1.Dreptul administrativ este :

A     O ramura a dreptului privat român care, împreuna cu dreptul public român formeaza sistemul dreptului român.

B     O ramura a dreptului public român care, împreuna cu dreptul privat român formeaza sistemul dreptului român.

C     O parte a sistemului de drept.

 

ANS: B

     

      2. Ca activitate, administratia publica este formata din :

A     Ansamblul activitatilor juridice aflate în responsabilitatea autoritatilor publice

B     Ansamblul activitatilor materiale aflate în responsabilitatea autoritatilor publice

C     Ansamblul activitatilor juridice si materiale aflate în responsabilitatea autoritatilor publice care au ca scop satisfacerea interesului general, prin organizarea executarii si executarea în concret a legii.

 

ANS: C

  

      3. Sunt principii ale administratiei publice:       

A     Principiul legalitatii contractelor negociate cu beneficiarii serviciilor publice;

B     Principiul transparentei decizionale;

C     Principiul ierarhiei autoritatilor si actelor administrativ-fiscale.

 

ANS: B

 

      4. Nu sunt principii ale administratiei publice:

A     Principiul discontinuitatii;

B     Principiul operativitatii;

C     Principiul oportunitatii.

 

ANS: A

 

     5. Principiul legalitatii administratiei publice impune ca :

A     toate actiunile care formeaza activitatea acesteia , dar si toate formele de organizare a sistemului administratiei publice sa se întemeieze pe lege;

B     Guvernul sa emita hotarâri pentru organizarea executarii legilor;

C     Guvernul sa asigure executarea legilor de catre toate structurile sistemului administratiei publice.

 

ANS: A

   

 6. În sens organic sau sistemic, administratia publica :

A     reprezinta organele administratiei publice centrale;

B     înglobeaza ansamblul institutional, uman si material care realizeaza activitatea administrativa;

C     reprezinta autoritatile administratiei publice locale.

    

ANS: B

   

7. Izvoarele dreptului administrativ:

A     se rezuma la legile privind organizarea si functionarea guvernului, ministerelor si administratiei publice locale;

B     reprezinta normele juridice care au capacitatea de a crea raporturi juridice;

C     sunt actele juridice în care sunt încorporate normele de drept administrativ privitoare la organizarea si activitatea administratiei publice.

 

ANS:    C

  

  8. Sunt izvoare directe ale dreptului administrativ:

A     hotarârile Guvernului;

B     hotarârile emise de sefii serviciilor publice deconcentrate în unitatile administrativ-teritoriale;

C     doctrina si jurisprudenta.

 

ANS: A  

  

  9. Sunt izvoare ale dreptului administrativ:

A     constitutiile României;

B     hotarârile, deciziile si dispozitiile adoptate si, respectiv, emise de catre autoritatile administratiei publice locale: consiliile judetene, consiliile locale, presedintii consiliilor judetene, primari;

C     legile organice.

 

ANS:    B

 

10. Raporturile de drept administrativ sunt:

A     acele relatii sociale reglementate de  norme juridice, susceptibile sa fie aparate prin coercitia statului;

B     acele relatii sociale care se formeaza între cetateni si autoritatile publice;

C     acele relatii sociale, supuse reglementarilor normelor dreptului administrativ, care se formeaza în legatura cu organizarea executarii si executarea în concret a legii.

 

ANS:   C

   

  11. Competenta organelor administratiei publice este :

A     ansamblul atributiilor publice conferite acestora de lege pentru a actiona pe baza si în executarea legii, efectuând operatiuni administrative cu caracter normativ sau individual;

B     ansamblul atributiilor publice si private conferite acestora de lege pentru a actiona pe baza si în executarea legii;

C     ansamblul atributiilor publice conferite acestora de lege pentru a actiona pe baza si în executarea legii, efectuând acte administrative, operatiuni administrative si/sau simple operatiuni materiale.

 

ANS:    C

 

   12. Atributiile sunt :

A     drepturile si obligatiile stabilite prin lege sau pe baza legii în favoarea si, respectiv, în sarcina organelor administratiei publice pentru realizarea activitatii necesare scopului pentru care au fost înfiintate;

B     posibilitatile stabilite în favoarea organelor administratiei publice pentru realizarea scopului pentru care au fost înfiintate;

C     mijloacele materiale si financiare puse la dispozitia organelor administratiei publice pentru realizarea scopului pentru care au fost înfiintate.

