B
14. Presedintele României:
A exercita functia de mediere între cetatenii
tarii;
B vegheaza la respectarea tuturor legilor
tarii;
C reprezinta statul român si este garantul
independentei nationale, al unitatii si al integritatii teritoriale a tarii.
ANS: C
15.Nu sunt atributii ale Presedintelui
României:
A atributii privind functionarea puterii
judecatoresti;
B atributii privind legiferarea;
C atributii privind organizarea si
functionarea puterilor publice.
ANS: A
16.Sunt atributii ale Presedintelui
României:
A Atributii privind tragerea la raspundere
juridica a magistratilor;
B atributii privind alegerea, formarea,
avizarea formarii, numirea sau revocarea unor autoritati publice;
C Atributii privind cercetarea
constitutionalitatii legilor înainte de promulgarea acestora.
ANS: B
17. În raporturile cu Guvernul,
Presedintele României nu are atributii:
A de a revoca si de a numi unii membrii ai
Guvernului, în caz de remaniere;
B de a desemna candidatul pentru functia de
prim-ministru;
C de a demite pe prim-ministru.
ANS: C
18.În calitate de garant a respectarii
Constitutiei, Presedintele României:
A poate sesiza Curtii Constitutionale
existenta unor conflicte juridice de natura constitutionala între autoritatile
publice;
B poate declara mobilizarea partiala sau
totala, cu aprobarea prealabila sau, în cazuri exceptionale, ulterioara a
Parlamentului;
C în caz de agresiune armata îndreptata
împotriva tarii, Presedintele României ia masuri pentru respingerea acesteia.
ANS: A
19. Decretele emise de catre Presedintele
României sunt:
A acte de putere necesare exercitarii
atributiilor sale;
B acte administrative supuse, de regula,
controlului instantelor de contencios administrativ;
C acte politice care pot fi infirmate de
Parlament, în sedinta camerelor reunite.
ANS: B
20. Guvernul trebuie definit:
A ca având
un rol politic concepând programul sau de guvernare si fixând liniile de
forta ale politicii interne si externe;
B Ca având un rol administrativ, exercitând
conducerea generala a administratiei publice;
C institutie politica a puterii executive si organul suprem al
administratiei publice care asigura realizarea politicii interne si externe a
tarii si exercita conducerea generala a administratiei publice.
ANS: C
21. Numirea Guvernului se face:
A de Presedintele României pe baza votului de
încredere acordat Guvernului de Parlament;
B de Parlament la propunerea Presedintelui
României;
C de Presedintele României pe baza votului de
încredere ce-i este acordat de Parlament.
ANS: A
22. Guvernul exercita urmatoarele functii:
A functia de strategie, prin care se asigura
elaborarea Programului de guvernare;
B functia de reprezentare, prin care se
asigura, în numele statului roman, reprezentarea pe plan intern si extern;
C functia de reglementare, prin care se
asigura elaborarea cadrului necesar în vederea realizarii obiectivelor
strategice.
ANS: B
23. Guvernul exercita si urmatoarele functii:
A functia de reprezentare, prin care se
asigura reprezentarea pe plan intern si extern;
B functia de administrare a proprietatii
statului, prin care se asigura gestionarea serviciilor publice;
C functia de reglementare, prin care se
asigura elaborarea cadrului normativ si institutional necesar în vederea
realizarii obiectivelor strategice.
ANS: C
24.Guvernul mai exercita si urmatoarele
functii:
A functia de strategie, prin care se asigura
elaborarea strategiei de punere în aplicare a Programului de guvernare;
B functia de administrare a proprietatii
statului, prin care se asigura administrarea proprietatii publice si private ;
C functia de autoritate de stat, prin care se
asigura controlul aplicarii si respectarii reglementarilor în domeniul
apararii, ordinii publice si sigurantei nationale.