 

ANS:  A

   

 13. Competenta materiala :

A     înseamna limitele în timp în care un organ al administratiei publice îsi poate exercita atributiile;

B     desemneaza sfera si natura atributiilor unui organ al administratiei publice, în functie de domeniul în care functioneaza;

C     desemneaza limitele teritoriale ale actiunii organelor administratiei publice.

 

ANS:    B

 

 14. Presedintele României:

A     exercita functia de mediere între cetatenii tarii;

B     vegheaza la respectarea tuturor legilor tarii;

C     reprezinta statul român si este garantul independentei nationale, al unitatii si al integritatii teritoriale a tarii.

 

ANS:   C

   

 15.Nu sunt atributii ale Presedintelui României:

A     atributii privind functionarea puterii judecatoresti;

B     atributii privind legiferarea;

C     atributii privind organizarea si functionarea puterilor publice.

 

ANS:  A

   

      16.Sunt atributii ale Presedintelui României:

A     Atributii privind tragerea la raspundere juridica a magistratilor;

B     atributii privind alegerea, formarea, avizarea formarii, numirea sau revocarea unor autoritati publice;

C     Atributii privind cercetarea constitutionalitatii legilor înainte de promulgarea acestora.

 

ANS:  B

     

     17. În raporturile cu Guvernul, Presedintele României nu are atributii:

A     de a revoca si de a numi unii membrii ai Guvernului, în caz de remaniere;

B     de a desemna candidatul pentru functia de prim-ministru;

C     de a demite pe prim-ministru.

 

ANS:  C

   

     18.În calitate de garant a respectarii Constitutiei, Presedintele României:

A     poate sesiza Curtii Constitutionale existenta unor conflicte juridice de natura constitutionala între autoritatile publice;

B     poate declara mobilizarea partiala sau totala, cu aprobarea prealabila sau, în cazuri exceptionale, ulterioara a Parlamentului;

C     în caz de agresiune armata îndreptata împotriva tarii, Presedintele României ia masuri pentru respingerea acesteia.

 

ANS:   A

   

      19. Decretele emise de catre Presedintele României sunt:

A     acte de putere necesare exercitarii atributiilor sale;

B     acte administrative supuse, de regula, controlului instantelor de contencios administrativ;

C     acte politice care pot fi infirmate de Parlament, în sedinta camerelor reunite.

 

ANS:   B

    

      20. Guvernul trebuie definit: 

A     ca având  un rol politic concepând programul sau de guvernare si fixând liniile de forta ale politicii interne si externe;

B     Ca având un rol administrativ, exercitând conducerea generala a administratiei publice;

C     institutie politica a  puterii executive si organul suprem al administratiei publice care asigura realizarea politicii interne si externe a tarii si exercita conducerea generala a administratiei publice.

 

ANS:  C

   

      21. Numirea Guvernului se face:

A     de Presedintele României pe baza votului de încredere acordat Guvernului de Parlament;

B     de Parlament la propunerea Presedintelui României;

C     de Presedintele României pe baza votului de încredere ce-i este acordat de Parlament.

 

ANS:  A

 

   22. Guvernul exercita urmatoarele functii:

A     functia de strategie, prin care se asigura elaborarea Programului de guvernare;

B     functia de reprezentare, prin care se asigura, în numele statului roman, reprezentarea pe plan intern si extern;

C     functia de reglementare, prin care se asigura elaborarea cadrului necesar în vederea realizarii obiectivelor strategice.

 

ANS:     B

   

  23. Guvernul exercita si urmatoarele functii:

A     functia de reprezentare, prin care se asigura reprezentarea pe plan intern si extern;

B     functia de administrare a proprietatii statului, prin care se asigura gestionarea serviciilor publice;

C     functia de reglementare, prin care se asigura elaborarea cadrului normativ si institutional necesar în vederea realizarii obiectivelor strategice.