ANS: A
25. Guvernul este alcatuit din:
A primul-ministru, ministri, un
viceprim-ministru, ministri de stat, precum si ministri-delegati, cu
însarcinari speciale;
B primul-ministru si ministri;
C persoanele din lista prezentata Parlamentului pentru acordarea
votului.
ANS: B
26. Functia de membru al Guvernului
înceteaza:
A în urma demisiei, a decesului si a
demiterii de catre Presedintele României;
B în urma demisiei, a revocarii, a pierderii
drepturilor electorale, si a demiterii de catre Primul-ministru;
C în urma demisiei, a revocarii, a pierderii
drepturilor electorale, a starii de incompatibilitate, a decesului si a
demiterii în urma condamnarii definitive.
ANS: C
27.
Guvernul îndeplineste urmatoarele atributii principale:
A initiaza proiecte de lege si le supune spre
adoptare Parlamentului;
B exercita conducerea directa a
administratiei publice;
C conduce si controleaza activitatea
ministerelor si a autoritatilor administrative autonome.
ANS: A
28. Guvernul îndeplineste urmatoarele
atributii principale:
A asigura administrarea proprietatii publice
si private;
B înfiinteaza, cu avizul Curtii de Conturi,
organe de specialitate în subordinea sa;
C asigura administrarea proprietatii publice
si private a statului si a unitatilor administrative teritoriale.
ANS: B
29. Guvernul nu îndeplineste asemenea
atributii:
A coopereaza cu organismele sociale
interesate în îndeplinirea atributiilor sale;
B exercita conducerea generala a
administratiei publice;
C adopta proiectele de lege a bugetului de
stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat.
ANS: C
30.Guvernul nu îndeplineste asemenea
atributii:
A înfiinteaza organe de specialitate în
subordinea sa si a ministerelor;
B conduce si controleaza activitatea
ministerelor si a celorlalte organe centrale de specialitate din subordinea sa;
C orice alte atributii prevazute de lege sau
care decurg din rolul si functiile Guvernului.
ANS: A
31. Primul-ministru conduce si coordoneaza:
A activitatea Guvernului si a ministerelor;
B activitatea membrilor Guvernului, cu
respectarea atributiilor legale care le revin;
C Activitatea ministerelor, care functioneaza
în subordinea Guvernului.
ANS:B
32. In indeplinirea atributiilor ce ii
revin primul-ministru:
A semneaza hotarârile adoptate de guvern;
B emite dispozitii, decizii si hotarâri;
C emite decizii, în conditiile legii, care se
publica în Monitorul Oficial al României.
ANS: C
33. Secretariatul General al Guvernului:
A face parte din aparatul de lucru al
Guvernului si, între altele, asigura reprezentarea Guvernului în fata
instantelor judecatoresti.
B este condus de un membru al Guvernului;
C este
aparatul aflat la dispozitia Primului-ministru.
ANS: A
34. In exercitarea atributiilor sale
Guvernul:
A adopta hotarâri si ordonante;
B adopta hotarâri si ordonante, prin consens,
în prezenta majoritatii membrilor sai;
C adopta hotarâri si ordonante, dupa cum
doreste primul-ministru.
ANS: B
35. Hotarârile si ordonantele Guvernului:
A sunt adoptate în sedintele saptamânale ale
Guvernului;
B se contrasemneaza de initiatorii lor;
C se semneaza de primul-ministru, se
contrasemneaza de ministrii care au obligatia punerii lor în executare si se
publica în Monitorul Oficial al României.
ANS: C
36. In realizarea functiei de conducere
generala a administratiei publice:
A Guvernul exercita controlul ierarhic asupra
ministerelor, organelor de specialitate din subordinea sa, precum si asupra
prefectilor.
B Primul-ministru numeste prefectii si
subprefectii;
C Prefectii pot anula dispozitiile primarilor
si hotarârile consiliilor locale si judetene.