 

ANS:   C

 

     24.Guvernul mai exercita si urmatoarele functii:

A     functia de strategie, prin care se asigura elaborarea strategiei de punere în aplicare a Programului de guvernare;

B     functia de administrare a proprietatii statului, prin care se asigura administrarea proprietatii publice si private ;

C     functia de autoritate de stat, prin care se asigura controlul aplicarii si respectarii reglementarilor în domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale.

 

ANS:     A

  

 25. Guvernul este alcatuit din:

A     primul-ministru, ministri, un viceprim-ministru, ministri de stat, precum si ministri-delegati, cu însarcinari speciale;

B     primul-ministru si ministri;

C     persoanele din lista  prezentata Parlamentului pentru acordarea votului.

 

ANS:     B

 

      26. Functia de membru al Guvernului înceteaza:

A     în urma demisiei, a decesului si a demiterii de catre Presedintele României;

B     în urma demisiei, a revocarii, a pierderii drepturilor electorale, si a demiterii de catre Primul-ministru;

C     în urma demisiei, a revocarii, a pierderii drepturilor electorale, a starii de incompatibilitate, a decesului si a demiterii în urma condamnarii definitive.

 

ANS:    C

   

     27. Guvernul îndeplineste urmatoarele atributii principale:

A     initiaza proiecte de lege si le supune spre adoptare Parlamentului;

B     exercita conducerea directa a administratiei publice;

C     conduce si controleaza activitatea ministerelor si a autoritatilor administrative autonome.

 

ANS:   A

   

  28. Guvernul îndeplineste urmatoarele atributii principale:

A     asigura administrarea proprietatii publice si private;

B     înfiinteaza, cu avizul Curtii de Conturi, organe de specialitate în subordinea sa;

C     asigura administrarea proprietatii publice si private a statului si a unitatilor administrative teritoriale.

 

ANS:    B

    

      29. Guvernul nu îndeplineste asemenea atributii:

A     coopereaza cu organismele sociale interesate în îndeplinirea atributiilor sale;

B     exercita conducerea generala a administratiei publice;

C     adopta proiectele de lege a bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat.

 

ANS:    C

    

     30.Guvernul nu îndeplineste asemenea atributii:

A     înfiinteaza organe de specialitate în subordinea sa si a ministerelor;

B     conduce si controleaza activitatea ministerelor si a celorlalte organe centrale de specialitate din subordinea sa;

C     orice alte atributii prevazute de lege sau care decurg din rolul si functiile Guvernului.

 

ANS:   A

   

  31. Primul-ministru conduce si coordoneaza:

A     activitatea Guvernului si a ministerelor;

B     activitatea membrilor Guvernului, cu respectarea atributiilor legale care le revin;

C     Activitatea ministerelor, care functioneaza în subordinea Guvernului.

 

ANS:B

    

      32. In indeplinirea atributiilor ce ii revin primul-ministru:

A     semneaza hotarârile adoptate de guvern;

B     emite dispozitii, decizii si hotarâri;

C     emite decizii, în conditiile legii, care se publica în Monitorul Oficial al României.

    

ANS: C

    

      33. Secretariatul General al Guvernului:

A     face parte din aparatul de lucru al Guvernului si, între altele, asigura reprezentarea Guvernului în fata instantelor judecatoresti.

B     este condus de un membru al Guvernului;

C     este  aparatul aflat la dispozitia Primului-ministru.

 

ANS:  A

    

      34. In exercitarea atributiilor sale Guvernul:

A     adopta hotarâri si ordonante;

B     adopta hotarâri si ordonante, prin consens, în prezenta majoritatii membrilor sai;

C     adopta hotarâri si ordonante, dupa cum doreste primul-ministru.

 

ANS:  B

    

      35. Hotarârile si ordonantele Guvernului:

A     sunt adoptate în sedintele saptamânale ale Guvernului;

B     se contrasemneaza de initiatorii lor;

C     se semneaza de primul-ministru, se contrasemneaza de ministrii care au obligatia punerii lor în executare si se publica în Monitorul Oficial al României.

 

ANS:  C

    

      36. In realizarea functiei de conducere generala a administratiei publice:

A     Guvernul exercita controlul ierarhic asupra ministerelor, organelor de specialitate din subordinea sa, precum si asupra prefectilor.

B     Primul-ministru numeste prefectii si subprefectii;

C     Prefectii pot anula dispozitiile primarilor si hotarârile consiliilor locale si judetene.

 

ANS:      A

   

  37. In exercitarea controlului ierarhic:

A     Guvernul are dreptul sa anuleze actele administrative adoptate sau emise de autoritatile administratiei publice din subordinea sa, precum si ale prefectilor;

B     Guvernul are dreptul sa anuleze actele administrative ilegale sau inoportune emise de autoritatile administratiei publice din subordinea sa, precum si ale prefectilor.

C     Guvernul are dreptul sa anuleze actele administrative ilegale sau inoportune emise de autoritatile administratiei publice, precum si ale prefectilor.

 

ANS:     B

   

  38. Ministerele:

A     sunt organe ale administratiei publice care realizeaza politica guvernamentala;

B     sunt organe ale administratiei publice centrale care asigura realizarea politicii guvernamentale;

C     sunt organe de specialitate ale administratiei publice centrale care realizeaza politica guvernamentala în domeniile de activitate ale acestora.

 

ANS:   C

 

     39. Ministerele si ministrii:

A     se aproba de catre Parlament, prin acordarea votului de încredere asupra Programului de guvernare si întregii liste a Guvernului, la învestitura;

B     se aproba de catre Presedintele României, dupa acordarea votului de încredere asupra Programului de guvernare si întregii liste a Guvernului, de catre Parlament;

C     se stabilesc de catre Primul-ministru, dupa acordarea votului de încredere asupra Programului de guvernare si întregii liste a Guvernului, de catre Parlament.

 

ANS:  A

 

40. Rolul, functiile, atributiile, structura organizatorica si numarul de posturi ale                ministerelor:

A     se aproba prin hotarârea Parlamentului de acordare a votului de învestitura;

B     se aproba prin hotarâre a Guvernului;

C     se aproba prin lege.

 

ANS:     B

 

     41. Ministerele:

A     pot înfiinta organe de specialitate, cu avizul de legalitate al ministrului justitiei si  cu aprobarea Guvernului;

B     pot înfiinta structuri administrative în subordinea lor, cu acordul primului-ministru;

C     pot înfiinta în subordinea lor organe de specialitate, cu avizul Curtii de Conturi.

 

ANS: C

   

 42. Înfiintarea sau desfiintarea serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor:

A     se aproba prin ordin al ministrului;

B     se aproba prin hotarâre a Guvernului;

C     se poate realiza numai cu avizul Curtii de Conturi.

 

ANS:  A

    

     43. Conducatorii serviciilor publice deconcentrate:

A     se numesc si se elibereaza din functie prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului de resort;

B     se numesc si se elibereaza din functie prin ordin al ministrului de resort, cu avizul consultativ al prefectului;

C     se numesc si se elibereaza din functie prin ordin al prefectului, la propunerea ministrului de resort.

 

ANS:  B

    

      44. Conducerea ministerelor:

A     se exercita de ministri, ajutati de secretarii de stat si secretarul general al ministerului respectiv;

B     se exercita de ministri, ajutati de secretarii de stat, fara ajutorul secretarului general al ministerului respectiv;

C     se exercita de ministri.

 

ANS:   C

    

      45. In exercitarea atributiilor ce îi revin: 

A     ministrul emite ordine si instructiuni, în conditiile legii;

B     ministrul conduce, supravegheaza si controleaza activitatea ministerului;

C     aplica sanctiuni disciplinare, când comisia de disciplina îi propune acest lucru.

 

ANS:  A  

   

  46. Secretarii de stat:

A     exercita atributiile prevazute de lege;

B     exercita atributiile delegate de catre ministru.

C     exercita atributiile prevazute în hotarârea guvernului privind organizarea si functionarea ministerului respectiv.

   

ANS:   B

 

      47. Secretarul general al ministerului:

A     este numit de primul-ministru pe criterii de fidelitate si încredere;

B     este reprezentantul ministerului în raporturile cu reprezentantii altor ministere;

C     este functionar public de cariera care are rolul sa  asigure stabilitatea functionarii ministerului si continuitatea conducerii ministerului.