ANS: A
37. In exercitarea controlului ierarhic:
A Guvernul are dreptul sa anuleze actele
administrative adoptate sau emise de autoritatile administratiei publice din
subordinea sa, precum si ale prefectilor;
B Guvernul are dreptul sa anuleze actele
administrative ilegale sau inoportune emise de autoritatile administratiei
publice din subordinea sa, precum si ale prefectilor.
C Guvernul are dreptul sa anuleze actele
administrative ilegale sau inoportune emise de autoritatile administratiei
publice, precum si ale prefectilor.
ANS: B
38. Ministerele:
A sunt organe ale administratiei publice care
realizeaza politica guvernamentala;
B sunt organe ale administratiei publice
centrale care asigura realizarea politicii guvernamentale;
C sunt organe de specialitate ale
administratiei publice centrale care realizeaza politica guvernamentala în
domeniile de activitate ale acestora.
ANS: C
39. Ministerele si ministrii:
A se aproba de catre Parlament, prin
acordarea votului de încredere asupra Programului de guvernare si întregii
liste a Guvernului, la învestitura;
B se aproba de catre Presedintele României,
dupa acordarea votului de încredere asupra Programului de guvernare si întregii
liste a Guvernului, de catre Parlament;
C se stabilesc de catre Primul-ministru, dupa
acordarea votului de încredere asupra Programului de guvernare si întregii
liste a Guvernului, de catre Parlament.
ANS: A
40. Rolul,
functiile, atributiile, structura organizatorica si numarul de posturi ale ministerelor:
A se aproba prin hotarârea Parlamentului de
acordare a votului de învestitura;
B se aproba prin hotarâre a Guvernului;
C se aproba prin lege.
ANS: B
41. Ministerele:
A pot înfiinta organe de specialitate, cu
avizul de legalitate al ministrului justitiei si cu aprobarea Guvernului;
B pot înfiinta structuri administrative în
subordinea lor, cu acordul primului-ministru;
C pot înfiinta în subordinea lor organe de
specialitate, cu avizul Curtii de Conturi.
ANS: C
42. Înfiintarea sau desfiintarea serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor:
A se aproba prin ordin al ministrului;
B se aproba prin hotarâre a Guvernului;
C se poate realiza numai cu avizul Curtii de
Conturi.
ANS: A
43. Conducatorii serviciilor publice
deconcentrate:
A se numesc si se elibereaza din functie prin
decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului de resort;
B se numesc si se elibereaza din functie prin
ordin al ministrului de resort, cu avizul consultativ al prefectului;
C se numesc si se elibereaza din functie prin
ordin al prefectului, la propunerea ministrului de resort.
ANS: B
44. Conducerea ministerelor:
A se exercita de ministri, ajutati de
secretarii de stat si secretarul general al ministerului respectiv;
B se exercita de ministri, ajutati de
secretarii de stat, fara ajutorul secretarului general al ministerului
respectiv;
C se exercita de ministri.
ANS: C
45. In exercitarea atributiilor ce îi
revin:
A ministrul emite ordine si instructiuni, în
conditiile legii;
B ministrul conduce, supravegheaza si
controleaza activitatea ministerului;
C aplica sanctiuni disciplinare, când comisia
de disciplina îi propune acest lucru.
ANS: A
46. Secretarii de stat:
A exercita atributiile prevazute de lege;
B exercita atributiile delegate de catre
ministru.
C exercita atributiile prevazute în hotarârea
guvernului privind organizarea si functionarea ministerului respectiv.
ANS: B
47. Secretarul general al ministerului:
A este numit de primul-ministru pe criterii
de fidelitate si încredere;
B este reprezentantul ministerului în
raporturile cu reprezentantii altor ministere;
C este functionar public de cariera care are
rolul sa asigure stabilitatea
functionarii ministerului si continuitatea conducerii ministerului.
ANS: C
48. Colegiul ministerului:
A functioneaza, ca organ consultativ, pe
lânga ministru;
B este un organ consultativ al ministrului,
ale carui puncte de vedere nu pot fi ignorate;
C este format din consilierii de specialitate
desemnati de ministru.
ANS: A
49.Sunt atributii generale ale
ministrilor:
A actioneaza pentru aplicarea strategiei
proprii a ministerului;
B elaboreaza si avizeaza proiecte de lege,
ordonante, hotarâri ale Guvernului, în conditiile stabilite prin metodologia
aprobata de Guvern;
C fundamenteaza si elaboreaza bugetul anual,
pe care îl înainteaza Guvernului.
ANS: B
50. Atributii generale ale ministrilor
sunt si:
A elaboreaza si avizeaza proiecte de lege,
ordonante, hotarâri ale Guvernului;
B initiaza si negociaza încheierea de
conventii, acorduri si alte întelegeri internationale;
C organizeaza, coordoneaza si controleaza
aplicarea legilor, ordonantelor si hotarârilor Guvernului, a ordinelor si
instructiunilor, potrivit legii,
ANS: C
51.Nu sunt atributii generale ale
ministrilor:
A fundamenteaza si elaboreaza bugetul anual,
pe care îl înainteaza Guvernului;
B elaboreaza si avizeaza proiecte de lege,
ordonante, hotarâri ale Guvernului, în conditiile stabilite prin metodologia
aprobata de Guvern;
C actioneaza pentru aplicarea strategiei
proprii a ministerului, integrata celei de dezvoltare economico-sociala a
Guvernului.
ANS: A
52. Nu sunt atributii generale ale
ministrilor:
A urmaresc proiectarea si realizarea
investitiilor din sistemul ministerului, în baza bugetului aprobat;
B initiaza si negociaza încheierea de
conventii, acorduri si alte întelegeri
internationale;
C coordoneaza si urmaresc elaborarea si
implementarea de politici si strategii în domeniile de activitate ale
ministerului, potrivit strategiei generale a Guvernului.
ANS: B
53.
Prefectul este:
A numit pe criterii politice;
B ales de corpul electoral din judetul
respectiv;
C reprezentantul Guvernului pe plan local.
ANS: C
54. Prefectul este:
A garantul respectarii legii si a ordinii
publice la nivel local.
B reprezentantul primului-ministru pe plan
local
C ordonator principal de credite
ANS: A
55. Prefectul este:
A numit de primul-ministru, la propunerea
partidului sau coalitiei de guvernare;
B numit de Guvern, la propunerea Consiliului
judetean;
C numit de Guvern la propunerea
primului-ministru.
ANS: C
56. Institutia
prefectului este:
A o institutie a administratiei publice
locale;
B o institutie publica descentralizata;
C o institutie publica cu personalitate juridica,
cu patrimoniu si buget propriu.
ANS: C
57. Prefectura este:
A Sediul institutiei prefectului, situat în
municipiul resedinta de judet, într-un imobil proprietate publica a statului, a
judetului sau a municipiului, dupa caz;
B Palatal administrativ din resedinta
judetului respectiv;
C Imobilul în care se afla biroul
prefectului.
ANS: A
58. Prefectul conduce:
A serviciile publice descentralizate în
judetul în care a fost numit;
B serviciile publice deconcentrate ale
ministerelor organizate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale;
C serviciile publice deconcentrate si
serviciile publice descentralizate în judetul în care a fost numit.
ANS: B
59.Sunt principii ale activitatii
prefectului:
A Principiile transparentei si liberului
acces la informatii;
B Principiile legalitatii, impartialitatii si
ubicuitatii;
C Principiul orientarii catre cetatean.
ANS: C
60. Nu sunt principii ale activitatii
prefectului:
A Principiile transparentei si liberului
acces la informatii;
B Principiul responsabilitatii;
C Principiul profesionalizarii.