 

ANS:  C

 

      48. Colegiul ministerului:

A     functioneaza, ca organ consultativ, pe lânga ministru;

B     este un organ consultativ al ministrului, ale carui puncte de vedere nu pot fi ignorate;

C     este format din consilierii de specialitate desemnati de ministru.

 

ANS:   A

  

     49.Sunt atributii generale ale ministrilor:

A     actioneaza pentru aplicarea strategiei proprii a ministerului;

B     elaboreaza si avizeaza proiecte de lege, ordonante, hotarâri ale Guvernului, în conditiile stabilite prin metodologia aprobata de Guvern;

C     fundamenteaza si elaboreaza bugetul anual, pe care îl înainteaza Guvernului.

 

ANS:   B

 

     50. Atributii generale ale ministrilor sunt si:

A     elaboreaza si avizeaza proiecte de lege, ordonante, hotarâri ale Guvernului;

B     initiaza si negociaza încheierea de conventii, acorduri si alte întelegeri internationale;

C     organizeaza, coordoneaza si controleaza aplicarea legilor, ordonantelor si hotarârilor Guvernului, a ordinelor si instructiunilor, potrivit legii,

 

ANS:  C

   

      51.Nu sunt atributii generale ale ministrilor:

A     fundamenteaza si elaboreaza bugetul anual, pe care îl înainteaza Guvernului;

B     elaboreaza si avizeaza proiecte de lege, ordonante, hotarâri ale Guvernului, în conditiile stabilite prin metodologia aprobata de Guvern;

C     actioneaza pentru aplicarea strategiei proprii a ministerului, integrata celei de dezvoltare economico-sociala a Guvernului.

 

ANS:  A

   

      52. Nu sunt atributii generale ale ministrilor:

A     urmaresc proiectarea si realizarea investitiilor din sistemul ministerului, în baza bugetului aprobat;

B     initiaza si negociaza încheierea de conventii, acorduri si alte întelegeri  internationale;

C     coordoneaza si urmaresc elaborarea si implementarea de politici si strategii în domeniile de activitate ale ministerului, potrivit strategiei generale a Guvernului.

 

ANS: B

   

      53. Prefectul este:

A     numit pe criterii politice;

B     ales de corpul electoral din judetul respectiv;

C     reprezentantul Guvernului pe plan local.

     

ANS:  C

 

      54. Prefectul este:

A     garantul respectarii legii si a ordinii publice la nivel local.

B     reprezentantul primului-ministru pe plan local

C     ordonator principal de credite

 

ANS:     A

   

  55. Prefectul este:

A     numit de primul-ministru, la propunerea partidului sau coalitiei de guvernare;

B     numit de Guvern, la propunerea Consiliului judetean;

C     numit de Guvern la propunerea primului-ministru.

 

ANS:  C

 

56. Institutia prefectului este:

A     o institutie a administratiei publice locale;

B     o institutie publica descentralizata;

C     o institutie publica cu personalitate juridica, cu patrimoniu si buget propriu.

 

ANS:   C

    

      57. Prefectura este:

A     Sediul institutiei prefectului, situat în municipiul resedinta de judet, într-un imobil proprietate publica a statului, a judetului sau a municipiului, dupa caz;

B     Palatal administrativ din resedinta judetului respectiv;

C     Imobilul în care se afla biroul prefectului.

 

ANS:    A

   

     58. Prefectul conduce: 

A     serviciile publice descentralizate în judetul în care a fost numit;

B     serviciile publice deconcentrate ale ministerelor organizate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale;

C     serviciile publice deconcentrate si serviciile publice descentralizate în judetul în care a fost numit.

 

ANS:    B

   

  59.Sunt principii ale activitatii prefectului:

A     Principiile transparentei si liberului acces la informatii;

B     Principiile legalitatii, impartialitatii si ubicuitatii;

C     Principiul orientarii catre cetatean.

 

ANS:    C

   

      60. Nu sunt principii ale activitatii prefectului:

A     Principiile transparentei si liberului acces la informatii;

B     Principiul responsabilitatii;

C     Principiul profesionalizarii.