ANS: A
61. Pentru îndeplinirea atributiilor si
prerogativelor care îi revin prefectul este:
A ajutat de 2-3 subprefecti;
B ajutat de 3 subprefecti, prefectul
municipiului Bucuresti;
C ajutat de 1 subprefect.
ANS: B
62. Prefectul si subprefectul:
A Sunt, de regula, membrii unui partid de
guvernamânt;
B Sunt, de regula, absolventi ai unor
facultati de drept si administratie publica;
C fac parte din categoria înaltilor
functionari publici.
ANS: C
63. Prefectii si subprefectii:
A nu au dreptul la greva;
B pot sa înfiinteze organizatii sindicale
proprii;
C au dreptul la o locuinta de serviciu
corespunzatoare.
ANS: A
64. Prefectul si subprefectul:
A li se acorda onoruri militare, la intrarea
în sediul institutiilor publice;
B li se acorda onoruri militare, cu ocazia
ceremoniilor militare organizate la nivelul judetului;
C nu pot fi membri ai unui partid politic sau
ai unei organizatii careia îi este aplicabil acelasi regim juridic ca si
partidelor politice.
ANS: C
65. Prefectul îndeplineste urmatoarele
atributii principale:
A verifica legalitatea actelor
administrative ale consiliului judetean, ale consiliului local sau ale
primarului;
B actioneaza pentru mentinerea climatului de
pace, acordând o atentie constanta prevenirii tensiunilor interetnice;
C dispune masuri de începere a cercetarilor
penale, pentru prevenirea infractiunilor.
ANS: A
66. Colegiul prefectural este compus din:
A prefect, subprefecti si conducatorii
serviciilor publice din judetul respectiv;
B prefect, subprefecti si conducatorii
serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale
administratiei publice centrale din subordinea Guvernului, care îsi au sediul
in judetul respectiv;
C prefect, subprefecti si conducatorii
serviciilor publice din judetul respectiv, inclusiv serviciul public de
justitie.
ANS: B
67. Colegiul prefectural are atributii
stabilite prin:
A hotarâre a Guvernului;
B ordin al ministrului de interne;
C ordin al prefectului.
ANS: A
68. Pentru îndeplinirea atributiilor ce
îi revin:
A prefectul poate solicita convocarea de
îndata a consiliului local;
B prefectul poate solicita convocarea de
îndata a consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti;
C prefectul emite ordine cu caracter
individual sau normativ, in conditiile legii.
ANS: C
69. Cancelaria prefectului este:
A o institutie subordonata Institutiei
Prefectului;
B un compartiment organizatoric distinct,
care cuprinde urmatoarele functii: directorul cancelariei, consilier,
consultant si secretarul cancelariei.
C compartimentul de legatura cu Guvernul si
Ministerul Administratiei si Internelor.
ANS: B
70. Atributiile oficiului prefectural
sunt stabilite prin:
A hotarâre a Guvernului;
B ordin al ministrului de interne;
C ordin al prefectului care l-a înfiintat.
ANS: C
71. Sunt autoritati administrative
autonome:
A Curtea Constitutionala;
B Consiliul National pentru Combaterea
Discriminarii;
C Consiliul National pentru Solutionarea
Contestatiilor in Materia Achizitiilor Publice.
ANS: A
72. Sunt autoritati administrative
autonome:
A Oficiul Român pentru Imigrare;
B Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
C Avocatul Poporului.
ANS: C
73. Sunt autoritati administrative
autonome:
A Societatea Româna de Radio;
B Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri
din România;
C Autoritatea Rutiera Româna.
ANS: A
74. Sunt autoritati administrative
autonome:
A Autoritatea Nationala pentru Cetatenie;
B Autoritatea Electorala Permanenta;
C Autoritatea Rutiera Româna.
ANS: B
75. Sunt
autoritati administrative autonome:
A Politia Româna;
B Jandarmeria Româna;
C Serviciul de Paza si Protectie.
ANS: C