 

ANS:    A

   

      61. Pentru îndeplinirea atributiilor si prerogativelor care îi revin prefectul este:

A     ajutat de 2-3 subprefecti;

B     ajutat de 3 subprefecti, prefectul municipiului Bucuresti;

C     ajutat de 1 subprefect.

 

ANS:    B

    

      62. Prefectul si subprefectul:

A     Sunt, de regula, membrii unui partid de guvernamânt;

B     Sunt, de regula, absolventi ai unor facultati de drept si administratie publica;

C     fac parte din categoria înaltilor functionari publici.

 

ANS:   C

 

    63. Prefectii si subprefectii:

A     nu au dreptul la greva;

B     pot sa înfiinteze organizatii sindicale proprii;

C     au dreptul la o locuinta de serviciu corespunzatoare.

 

ANS:    A

   

  64. Prefectul si subprefectul:

A     li se acorda onoruri militare, la intrarea în sediul institutiilor publice;

B     li se acorda onoruri militare, cu ocazia ceremoniilor militare organizate la nivelul judetului;

C     nu pot fi membri ai unui partid politic sau ai unei organizatii careia îi este aplicabil acelasi regim juridic ca si partidelor politice.

 

ANS:    C

   

      65. Prefectul îndeplineste urmatoarele atributii principale:

A     verifica legalitatea actelor administrative ale consiliului judetean, ale consiliului local sau ale primarului;

B     actioneaza pentru mentinerea climatului de pace, acordând o atentie constanta prevenirii tensiunilor interetnice;

C     dispune masuri de începere a cercetarilor penale, pentru prevenirea infractiunilor.

 

ANS:     A

   

  66. Colegiul prefectural este compus din:

A     prefect, subprefecti si conducatorii serviciilor publice din judetul respectiv;

B     prefect, subprefecti si conducatorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din subordinea Guvernului, care îsi au sediul in judetul respectiv; 

C       prefect, subprefecti si conducatorii serviciilor publice din judetul respectiv, inclusiv serviciul public de justitie.

 

ANS:   B

    

      67. Colegiul prefectural are atributii stabilite prin:

A     hotarâre a Guvernului;

B     ordin al ministrului de interne;

C     ordin al prefectului.

 

ANS:   A

    

      68. Pentru îndeplinirea atributiilor ce îi revin:

A     prefectul poate solicita convocarea de îndata a consiliului local;

B     prefectul poate solicita convocarea de îndata a consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti;

C     prefectul emite ordine cu caracter individual sau normativ, in conditiile legii.

 

ANS:   C

    

     69. Cancelaria prefectului este:

A     o institutie subordonata Institutiei Prefectului;

B     un compartiment organizatoric distinct, care cuprinde urmatoarele functii: directorul cancelariei, consilier, consultant si secretarul cancelariei.

C     compartimentul de legatura cu Guvernul si Ministerul Administratiei si Internelor.

 

ANS:    B

   

      70. Atributiile oficiului prefectural sunt stabilite prin:

A     hotarâre a Guvernului;

B     ordin al ministrului de interne;

C     ordin al prefectului care l-a înfiintat.

 

ANS:    C

   

     71. Sunt autoritati administrative autonome:

A     Curtea Constitutionala;

B     Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii;

C     Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor in Materia Achizitiilor Publice.

 

ANS:    A

 

      72. Sunt autoritati administrative autonome:

A     Oficiul Român pentru Imigrare;

B     Agentia Nationala de Administrare Fiscala;

C     Avocatul Poporului.

 

ANS:  C

 

      73. Sunt autoritati administrative autonome:

A     Societatea Româna de Radio;

B     Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri din România;

C     Autoritatea Rutiera Româna.

 

ANS:   A

 

      74. Sunt autoritati administrative autonome:

A     Autoritatea Nationala pentru Cetatenie;

B     Autoritatea Electorala Permanenta;

C     Autoritatea Rutiera Româna.

 

ANS:    B

 

75. Sunt autoritati administrative autonome:

A     Politia Româna;

B     Jandarmeria Româna;

C     Serviciul de Paza si Protectie.

 

ANS:    C